دولت در ماه های گذشته به طور میانگین یارانه را با 5 روز تاخیر واریز کرده است که این امر نارضایتی های زیادی را به همراه داشته است.

ندای گیلان: دولت در ماه های گذشته به طور میانگین یارانه را با 5 روز تاخیر واریز کرده است که این امر نارضایتی های زیادی را به همراه داشته است.
این در حالی است که در ماه های گذشته دولت حتی اطلاع رسانی صحیحی در مورد زمان واریز یارانه ها نداشت و همین امر بازار شایعه ها را داغ تر کرده بود.
اکنون دولت به صورت چراغ خاموش یارانه را با تاخیر 5 روز واریز می کند که تاکنون هیچ مسئول دولتی در این خصوص اظهارنظری نکرده است.
وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد
روح الله بیگی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تأخیر در پرداخت یارانه ماه های اخیر اظهار کرد: بی برنامگی دولت در حوزه اقتصاد باعث شده است که مردم تاوان بدهند.
وی افزود: با اجرای هدفمندی یارانه ها، مردم نیز برنامه اقتصادی و معیشت خود مانند پرداخت اقساط و غیره را براساس قانون مذکور و زمان پرداخت یارانه های در نظر گرفتند.
نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: دولت مدعی است که کشور را در شرایط بحران اقتصادی تحویل گرفته، با این حال ادعای دولت قابل قبول نیست و دولت باید برای چنین شرایطی هم برنامه ریزی می کرد.
بیگی افزود: انتظار می رود دولت بتواند در آینده ای نزدیک با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه ها، یارانه را به موقع پرداخت کند، زیرا در غیر این صورت مجلس ورود می کند.
دولت قانون گریزی می کند
موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره تأخیر در پرداخت یارانه در ماه های اخیر اظهار کرد: دولت یازدهم نیز مانند دولت گذشته قانون گریزی می کند به طوری که بی توجهی به قانون هدفمندی یارانه ها باعث شده دولت برای پرداخت یارانه ها همواره با چالش مواجه باشد.
ثروتی با اشاره به حذف یک میلیون نفر در ماه اخیر، گفت: تعداد افراد حذف شده از لیست یارانه بگیران باید به 6میلیون نفر برسد.
وی افزود: بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه مقرر شد دولت 6میلیون نفر از لیست یارانه بگیران را حذف کند، با این حال شاهدیم که دولت در حذف افراد کند عمل می کند.
نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: کوتاهی دولت در حذف ثروتمندان تا حدی پیش رفته که در بین این حذف شدگان می توان افراد کم درآمدی را مشاهده کرد که معیشت آنها به یارانه وابسته است ولی مسئولان به دلیل ضعف سیستم نمی توانند مجدداً این افراد را به لیست اضافه کنند.
اقداماتی که دولت باید انجام دهد
سعید اربابی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان در رابطه با حذف افراد از لیست یارانه بگیران، گفت: دولت باید با مراجعه به اطلاعات معیشت مردم، افراد با درآمد بالای سه میلیون تومان، دارای خودروهای به ارزش 200میلیون تومان، مالکان چند واحد آپارتمان و زمین های حاصلخیز با مساحت بالای 200هکتار، هدف حذف 6میلیون ثروتمند از دریافت یارنه را محقق کند.
اربابی افزود: دولت باید در وهله نخست واحدهای تولیدی نیمه فعال را شناسایی کرده و سپس منابع صرف این واحدها کند. دولت در گام بعدی می تواند واحدهای تولیدی تعطیل شده را احیا کند.
نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: این افراد بر مبنای تراکنش مالی حساب بانکی شان، میزان درآمد، موقعیت شغلی و اجتماعی شناسایی شده اند.
اربابی گفت: با ادامه این روند انتظار می رود تا ماه های آینده تعداد بیشتری از لیست یارانه بگیران حذف شوند.
حقی که نادیده گرفته شده است
وی گفت: افرادی که به مدت یک یا دو ماه از لیست یارانه حذف شده بودند و دوباره به لیست یارانه بگیران اضافه شدند، یارانه دو ماه قطع شده آنها پرداخت نخواهد شد.
وی درباره امکان بازگشت به لیست یارانه بگیران گفت: طبق قانون حذف شدگان می توانند با مراجعه به فرمانداری به لیست یارانه بگیران برگردند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت بازگشت به لیست یارانه بگیران، آنها یارانه از دست داده را دریافت نمی کنند.
وی درباره منابع به دست آمد از حذف برخی یارانه بگیران اظهار کرد: از حذف این افراد ماهانه حدود 90میلیارد تومان آزاد می شود که دولت باید آن را به واحدهای تولیدی هدایت کند.
قرار است یارانه نقدی با یک هفته تاخیر واریز شود
سرانجام با یک هفته تاخیر سازمان هدفمند سازی یارانه ها اعلام کرده است که قرار است هفته آینده (26 مرداد ماه) یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.
بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، پنجاه و چهارمین مرحله از واریز یارانه نقدی مربوط به مرداد سال جاری ساعت 24 روز دوشنبه 26 مردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.
همچنین بر اساس اعلام این سازمان، یارانه این مرحله نیز همانند ماه های گذشته 45 هزار و 500 تومان بوده که به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
گفتنی است با پرداخت پنجاه و چهارمین یارانه نقدی حدود 191هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، بین 76 میلیون ایرانی توزیع می شود.
این در حالی است که دولت در بودجه سال 94 نیز 48 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها برای پرداخت وجه نقد در نظر گرفته است.
پنجاه و سومین مرحله یارانه نقدی مربوط به تیر ماه سال جاری ساعت 24:00 روز پنج شنبه مورخ 25 تیرماه سال جاری به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت شد.
یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان بیست و یکم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شد که یارانه نقدی تیرماه نیز همچون ماه های گذشته با تاخیر 4 روزه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، و این ماه نیز با تاخیر یک هفته ای واریز خواهد شد./رشت پرس