کشورهای غنا و ژاپن توافق کردند که برای پیگیری اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش ندای گیلان،

رسانه‌های غنا امروز (سه شنبه) گزارش دادند که «نانا اددو دانکوا اکوفو اددو» رئیس جمهور این کشور و «کیشیدا فومیو» نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در «آکرا» پایتخت جمهوری غنا متعهد شدند که برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و ترویج صلح و امنیت جهانی برای توسعه پایدار در سراسر جهان تلاش کنند.

آن‌ها همچنین موافقت کردند که برای حفظ یک نظم بین المللی آزاد و باز مبتنی بر حاکمیت قانون تلاش کنند و به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت برای عملکرد سازمان ملل متحد به گونه‌ای که منعکس کننده شرایط تغییر یافته جهان باشد، تلاش کنند.

رئیس جمهور غنا و نخست وزیر ژاپن با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی بدون صلح و ثبات امکان‌پذیر نیست، بر اهمیت تامین مالی توسعه شفاف و عادلانه برای کشورهای در حال توسعه تاکید کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی غنا، کیشیدا نخست وزیر ژاپن در جریان یک سفر رسمی ۲ روزه برای تقویت روابط بین دو کشور در غنا به سر می‌برد.

او برای گفتگو با رهبران چهار کشور آفریقایی مصر، غنا، کنیا و موزامبیک پیش از برگزاری اجلاس گروه هفت که قرار است در ۱۹ می‌۲۰۲۳ در هیروشیما ژاپن برگزار شود در دومین ایستگاه سفر خود پس از مصر دیروز (دوشنبه) وارد آکرا پایتخت غنا شد.

نخست وزیر ژاپن قبل از سفر خود گفته بود که می‌خواهد همکاری با رهبران آفریقا در مورد مسائل جهانی از جمله وضعیت اوکراین را بررسی کند.

در این پیوند، رئیس جمهور غنا گفت که موضع این کشور علیه تسلط قدرت‌های بزرگ بر امور جهانی است.

«نانا اددو دانکوا اکوفو اددو» در کنفرانس مشترک با نخست وزیر ژاپن گفت: برای ما پذیرفته نیست که قدرت‌های بزرگ ملت‌های کوچک را زیر پا بگذارند و ما در حد توان با آن مخالفت می‌کنیم.

رئیس جمهور غنا تاکید کرد که این کشور به همکاری با ژاپن برای یافتن راه حل‌هایی جهت جلوگیری از فقر گسترده، مهاجرت، ناامنی و نقض حقوق بشر، تروریسم و افراط گرایی، قاچاق انسان، مواد مخدر، دزدی دریایی و همچنین تغییرات آب و هوا ادامه خواهد داد.

«کیشیدا فومیو» نخست وزیر ژاپن نیز گفت که سفر وی به غنا باعث تقویت همکاری پایدار بین دو کشور خواهد شد و دو کشور به همکاری با یکدیگر به ویژه در جهت حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و برقراری صلح و امنیت جهانی جهت ارتقای توسعه پایدار در سراسر جهان ادامه خواهند داد.

نخست وزیر ژاپن بر اهمیت نظم بین المللی آزاد و باز مبتنی بر حاکمیت قانون تاکید کرد.

کیشیدا اظهار داشت که با رئیس جمهور غنا جهت هماهنگی و همکاری نزدیک برای اصلاحات شورای امنیت توافق کرده است.

وی بر لزوم تلاش هر دو طرف به منظور حل و فصل مناقشه جاری در سودان تاکید کرد و گفت: برای ارتقای صلح و ثبات در قاره آفریقا، ژاپن متعهد شده است که در سه سال آینده حدود ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی به این قاره ارائه کند.

کیشیدا ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث تقویت روابط سیاسی و اقتصادی، تبادلات فرهنگی و همچنین همکاری چندجانبه بین غنا و ژاپن شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های آفریقایی به عنوان بخشی از این سفر، غنا و ژاپن دو یادداشت موافقت نامه با هدف تقویت امنیت غذایی و تقویت منابع انسانی برای توسعه غنا مبادله کردند./ایرنا