فرماندار رشت با اشاره به اینکه عدم توجه به حوزه پسماند و زباله عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر امروز برای مدیریت پسماند و حل معضل زباله اقدامی نشود قطعاً در آینده طبیعت گیلان نابود خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان،علی فتح اللهی یکشنبه شب در کار گروه پسماند رشت در فرمانداری این شهرستان با اشاره به اینکه وضعیت نامطلوب تولید زباله از ۲۰ سال قبل آغاز شده است، اظهار کرد: تولید زباله توسط خانواده‌ها بسیار بالا بوده و تاکنون متأسفانه علت آن بررسی نشده است.

فرماندار رشت با تأکید بر اینکه باید در حوزه زباله و مدیریت پسماند برنامه محور عمل کنیم، افزود: بخشی از مشکلات این حوزه مربوط به ماشین آلات و بخش دیگر به عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله بوده اما متأسفانه در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی انجام نشده که باید دلایل آن بررسی شود، گفت: باید از مشارکت مردم در این زمینه استفاده کنیم، حضور مردم در هر فعالیتی نتایج مثبت به دنبال داشته است.

فتح اللهی در ادامه بر ضرورت الگوسازی مناسب در مصرف و کاهش تولید زباله تأکید و تصریح کرد: باید ظرفیت سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این بخش بهره گیری شود.

وی با بیان اینکه باید در استان و شهرستان خود و بر اساس شرایط موجود برنامه و راهکار ارائه شود، بیان کرد: باید تعدادی روستاها در هر بخش را برای اجرای طرح در زمینه مدیریت پسماند به صورت پایلوت انتخاب کرده و در راستای فرهنگ سازی در آن فعالیت شود.

فرماندار رشت با اشاره به اینکه عدم توجه به حوزه پسماند و زباله عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر امروز برای مدیریت پسماند و حل معضل زباله اقدامی نشود قطعاً در آینده طبیعت گیلان نابود خواهد شد./مهر