ندای گیلان:اسحاق شعبانی در انزلی با بیان اینکه شیلات چهار محور کاری را در برنامه دارد، اظهار کرد: مدیریت صید و صیادی، بازسازی ذخایر آبزیان، حفاظت از منابع آبزیان و توسعه آبزی‌پروری جزو ماموریت‌های اصلی شیلات است. وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد صید دریایی خزر حاصل تکثیر مصنوعی است، افزود: تکثیر […]

ندای گیلان:اسحاق شعبانی در انزلی با بیان اینکه شیلات چهار محور کاری را در برنامه دارد، اظهار کرد: مدیریت صید و صیادی، بازسازی ذخایر آبزیان، حفاظت از منابع آبزیان و توسعه آبزی‌پروری جزو ماموریت‌های اصلی شیلات است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد صید دریایی خزر حاصل تکثیر مصنوعی است، افزود: تکثیر مصنوعی در کوتاهی قد و کوچک شدن جثه ماهیان تاثیر دارد به همین دلیل تکثیر طبیعی ماهیان به ویژه سفید را در برنامه امسال قرار داده‌ایم.

مدیر کل شیلات گیلان از تعیین دو رودخانه برای تکثیر طبیعی ماهیان در این استان خبر داد و گفت: تمام ماهیان دریای خزر باید به رودخانه‌ها بروند و تکثیر طبیعی داشته باشند به همین دلیل امسال دو رودخانه برای ورود و تکثیر طبیعی ماهیان در نظر گرفته شده که یکی در تالش است.

وی در ادامه از آغاز تخم‌ریزی کیلکا ماهیان خبر داد و یادآور شد: صید کیلکا ماهیان از اردیبهشت ماه جاری به مدت 45 روز ممنوع است زیرا در این ماه تخم‌ریزی آنها انجام می‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه تعطیلی صید کلیکاماهی توسط صیادان به صورت خودجوش انجام شده است، تصریح کرد: تعطیلی صید کیلکا ماهی تا 15 خرداد ماه امسال ادامه دارد و پس از بررسی در صورت ادامه تخم‌ریزی، مدت زمان تعطیلی افزایش می‌یابد.

وی صید کیلکا ماهیان را پس از پایان تخم‌ریزی آنها ذکر کرد و متذکر شد: در گیلان 260 نفر صیاد با 26 فروند شناور صید کیلکا مشغول فعالیت هستند.

مدیر کل شیلات گیلان درباره میزان صید کیلکا در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 هزار و 502 تن ماهی کیلکا صید شد که 18 درصد افزایش داشت.

وی برخی گونه‌های ماهی را در خطر انقراض عنوان کرد و یادآور شد: ماهیان خاویاری و استخوانی مانند ماهی سفید، آزاد، سیم، سوف و… از گونه‌های در حال کاهش بودند که اگر شیلات برای بازسازی آنها اقدام نمی‌کرد میزان صید آنها به حداقل می‌رسید.