وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جزئیات بسته جدید اقتصادی دولت را تشریح کردند.

به گزارش ندای گیلان: محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه وضع اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که بتوانیم به روند کنونی خوشنود باشیم، گفت: دولت هم مانند مقام معظم رهبری از وضعیت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی راضی نیست.

وی افزود: گرچه رشد اقتصادی مثبت 3 درصد حاصل شده و نرخ تورم به زیر 15 درصد رسیده است، وضع کنونی باز هم برای ما مطلوب نیست.

نوبخت: دوره شش ماهه اجرای بسته جدید، از زمان شروع برجام تا زمان رفع تحریم‌ها

او با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و نبود سرمایه گذاری کافی در کشور که به ناکافی بودن تقاضا منجر شد، گفت: در وضع کنونی به صورت هدفمند باید تقاضای ملی رشد کند تا تولید هم افزایش یابد به همین دلیل دولت سیاست‌های جدیدی در نظر گرفته است.

به گفته سخنگوی دولت، هدف این مجموعه سیاست‌ها شش محور اصلی است که افزایش رشد اقتصادی همراه با سیاست مهار تورم از کلیات آن است.

نوبخت تاکید کرد: دوره شش ماهه اجرای بسته جدید از زمان شروع برجام تا زمان رفع تحریم‌هاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین از تزریق 7 هزارو 500 میلیارد تومان منابع طرح‌های عمرانی تا پایان هفته جاری خبرداد و گفت: همزمان 200 میلیارد تومان به عنوان یارانه تولید، 200 میلیارد تومان برای تقویت بخش کشاورزی و 200 میلیارد تومان برای تقویت صادرات پرداخت خواهد شد.

به گفته او، برآوردها نشان می‌دهد هر 9 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار عمرانی می‌تواند یک درصد رشد ایجاد کند و بر این اساس دولت قصد دارد تا پایان سال جاری 35 هزار میلیارد تومان منابع به طرح‌های عمرانی تزریق کند.

طیب‌نیا: تورم نقطه به نقطه در آستانه تک رقمی شدن

در ادامه این نشست خبری علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: متاسفانه تحریم درست در زمانی علیه کشور ما شدت گرفت که ایران در اوج وابستگی به درآمدهای نفتی بود.

طیب‌نیا: کشور بر اساس مبانی نظری از رکود خارج شده چون برای 4 فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده است

به گزارش آنا،‌ وی با بیان اینکه رشد اقتصادی مستمر مستلزم مهار تورم است، افزود: باید برای حصول چنین رشدی در معیارهای اقتصاد کلان مانند نرخ ارز ثبات وجود داشته باشد و به همین دلیل سیاست‌های دولت بر این اساس تنظیم شده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه در آستانه تک‌رقمی شدن است، گفت: کشور بر اساس مبانی نظری از رکود خارج شده چون برای 4 فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده است.

وی رکود جهانی، کاهش قیمت مواد اساسی و معدنی و کاهش قیمت نفت را موجب کم شدن رشد اقتصادی در کشور خواند و گفت: در فضای پسا تحریم مردم توقع دارند که قیمت کالاهای با دوام مانند لوازم خانگی و خودرو کاهش یابد و همه این عوامل باعث کسادی بازار شده است.

او در تشریح بخشی از بسته اقتصادی جدید دولت تاکید کرد که پیداکردن روشی تازه برای تسویه بدهی دولت به پیمانکاران، تحریک‌بخشی مسکن و ایجاد رونق در بازار سرمایه در این بسته وجود دارد.

سیف: وام خودرو 25 میلیون تومان شد

رئیس کل بانک مرکزی هم در این نشست با بیان اینکه تورم با سرعت خوبی به سمت تک رقمی شدن حرکت می‌کند، گفت: در سال گذشته با انسجام کامل سیاست‌های پولی و مالی نتیجه مطلوب در بازار حاصل شد.

ولی‌الله سیف با بیان اینکه کاهش نرخ رشد اقتصادی در فصل پایانی سال گذشته ناشی از افت شدید قیمت نفت بوده است، گفت: تصور ما این است که نرخ رشد اقتصادی امسال نسبت به سال گذشته کمتر است.

سیف: منابع جدیدی برای خرید خودروهای داخلی به جامعه تزریق می‌شود، به طوری که مصرف‌کننده می‌تواند با آن 80 درصد قیمت خودرو حداکثر تا 25 میلیون تومان را دریافت و به صورت 7 ساله به بانک بازپرداخت کند

او با اشاره به اینکه کاهش کنترل‌شده نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی از سیاست‌های اصلی بسته اقتصادی جدید دولت است، گفت: اکنون نرخ سپرده قانونی به صورت ثابت 13 درصد است، اما در روش جدید بانک مرکزی بر اساس عملکرد هر بانک که طی دوره‌های سه ماهه بررسی می‌شود، این عدد را می‌تواند تا 10 درصد کاهش بدهد.

به گفته او، این کار با هدف رفع تنگنای مالی و هدایت سود بانکی به سمت نرخ قابل قبول انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی روش‌هایی برای تحریک فروش کالاهای مانده در انبار تولیدکنندگان داخلی که قرار است با ارائه تسهیلات با نرخ 16 درصد علمیاتی شود، افزود: در این بسته دیده شده که منابع جدیدی برای خرید خودروهای داخلی به جامعه تزریق شود، به طوری که مصرف‌کننده می‌تواند با آن 80 درصد قیمت خودرو حداکثر تا 25 میلیون تومان را دریافت و به صورت 7 ساله به بانک بازپرداخت کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات خودرو در شکل جدید 16 درصد است.

وی همچنین ارائه کارت اعتباری به مشتریان بانک‌ها تا سقف 10 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد را از دیگر سیاست‌های نظام بانکی در شش ماه پیش رو تا پایان سال اعلام کرد./آنا