استاندار گیلان گفت: شهرداری‌های گیلان سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی این استان را پرداخت کنند

ندای گیلان: محمدعلی نجفی ظهر امروز در دومین نشست انجمن کتابخانه عمومی گیلان بر ضرورت توجه بیشتر به مقوله فرهنگ تأکید کرد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی نیازمند همکاری و حمایت بیشتر مدیران استان است، افزود: باید تلاش بیشتری شود تا هیچ بدهی در زمینه سهم نیم‌درصد شهرداری‌ها باقی نماند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه سهم هر شهر در حوزه فرهنگی همان منطقه هزینه شود، گفت: بخشی از نیازهای کتابخانه‌های عمومی استان مسایل سخت‌افزاری است که باید امکانات مورد نیاز فراهم شود.

وی بخش دیگری از نیازهای کتابخانه‌های عمومی استان را نرم‌افزاری خواند و افزود: باید فضای درک متقابل در این زمینه در جامعه ایجاد شود.

نجفی بر جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور به پروژه نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی رشت تأکید کرد و یادآور شد: توسعه فضای کتابخانه‌های استان امری ضروری است و باید شرایط تبدیل فضای مناسب‌تر برای کتابخانه‌های شهر و روستاها فراهم شود.

وی در آستانه ایام هفته کتاب و کتابخوانی، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ و تکریم فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی امری ضروری است.

استاندار گیلان این استان را دارای پیشینه‌ای قوی در حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: این پیشینه مهم‌ترین ظرفیت استان برای ارتقای سطح اندیشه و فرهنگ گیلان است.

وی مشارکت اجتماعی و همراهی مردم در بخش فرهنگ را امری ضروری خواند و یادآور شد: باید به دور از فضای سیاسی و با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای تقویت بخش فرهنگی تلاش کنیم.

بدهی 60 میلیارد تومانی شهرداری‌های گیلان به کتابخانه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در جلسه مذکور با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: گیلان دارای 100 کتابخانه عمومی است که به لحاظ شاخص فضای سرانه مطالعه رتبه 26 را در کشور دارد.

امیر محمدپور با بیان اینکه در هفته کتاب امسال نخستین کتابخانه عمومی و تخصصی ویژه کودک در رشت افتتاح می‌شود، گفت: این کتابخانه دومین کتابخانه تخصصی کودک در کشور است که در رشت راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به بدهی شهرداری‌های گیلان به کتابخانه‌های عمومی این استان تصریح کرد: شهرداری‌ها در مجموع 6 میلیارد تومان به کتابخانه بدهکار هستند که تاکنون تنها 15 شهرداری گیلان نیمی از تعهدات خود را انجام داده‌اند.

 در پایان نشست مذکور استاندار گیلان کارت عضویت افتخاری کتابخانه‌های عمومی گیلان و لوح تقدیر دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را دریافت کرد./فارس