عکس | تیربار ایرانی که نفس دشمنان را قطع خواهد کرد/ دیوار آتشین نیرو‌های مسلح با اخگر و محرم همواره در میدان‌های نبرد این نیرو‌های پیاده نظام هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند و سایر قوا، چون نیرو‌های هوایی و دریایی نقش پشتیبان آن‌ها را بازی می‌کنند.از این رو طراحان تسلیحات نظامی برای […]

عکس | تیربار ایرانی که نفس دشمنان را قطع خواهد کرد/ دیوار آتشین نیرو‌های مسلح با اخگر و محرم

همواره در میدان‌های نبرد این نیرو‌های پیاده نظام هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند و سایر قوا، چون نیرو‌های هوایی و دریایی نقش پشتیبان آن‌ها را بازی می‌کنند.از این رو طراحان تسلیحات نظامی برای پاسخگویی به این نیاز دست به طراحی و ساخت اسلحه‌های پیشرفته زدند آن‌ها توانستند انواع تفنگ‌های تک‌تیرانداز و سلاح‌های انفرادی را بسازند.

طراحان قصد داشتند تا سلاحی بسازند تا هم نواخت تیر بسیار بالاتری نسبت به سلاح‌های انفرادی داشته باشد و هم قابلیت حمل آن توسط سربازان و یا نصب روی خودرو‌های تاکتیکی به وجود آید؛ از این رو مسلسل‌ها ساخته شدند و هر روز این اسلحه‌های مرگبار به روزتر می‌شدند.

دیوار آتشین نیرو‌های مسلح با اخگر و محرم

ساخت تیربار‌های سنگین از سال‌ها قبل در بسیاری از کشور‌ها مورد توجه قرار گرفت، اما فقط چند کشور، چون آمریکا، روسیه، چین و چند کشور اروپایی موفق به ساخت آن شدند تا این که در چند سال گذشته کشور ما نیز به این جمع پیوست و توانست دو تیربار پیشرفته را طراحی کرده و بسازد.

اولین تیربار ساخت جمهوری اسلامی ایران با وزنی بالغ بر ۴۵ کیلوگرم و طول تقریبی ۸۵ سانتی‌متر “اخگر” نام دارد که در سال ۱۳۹۰ طراحی و سه سال بعد اولین نمونه آن ساخته و به نمایش درآمد تا نام جمهوری اسلامی ایران را در لیست تولیدکنندگان این سلاح راهبردی قرار دهد.

اخگر که تیرباری ۶ لول است که با گلوله‌ها ۷.۶۲ میلی‌متری تغذیه شده و توان نواخت ۴ تا ۵ هزار گلوله در هر دقیقه را با سرعت بیش از ۱ هزار متر بر ثانیه دارد و قادر است گلوله‌های خود را تا برد بیش از یک هزار متر شلیک کند، البته از سوی دیگر جوانان ایرانی با طراحی نمونه دیگر اخگر و محرم توانستند تا این تیربار‌ها را امروز بر روی خودرو‌های تاکتیکی، چون سمندر و رنجر هم نصب کنند.

در حال حاضر متخصصان جوان ایرانی با استفاده از دانش بالای خود در زمینه ساخت تیربار به دنبال تولید نمونه‌ای از اخگر هستند که بتواند گلوله با کالیبر ۱۲.۷ میلیمتری را شلیک کند تا از آن روی تانک‌ها و بالگرد‌ها تهاجمی و ترابری استفاده کنند.

“محرم” نام تیربار دیگر جمهوری اسلامی ایران است که همزمان با اخگر روند طراحی و رونمایی را طی کرد و نشان داد که دانش ساخت گاتلینگ‌های پیشرفته در کشورمان ثابت شده است؛ محرم همانند اخگر در حدود ۸۵ کیلوگرم وزن دارد، اما از نظر طولی ۵ سانت کوتاه تر است و به جای گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری از گلوله ۱۲.۷ میلیمتری استفاده می‌کند و از این حیث در ایران برتر است.

از طرف دیگر محرم در جهان نیز نام ایران را در ابتدای لیست دارندگان این سلاح قرار داده، چرا که در دنیا فقط دو کشور آمریکا و روسیه هستند که تیرباری با کالیبر ۱۲.۷ میلیمتری دارند، اما آن‌ها هم نتوانستند مانند جوانان ایرانی کاری بزرگ انجام دهند و سلا‌ح‌های آن‌ها تفاوت‌های آشکاری با محرم ایرانی دارد.

تیربارهای روسی ۴ لوله برای شلیک و توان شلیک ۴ تا ۵ هزار گلوله در دقیقه را دارند و فقط برای نصب روی بالگرد‌های روسیه ساخته شده و همین موضوع باعث شده تا هم میزان تیر و هم زاویه شلیک این سلاح ها محدود باشد، اما در طرف دیگر تیربار های آمریکا شباهت زیادی به محرم دارند؛ نیرو‌های آمریکا می‌توانند آنها را روی خودروهای تاکتیکی، قایق‌های تندرو و حتی پرنده‌ها نصب کنند، اما باز هم این تیربارها با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو است.

تیربار آمریکایی شبیه به محرم ۳ لوله برای شلیک دارد و با توجه به ساخت در دو نمونه قادر است فقط بین ۱ تا ۲ هزار گلوله را در دقیقه شلیک کند، البته از نظر زاویه شلیک و حمل مهمات دست برتر را نسبت به همتای روس خود دارد، اما نمونه ایرانی گوی سبقت را از هر دوی آن‌ها ربوده و توانسته اولین سلاح در جهان باشد.

محرم ایرانی برای شلیک گلوله‌های ۱۲.۷ میلیمتری خود به ۶ لوله مجهز شده و طبق گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قادر است ۲ هزار گلوله را در دقیقه شلیک کند، اما عامل اصلی برتری محرم همان ۶ لوله شلیک هستند, چرا که در تیربار تعداد لوله بیشتر یعنی پخش یکنواخت فشار گاز و این مهم باعث افزایش عمر سلاح و لوله و همچنین نواخت بیشتر سلاح می‌شود.

شواهد نشان می دهد با چنین سرعتی که ساخت تسلیحات نظامی در نظام جمهوری اسلامی به خود گرفته، باید منتظر ساخت نمونه‌های پیشرفته‌تر اخگر و محرم و حتی نمونه‌های جدیدتر هم باشیم، نمونه هایی که شاید روزی در مقابل گزینه های روی میز دشمنان نیاز باشد!

29216