محمدجواد ظریف روز گذشته در یک پست اینستاگرام با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و روز زن استعفای خود را اعلام کرد.

به گزارش ندای گیلان،استعفای ظریف در ساعات پایانی روز گذشته شوک بزرگی را به جامعه ایران وارد و واکنش های داخلی و بین المللی دنباله داری را برجای گذاشته است.

محمدجواد ظریف روز گذشته در یک پست اینستاگرام با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و روز زن استعفای خود را اعلام کرده و نوشت: از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.

 

، پس از اعلام استعفای وزیر خارجه، خبرنگار «انتخاب» بصورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

به نظر می‌رسد مقصود او از «ملاقات‌های امروز»، دیدار دوشنبه بشار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری باشد؛ دیدارهایی که در تصاویر منتشرشده از آنها ظریف به چشم نمی‌خورد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«استعفای دکتر ظریف، وزیر خارجه کم نظیر ایران، از سقوط مصدق، غمبارتر است. جهان و ایران سیاستمداری، باشرافت، میهن دوست، صلح طلب و مردمی را از دست داد. تنها گذاشتن دکتر ظریف را تاریخ ایران بر ما نخواهد بخشید.»

مایک پمپئو، در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن تکرار ادعاهایی برخاسته از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا گفت که آمریکا استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را مورد توجه قرار می‌دهد و خواهیم دید که آیا حقیقت دارد.

وی همچنین با توجه به این موضوع، مدعی شد که سیاست آمریکا نسبت به ایران بدون تغییر می‌ماند و «حکومت ایران باید مانند کشوری به‎هنجار رفتار کرده و به مردمش احترام بگذارد».

 

تعدادی از نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست داشتند که جلسه برای بررسی استعفای ظریف غیرعلنی باشد که رییس مجلس این درخواست را نپذیرفت به این دلیل که هنوز دلایل استعفا مشخص نیست.

 

رضا نصری در مطلبی در توییتر خود با اشاره به استعفای اینستاگرامی ظریف از سمت وزارت خارجه نوشت:

«اگر دشمنان ایران میلیاردها دلار سرمایه برای ترویج ایران‌هراسی داشتند، اگر هزاران لابیست در پایتخت های غرب برای فرستادن ایران به شورای امنیت داشتند، اگر هزاران رسانه و موسسه ارتباط عمومی برای امنیت سازی کشور داشتند، مردم ایران جواد ظریف را داشتند و کفایت می‌کرد. از ظریف دلجویی کنید!»

فرج‌الله رجبی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی بودجه قبل از طرح پیشنهاد خود برای اصلاح بخشی از بودجه سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع استعفای آقای ظریف خبر اول رسانه‌های خارجی است، نباید این طور تلقی شود که مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است و چیزی گفته نمی‌شود.

وی افزود: ما از آقای رییس جمهور توقع داریم که از آقای ظریف به عنوان چهره زحمتکش و قهرمان ملی حمایت کنند. رییس جمهور بداند که ما قدر زحمات این چهره زحمتکش را می‌دانیم که مقام معظم رهبری هم از ایشان تعریف کرده‌اند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در واکنش به خبر استعفای محمدجواد ظریف، اعلام کرد: ما گزارش‌های استعفای وزیر امور خارجه ایران را به دقت رصد می‌کنیم. در حال حاضر اظهارنظر دیگری نداریم.

 

حسین جابری انصاری در صفحه اینستاگرام خود در پاسخ به یکی از کاربران که از او پرسیده بود «آیا رئیس‌جمهوری با استعفای ظریف موافقت خواهد کرد؟»، نوشت: «خیر».

او ساعاتی قبل نیز با انتشار شعری با عنوان «دریغ» از استاد «مظاهر مصفا»، واکنشی تلویحی به استعفای ظریف نشان داد.

 

فاطمه سعیدی در توییتی نوشت: «عده‌ای در داخل هم‌نوا با رژیم صهیونیستی مشغول ابراز خوشحالی از استعفای ظریف هستند. دکتر ⁧ ظریف⁩ فردی مومن، متدین و انقلابی است. امیدواریم ادامه کار برای وی هموار شود.»

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف در گذشته چندین بار استعفا داده است، ابراز امیدواری کرد که همچنان شاهد حضور ظریف در وزارت خارجه باشیم.

خوشحالی رسانه های سعودی و صهیونیستی

به گزارش ندای گیلان،خبر استعفای ظریف دیشب تیتر اول تمام رسانه های صهیونیستی بود

روزنامه هاآرتص در خبری فوری حضور اسد در ایران و استعفای ظریف را مرتبط باهم دانست.

نشریه صهیونیستی جروزالم پست هم نوشت:اخراج ظریف قدم نهایی پیش از خروج از برجام است.

روزنامه معاریو یکی دیگر از رسانه های صهیونیستی استعفای ظریف را به دلیل اعراض فوتبالیست ها اعلام کرد!و در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس ایران را جایگزین وی معرفی کرد.

نشریه یدیعوت اخرونوت اسرائیل هم استعفای ظریف را قدم ایران برای خروج از برجام معرفی و به سفر بشار اسد به ایران پرداخت.