تفاهمنامه همکاری اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در شهرستان مرزی آستارا امضا شد.

به گزارش نداي گيلان: تفاهمنامه همکاری اقتصادی توسط وزیر ارتباطات و فناوری ایران با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان دقایقی پیش امضا شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دقایقی پیش در حاشیه امضای سند همکاری اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: امروز سند اتصال راه‌آهن دو کشور امضا شد که دو مرحله دارد.

محمود واعظی افزود: مرحله نخست راه‌آهن سراسری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی ادامه پیدا می‌کند و ترمینال راه‌آهن در ایران احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق توافقنامه مذکور پل راه آهن مرزی با سرمایه‌گذاری دو کشور احداث می‌شود، تصریح کرد: این امر موجب افزایش حمل کالا به میزان چهار برابر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی خط آهن جمهوری آذربایجان‌ ـ ایران در آستارا را موجب افزایش روابط ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

وی از برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان یک ماه آینده در تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: سال آینده رئیس جمهور آذربایجان به ایران سفر می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان احداث پل جدید مشترک را از برنامه‌های تفاهمنامه مذکور ذکر کرد و یادآور شد: پل مشترک و موجود دو کشور 70 سال قدمت دارد و مقرر شده تا پل مناسبی برای حمل و نقل جاده‌ای در نقطه‌ای که مذاکره شده احداث شود.

وی افزود: در کنار پل حمل و نقل جاده‌ای، پل دیگری برای تردد مسافران ساخته می‌شود تا بتواند پاسخگوی حمل و نقل دو کشور باشد.

واعظی سرعت در افزایش کار گمرک را از جمله برنامه‌های تفاهمنامه مذکور عنوان کرد و متذکر شد: تصمیم گرفته شد تا گمرکات آستارا و پیله‌سوار هوشمند و 24 ساعته شوند.

به گفته وی، در جلسه کمیسیون مذکور مباحث حمل و نقل، صنعت، مسایل بانکی و… بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش فارس، در تفاهمنامه امضا شده مقرر شده تا طرف جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر راه‌آهن را تا نقطه صفر مرزی احداث کند و طرف ایرانی نیز دو کیلومتر راه‌آهن تا ترمینال را بسازد.