پس از اتمام زمان سخنان کریمی قدوسی تریبون او قطع شد و در عین حال با فریاد خطاب به مطهری گفت که ما به هیچ‌کس اتهامی نزده‌ایم. مطهری از او پرسید آیا شما از سوال اول قانع شده‌اید

به گزارش ندای گیلان،جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری و نماینده مردم مشهد در مجلس از جمله نمایندگانی است که سعی دارد با طرح سوالات حاشیه ای از وزرای روحانی و جنجال آفرینی، خودی نشان داده و با درهم آمیختن راست و دروغ، در صحن علنی تنش آفرینی کند. روز سه شنبه با طرح دو سوال از بیژن زنگنه، وزیر نفت موفق دولت های یازدهم و دوازدهم را به صحن مجلس کشاند. به این ترتیب بیژن زنگنه، روز گذشته میهمان خانه ملتی‎ها بود تا پاسخگوی سوال نفتی کریمی قدوسی باشد. هر چند که سوالات او در نهایت با دو- دو کردن نمایندگان و رای گیری در صحن رای نیاورد، ولی حواشی این سوال از خود سوال بحث برانگیزتر بود.
گفتنی است این نماینده جبهه پایداری در مجلس در جریان سوال خود از وزیر نفت درباره نگاه به بیرون در اقتصاد نفت و همچنین نقش باشگاه نفت و حضور فامیل‌های ثروت و قدرت در این نگاه موضوعاتی را بیان کرد که پاسخ ها و واکنش‌های زیادی از سوی وزیر و نمایندگان و حتی رئیس جلسه به همراه داشت. کریمی قدوسی با بیان موارد و نکاتی که حساسیت نمایندگان را تحریک کرده بود، از افراد زیادی که در جلسه حضور نداشتند نام برد و به آنها اتهام زد و حتی با برچسب زدن به برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس که در انگلیس تحصیل کرده اند، آنها را افرادی سرسپرده به انگلیس دانست که در برابر ملکه انگلیس تعظیم می‌کنند. اظهاراتی که واکنش برخی نمایندگان از جمله علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس که در اسکاتلند تحصیل کرده است را به همراه داشت.
«ژنرال زنگنه»!
کریمی قدوسی روز سه شنبه در جریان سوال خود از وزیر نفت به او گفت که برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت، مقدمه تسلط فامیل‌های ثروت، قدرت و باشگاه نفتی در بخش خصوصی خواهد شد. او خطاب به وزیر اظهار کرد: «اگر زنگه به جای وقت‌گذاری روی شرکت اندیشه‌ورزان نیرو تلاش می‌کرد 200 شرکت سهامی با عضویت 40 میلیون ایرانی تشکیل دهد آنگاه سزاوار بود که به او بگوییم «ژنرال زنگنه». این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین افزود: «اساسنامه شرکت نفت را قبل از انقلاب انگلیسی‌ها نوشتند بنابراین هدف بنده از سوال از وزیر نفت جلوگیری از تکرار حوادث تلخ گذشته نه چندان دوری است که باعث ایجاد مشکلات جدی در حوزه گاز، نفت و نیرو بوده است.» او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: «با اینکه گفته می‌شود ورود به باشگاه نفت و نیرو آسان است، اما آیین‌نامه جذب و گزینش این باشگاه بسیار بسته است. سه نفر باید عضویت نفر جدید را تایید کنند و این کار را نمی‌کنند مگر از وی تعهد گرفته شود و این کار یعنی همان عهد و پیمان انگلیسی.» زنگنه در بخشی که فرصت داشت به سوالات مطرح شده پاسخ دهد، خطاب به کریمی قدوسی درباره باشگاه نفت و نیرو گفت: «ایشان در متن دو سوال به اثر گذاری کانون‌های ثروت و قدرت بر تصمیمات نفت و نقش لابی مخفی نفت و پتروشیمی اشاره کرده و گفته چه آقازاده‌هایی در آن تاثیر دارند و به من می‌گویند شما با هدایت کلوپ سری مانع از تصمیم‌های درست شده‌اید. آیا منظور ایشان این است که این کلوپ سری با هدایت من کاری علیه امنیت ملی می‌کند؟»
یعنی من کاری علیه امنیت ملی می‌کنم؟!
بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی روز سه شنبه مجلس در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی درخصوص نقش لابی های قدرت و ثروت در تصمیمات وزارت نفت از طریق باشگاه نفت و نیرو گفت: «آقای کریمی قدوسی در متن سوال خود موضوعی را مطرح می کند مبنی بر اثرگذاری فامیل های ثروت و قدرت از طریق باشگاه نفت و نیرو بر تصمیمات نفت و اظهار می‌کند که نقش لابی مخفی نفت، گاز و پتروشیمی ها در تصمیم سازی ها چیست؟ افراد موثر آن چه کسی هستند؟ و چه آقازاده هایی در آن حضور دارند؟»
وزیر نفت ادامه داد: «آقای کریمی قدوسی خطاب به بنده می گوید که سیاست های وزارتخانه و شخص من با هدایت کلوپ سری مانع این شده است که نفت در مسیر درستی حرکت کند، بنابراین ایشان باید با صراحت بگوید منظورش این است که گروه مخفی وجود دارد که علیه امنیت ملی و منافع ملی با مدیریت بنده کار می کند؟ لطفا مشخص شود که منظور از سرّی و مخفی چیست؟»
بر اساس این گزارش؛ نماینده مردم مشهد در دومین سوال خود از وزیر نفت عنوان کرد: «هیچ نماینده‌ای از حضور سرمایه‌گذار خارجی نمی‌ترسد، ما هم هیچ وقت مخالف حضور سرمایه‌گذار نبودیم. آقای زنگنه! شما در جلسه علنی قبلی مجلس کارت زرد گرفتید و این یعنی مجلس مخالف طرح برندینگ است، اما سوال این است که آیا شما آن را متوقف کردید، خیر این کار را انجام ندادید.» کریمی قدوسی، ادامه داد: «ما هرگز به هم نگاه دشمنانه نداشته‌ایم، اما دغدغه‌های نمایندگان ملت باید شنیده شود، لذا نباید به یکدیگر توهین کنیم.»
او در ادامه سخنان خود به نام برخی افراد غایب در جلسه اشاره کرد و گفت: «همان کسی که الگوی قرارداد آی‌پی‌سی را ارائه می‌دهد عضو علل بدل باشگاه نفت و نیرو است، همان آقای حسینی که نامش در فضای مجازی هم هست، آنگاه این نگاه تحلیل برجامی می‌کند، اینهاست که باعث نگرانی ما شده است. ما می‌بینیم که افراد باشگاه نفت و نیرو از رانت‌های اطلاعاتی و نفوذ امنیتی کشور برخوردارند. ما می‌بینیم که در این باشگاه قوی‌ترین جریان نفوذ و افراد دوتابعیتی حضور دارند که در جایی گفته بودند که حراست ما حراست فیزیکی است.» او همچنین تصریح کرد: «در حوزه نفت و نیرو جشن ملی انگلیسی برگزار می‌شود و در آن شرب خمر هم انجام می‌شود، آنگاه در همان جشن دو نفر از کارمندان همین حوزه در کشور ما مقابل درب می ایستند و خوشامد می‌گویند. نمایندگان ما کجا هستند که به این موارد نظارت کنند؟»
روز چهارشنبه درباره اظهارات کریمی قدوسی
تذکر می دهم
گفتنی است کریمی قدوسی با این اظهارات خود نظارت مجلس را نیز زیر سوال برد. به نحوی که علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این موضوع تصریح کرد: «آقای کریمی قدوسی در جریان سوال از وزیر نفت نسبت هایی به نمایندگان دادند و گفتند که نمایندگان اهل نظارت نیستند. این مواردی است که حتما رئیس مجلس باید شفاف تر و جدی تر درباره آن ورود می کرد و از حقوق نمایندگان دفاع می کرد. روز چهارشنبه درباره اظهارات و اتهاماتی که ایشان در صحن به برخی نمایندگان بیان کردند اگر میکروفن روشن شود قطعا شفاف تر صحبت خواهم کرد.» البته کریمی قدوسی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه آئین نامه جذب در باشگاه نفت و نیرو بسیار بسته است، تلویحا برخی نمایندگان را سرسپرده انگلیس دانست و گفت:‌ «مگر انگلیسی‌ها به کسی دکترا می‌دهند قبل از اینکه تمام قد به ملکه کشورش احترام نکند و عهد و پیمان با او ندهد؟ » این نکته نیز از جمله مواردی بود که برخی نمایندگان  نسبت به آن واکنش نشان دادند چرا که معتقد بودند این نوع اظهارات قدوسی تنها به منزله ایجاد فاصله بین جریان های سیاسی و اتهام زنی به جریان فکری مقابل اصولگرایان است.
پس فردا بگویید مطهری هم جاسوس است!
این نماینده عضو جبهه پایداری همچنین با نام بردن از کاوه مدنی، بخشی ازمدیران دولتی را دوتابعیتی و جاسوس خواند و افزود: «نگاه ما به این مسائل سیاسی نبوده و نیست، اما کاوه مدنی که بود که در محیط‌زیست مسئولیت دولتی گرفت و شخصی جاسوس و دوتابعیتی بود و توانست از کشور فرار کند.» موضوعی که واکنش علی مطهری، رئیس جلسه را به همراه داشت. مطهری در پاسخ به کریمی قدوسی گفت که این را چرا از من سوال می‌کنید؟ در ادامه کریمی قدوسی گفت، اینها نگرانی است که می‌ترسیم باز هم به وجود آید، که در ادامه مطهری گفت پس فردا می‌خواهید بگویید ما هم جاسوس بودیم! مطهری همچنین گفت: «شما اسم افرادی را آوردید که حق دفاع از مجلس را ندارند و وزیر نفت هم گفت برخی اسامی که توسط شما ذکر شده است، صحت ندارد و آنها چنین عملکردی نداشته‌اند.»
او همچنین در واکنش به بخش دیگری از سخنان کریمی قدوسی اعلام کرد: «اینکه آقای کریمی قدوسی گفتند مردم از نمایندگانشان انتظار نداشته باشند، چون گرفتار حوزه‌های انتخابیه‌های‌‍‌‌شان هستند لااقل تلویحا توهین تلقی می شود و بنده هم قبول دارم که آقای کریمی قدوسی باید دقیق‌تر صحبت‌‌های‌شان را مطرح می‌کردند.»
براساس این گزارش، پس از اتمام زمان سخنان کریمی قدوسی تریبون او قطع شد و در عین حال با فریاد خطاب به مطهری گفت که ما به هیچ‌کس اتهامی نزده‌ایم. مطهری از او پرسید آیا شما از سوال اول قانع شده‌اید، که کریمی قدوسی پس از روشن شدن تریبونش گفت ۳۰۰ ماشین بنزین با ظرفیت ۸ هزار لیتر در تهران به راه افتاده‌اند. در ادامه مطهری در حالی که تریبون او قطع شده بود گفت آیا قانع شدید یا خیر، که کریمی قدوسی با روشن شدن تریبونش گفت اینها ماشین‌های بمب متحرکند. درخصوص برندسازی در جایگاه های سوخت، کمیسیون امنیت ملی هشدارهای لازم را داده است. ماشین هایی هستند که به مانند بمب متحرک هستند و به طور مثال اگر به مجلس اصابت کنند، مجلس پودر می شود. بخشی از بحث فتنه، ایجاد ناامنی از طریق موضوعات مذکور است. همچنین باید بگویم که بنده هیچ وقت از پاسخ هایی که ارائه شد، قانع نمی شوم.»
بخش هایی از اتهام زنی های کریمی قدوسی از خبرگزاری ها حذف شد
گفتنی است بخشی از اظهارات کریمی قدوسی و اتهامات بیان شده به برخی نمایندگان اصلاح طلب و آنهایی که در انگلیس تحصیل کرده اند، توسط بسیاری ازخبرگزاری ها به طور کامل و شفاف منعکس نشد ولی این امر دلیل نمی شود که نمایندگان حاضر در صحن مسئله را روز چهارشنبه از طریق رئیس مجلس پیگیری نکنند. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که اتفاقا فارغ‌‌التحصیل انگلیس است، این اظهارات کریمی قدوسی را توهین تلقی کرده ومی‌گوید که روز چهارشنبه قصد دارد از تریبون مجلس درباره این بخش از اظهارات نماینده مشهد تذکر بدهد و شفاف تر صحبت کند.
این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «اگر بخواهیم نگاه بدبینانه را به تحصیلکردگان کشور، جوانان و نمایندگان مجلس و امنای مردم تسری بدهیم، قطعا با هیچ قاعده مدیریتی و سیاسی سازگار نیست.» رحیمی ادامه داد: «فضای مجلس باید فضایی امیدبخش به جامعه و مردم باشد و اگر قرار است نمایندگان برای مردم الگو باشند، نباید در نفرت پراکنی و ناامیدی الگو شوند. جامعه ما نیازمند امید به آینده است.» محمدرضا نجفی، دیگر نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در این باره  گفت: «پرداختن به صحبت های جزء جزء که مبنای اخلاقی و شرعی ندارد، درست نیست. ولی معتقدم اگر همه سرمایه های انسانی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور بسیج شوند، برای رسیدن به اهداف تدوین شده کشور از جمله آنچه در سند چشم انداز 20 ساله، اهداف و برنامه توسعه 5 ساله و اهداف بودجه باز هم راه های نرفته و مشکلات بر زمین مانده زیادی داریم که باید برای رسیدن به آنها تمرکز کنیم. در این صورت وقتی برای تفرقه انگیزی و چند دستگی باقی نمی ماند.»
این عضو فراکسیون امید با انتقاد از اظهارات کریمی قدوسی تصریح کرد: «اینکه بخواهیم برخصومت ها، دشمنی ها و منکوب و سرکوب کردن بخشی از سرمایه های کشور و متهم کردن آنها متمرکز شویم جهل بلیغی است که اصرار بر آن خدمتی به اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی نیست.» او در توصیه ای به کریمی قدوسی گفت: «باید سعی کنیم به یک وحدت و وفاق عمومی بین همه سرمایه های انسانی برسیم تا بتوانیم از این بحران ها و گردنه های سخت به وجود آمده خارج شویم. در غیر این صورت تنها نتیجه دمیدن بر دشمنی ها و سوتفاهم ها، فرصت سوزی و سرمایه سوزی از کشور و نظام خواهد بود و چیز دیگری عایدمان نمی شود.»
رحیمی گفت: « امیدوارم روز چهارشنبه رئیس مجلس در ادامه تذکرات موضع مشخصی بگیرد و یک بار برای همیشه، باب سوءظن به جریانات سیاسی در مجلس برای همیشه بسته شود.»

ابتکار