رئیس سازمان چای کشور رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای استان گیلان بیش از 70 تا 80 درصد اقتصاد روستاییان به صنعت چای و تولیدات آن وابسته است تصریح کرد: تولید این محصول بیش از 2 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و موجب اشتغالزایی می‌شود بنابراین در صورت حمایت‌های قانونی می‌توان آن را توسعه داد.

به گزارش ندای گیلان،حبیب جهانساز در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه امسال وضعیت خرید برگ سبز چای از حیث کمیت و کیفیت از شرایط مناسب‌تری در مقایسه با سال گذشته برخوردار باشد اظهار داشت: با توجه به اقدامات خوبی که تاکنون انجام شده است پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد افزایش ۱۰ درصدی تولید چای باشیم.

رئیس سازمان چای کشور خرید برگ سبر چای کشاورزان دو استان گیلان و مازندران توسط کارخانجات چایسازی و افزایش تولید چای را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم میزان برداشت برگ سبز چای بهاره از سطح باغ‌های چای شمال امسال به بیش از ۱۳۵ هزار تن برسد که عدد بسیار مطلوبی است.

جهانساز منابع مالی خرید برگ سبز چای بهاره را از محل بودجه سالیانه به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و ضمن ابراز امیدواری از پرداخت منظم طلب کشاورزان تصریح کرد: امیدوار هستیم کارخانجات چایسازی گیلان و مازندران هم بتوانند تا پایان برداشت، مابقی قدرالسهم خود از مطالبات چایکاران را به موقع پرداخت کنند.

وی پرداخت به موقع مطالبات چایکاران از سوی کارخانجات چایسازی را وابسته به تراز تجاری داخلی و خارجی بازار چای اعلام کرد و بیان داشت: اگر بازار چای در داخل کشور رونق بگیرد و واردات نیز کنترل شده باشد تراز تجاری مثبت حاصل می‌شود که این عامل به پرداخت قدالسهم کارخانجات کمک زیادی می‌کند.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه مدیریت واردات با تعیین تعرفه مناسب امکان‌پذیر بوده و تعادل بین واردات و تولید داخلی و در تراز تجاری در نهایت امر به نفع تولیدکنندگان داخلی است گفت: حمایت‌های خوب دولت و اقدامات اثربخش سازمان چای کشور شرایط تولید چای داخلی را بهبود بخشیده است.

جهانساز لزوم انتقال دانش فنی به چایکاران را در راستای بهره‌وری بیشتر در تولید و برداشت کیفی برگ سبز چای بسیار ضروری خواند و عنوان کرد: اجرای طرح بهزراعی باغات چای، روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی از جمله مؤلفه‌های مهمی است که به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر آن هستیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای استان گیلان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد روستاییان به صنعت چای و تولیدات آن وابسته است تصریح کرد: تولید این محصول بیش از ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و موجب اشتغالزایی می‌شود بنابراین در صورت حمایت‌های قانونی می‌توان آن را توسعه داد.

وی پشتیبانی و حمایت‌های همه جانبه دولت و مدیریت اعمال شده از سوی سازمان چای کشور را از صنعت چای داخلی متذکر شد و خاطرنشان کرد: با توجه به انجام عملیات بهزراعی و مکانیزاسیون در سطح باغات چای، تجهیز و نوسازی کارخانجات چایسازی امسال چای استحصالی از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است.

/تسنیم