رییس ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبرداد و گفت:‌ ثبت‌نام کنندگان در این دوره به نسبت انتخابات سال ۹۲، رشد ۱۴درصدی داشت.

به گزارش  ندای گیلان،  علی اصغر احمدی در نشست خبری صبح امروز خود در محل وزارت کشور ضمن تبریک عید نوروز گفت: بر اساس زمانبدی، تشکیل هیات اجرایی از ۳۰اسفند ۹۵کار شروع شد و تا پایان مهلت مقرر ثبت نام ادامه داشت که در مجموع ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند.

رییس ستاد انتخاب کشور با اشاره به اینکه در ساعت ۱۲شب گذشته ثبت‌نام متوقف شد، ادامه داد: تعدادی از ثبت‌نام‌ها در بخشداری بود که به دلیل نوسانات سامانه حتما وارد سامانه می‌شود.

او از رشد ۱۴درصدی ثبت‌نام کنندگان به نسبت انتخابات سال ۹۲ خبرداد و گفت: علی رغم اینکه عید بود و شرایط جوی خاص در برخی مناطق وجود داشت و ارایه گواهی عدم سو پیشینه لازم بود باز هم شاهد رشد ثبت نام کنندگان بودیم.

احمدی اظهار کرد: در مجموع ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر برای انتخابات شورای  شهر‌ثبت نام کردند که ۲۰% کل هستند و ۲۳۲هزار نفر هم برای شورای روستاها نام‌نویسی کردند.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع ثبت‌نام کنندگان ۲۶۹ هزار و ۵۴۰ نفر آقایان هستند که حدود ۹۳.۷ ثبت‌نام کنندگان را تشکیل می‌دهند و مابقی خانم هستند.

او با اشاره به وجود ۲۱کرسی برای شورای شهر تهران، یادآور شد: در انتخابات شورای شهر تهران ۳۰۰۰نفر ثبت نام کردند که ۵۲۳نفر از آنها خانم هستند.  ۵۱ هزار و ۹۹۲ نفر از داوطلبان بین ۳۰ تا ۳۵سال سن داشتند که بیشترین آمار ثبت کنندگان را به خود اختصاص می‌دادند. همچنین بالای ۷۵ سال هزار و ۸۸۹ نفر ثبت‌نام کردند که کمترین سن فرد ثبت‌نامی ۲۵سال و بالاترین سن ، ۱۰۱ سال است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه از امروز مجموع هیات اجرایی کار استعلامات از مراجع چهارگانه را انجام می‌دهند و این مراجع ۱۰روز فرصت دارند پاسخ آنها را دهند، گفت: هیات‌های اجرایی بخش‌ها ملزم به استعلام نیستند.

رییس ستاد انتخابات کشور افزود: از ۱۷ تا ۲۳ فروردین صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بررسی می شود و در ۲۴فروردین تصمیمات به هیات‌های نظارت اعلام می‌شود. هیات‌های نظارت هفت روز فرصت دارند مباحث را بررسی و نتایج را اعلام کنند.

احمدی با بیان اینکه در روز دوم اردیبهشت نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود، اظهار کرد: تایید شدگان نباید در مرحله بعدی رد شوند. افرادی که صلاحیت آنها رد شده چهار روز فرصت دارند نسبت به این امر اعتراض کنند. هیات‌های نظارت برای رسیدگی به شکایت‌ها،۱۰ روز فرصت دارند و تا ۱۶ اردیبهشت این کار را باید ادامه دهند.

او گفت: در روز ۱۷ اردیبهشت نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها به فرمانداری بر می‌گردد و لیست نهایی آگهی می‌شود.

معاون وزیر کشور زمان مجاز تبلیغات برای دواطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا را از ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد و گفت: پنج شنبه ۲۸اردیبهشت ماه تبلیغات ممنوع و در روز ۲۹ اردیبهشت اخذ رای صورت می‌گیرد.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه بر اساس آمار در هزار و ۲۴۴شهر انتخابات شورا برگزار می‌شود که ۶هزار و ۷۵۶ نفر عضو اصلی و ۲هزار ۷۵۴ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شوند، گفت: در حدود چهل هزار روستا انتخابات شورای روستا برگزار می شود  که نسبت به دوره قبل  حدود ۵هزار روستا اضافه شده که در مجموع اعضا شوراهای روستا، هزار و ۱۲۶ نفر عضو اصلی و ۴۲ هزار و ۷۰۰ علی‌البدل هستند.

احمدی تاکید کرد: از هیات‌های اجرایی در بخش و شهرستان خواهش می‌کنم مر قانون را رعایت و اسرار مردم را حفظ کنند. اگر موردی اعلام می شود حتما باید محرمانه به شخص خود او اعلام شود و نباید افشا شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: به فرمانداران و بخشداران و بدنه اجرایی می‌گویم مر قانون رعایت شود. سلامت و امنیت جز نکات مورد تاکید ماست. دغدغه رهبری باید ملاک ما باشد و در جهت تحقق آن کوشا باشیم./ ایلنا