قربانی گفت: بر اساس آمارها به صورت سالانه حدود 60 میلیارد نخ سیگار بر اساس نیاز مصرف در کشور تولید می شود که نشان دهنده برابری مصرف و تولید است

به گزارش ندای گیلان از آستانه اشرفیه؛محمد حسین قربانی در گفت وگویی، درباره اعلام نظر معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مبنی بر اینکه آمار سیگاری ها از مرز 12 میلیون نفر گذشت، افزود: در دنیا برای کنترل مصرف سیگار از روش اخذ مالیات استفاده می کنند این درحالی است که ما هنوز نتوانستیم از این اهرم بهره مند شویم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه 94 و 95 اقدامات خوبی در جهت افزایش مالیات بر دخانیات صورت گرفت اما در بودجه 96 و برنامه ششم توسعه نتوانستیم آنگونه که لازم است به بحث مالیات بر دخانیات توجه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: امروزه با توجه به ظرفیت تولید سیگار در کشور، قاچاق واردات سیگار معنای خود را از دست داده است و برای سودجویان صرفه اقتصادی ندارد که سیگار را قاچاق کنند.

وی یادآور شد: بر اساس آمارها به صورت سالانه حدود 60 میلیارد نخ سیگار بر اساس نیاز مصرف در کشور تولید می شود که نشان دهنده برابری مصرف و تولید است این درحالی است که ظرفیت تولید 100 میلیارد نخ سیگار نیز با توجه به مجوزهای ارایه شده در کشور وجود دارد.

قربانی تاکید کرد: متاسفانه شیوع مصرف سیگار در بین زنان، دانشجویان و حتی دانش آموزان را شاهد هستیم درحالی که باید برنامه ریزی دقیقی در این زمینه ایجاد شود تا بتوان آن را کنترل کرد زیرا شیوع بیماری های کشنده ناشی از مصرف سیگار است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بهترین راه مبارزه با کنترل مصرف سیگار را مالیات بر دخانیات دانست و گفت: کاهش هزینه های درمان و کنترل مصرف سیگار در کشور در سایه مالیات بر دخانیات تحقق می یابد که امید است بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم.

icana