ماجرای احضار وزیر ارتباطات به دادسرای فرهنگ و رسانه، اگرچه با آزادی وی با قرار التزام همراه بود، اما همچنان با اظهارنظرها و واکنش‌های کاربران در فضای مجازی همراه است.
به گزارش ندای گیلان،ماجرای احضار وزیر ارتباطات به دادسرای فرهنگ و رسانه، اگرچه با آزادی وی با قرار التزام همراه بود، اما همچنان با اظهارنظرها و واکنش‌های کاربران در فضای مجازی همراه است. منتظری دادستان‌کل کشور، پنج‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا دلیل احضار آذری‌جهرمی،  استنکاف وی از فیلتر اینستاگرام بوده است یا نه، این‌طور پاسخ داد: «بازجویی از وزیر ارتباطات به دلیل مسائل و شکایات مختلفی است که از بخش‌های مختلف به دادسرای تهران ارجاع شده بود.  ایشان هم طبق قانون برای ارائه توضیحات  دعوت و احضار شدند. یک مسئله‌ای را دیدم که مقداری درمورد آن بی‌انصافی شد، این‌که تصور این بوده که اتهام ایشان فقط نبستن اینستاگرام بوده و در فضای مجازی آن را منعکس کردند؛  در حالی ‌که اتهامات متعددی متوجه وی بوده است، البته صرف اتهام است و  ممکن است که در مجموع رسیدگی در دادسرا منتهی به قرار منع تعقیب شود؛  به هر حال هر فردی که در مظان اتهام باشد، باید پاسخگو باشد.»
منتظری البته در این گفت‌وگو که ایسنا آن را گزارش کرده، دستور فیلتر بخش‌هایی از اینستاگرام و فضای مجازی را رد نمی‌کند و می‌گوید: «در نامه کتبا نوشتیم که این بخش‌های مضر را باید ببندند و جلویش را بگیرند؛ متاسفانه این کار انجام نشده و قانون او را مکلف کرده بود و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و  مرکز ملی هم وزارت ارتباطات را مکلف کرده بود که محدودیت‌ها را ایجاد کنند که متاسفانه شاهد آن نبودیم‌.»در عین حال، هادیان مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات، دیروز جمعه در یک توئیت درباره علل احضار وزیر ارتباطات نوشت: «دادستان محترم کل کشور گفته‌اند: اتهام وزیر ارتباطات صرفا استنکاف از دستور قضایی فیلتر اینستاگرام نیست. برخی اعمال محدودیت‌های دیگر هم ابلاغ و اجرا نشده است. ایشان در صحبت‌هایشان از شکایات متعدد نام بردند. برای تنویر افکار عمومی، فهرست شکایات به شرح زیر است: ۱– شکایت طوماروار ۴۳۲ نفر از مردم اهواز در خصوص استفاده از فضای مجازی در حمله تروریستی به رژه اهواز. ۲- شکایت طوماروار حدود ۱۵۰ نفر از طلبه‌های استان کرمان درخصوص فسادهای رخ‌داده در فضای مجازی. ۳- شکایت سه فرد حقیقی با یک مضمون درخصوص فسادهای فضای مجازی. ۴- شکایتی درخصوص مصاحبه وزیر ارتباطات درمورد غصب فرکانس‌های باند ۷۰۰-۸۰۰ توسط صدا و سیما، شکایتی درخصوص توئیتی از وزیر ارتباطات درمورد میزان پیشرفت‌های ارتباطات پهن‌باند در ایران در دولت تدبیر و امید.»
اینستاگرام فیلتر می‌شود؟
به هر روی، احضار وزیر ارتباطات با واکنش‌های متعددی به ویژه با تمرکز بر موضوع فیلتر اینستاگرام همراه شد و این در حالی است که مسئولان شورای عالی فضای مجازی بارها از در دستورکار نبودن فیلترینگ اینستاگرام سخن گفته‌اند. فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، دو هفته قبل گفته بود: «اگرچه بحث‌های بسیاری پیرامون مسئله اینستاگرام وجود دارد؛ اما تا زمانی که آلترناتیو مناسبی برای آن نداشته باشیم، با فیلتر آن دچار برخی مشکلات می‌شویم.مردم به ارتباط و شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند و نمی‌توانیم بدون یافتن جایگزینی مناسب، یک شبکه‌ اجتماعی را ببندیم.» او در سال ۹۸ نیز گفته بود که محدودیت اینستاگرام را در دستور کار ندارند.این اظهارات در حالی است که بنابر آن‌چه در ماجرای احضار وزیر ارتباطات عیان شد، دستور قضایی فیلتر اینستاگرام در اردیبهشت ۹۷ صادر شده است و وزیر ارتباطات نیز در احضارش به دادسرا درباره این‌که چرا تاکنون این شبکه را فیلتر نکرده است، این حکم را وارد ندانسته بود.