رئیس جمهور گفت : اگر ما برجام را به مجلس برده و تصویب کنیم در آن صورت الزامی برای دولت ایران ایجاد خواهد شد نه برای طرف مقابل و این یعنی ما کار را به نفع آنها انجام داده ایم.

به گزارش ندای گیلان: نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین روحانی ساعت 17 شنبه 7 شهریورماه با حضور گروهی از خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی در نشست خبری خود با اشاره به گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم، ابراز امیدواری کرد که سوال های خبرنگاران و پاسخ ها، بازگوی بخشی از تلاش های دولت باشد.
در بخشی از این جلسه پرسش و پاسخ خبرنگار شبکه خبر از رئیس جمهور پرسید : با وجود سفر مقامات عالیرتبه کشورهای اروپایی چه اقداماتی انجام داده اید تا بین اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری با غرب تعادل ایجاد کنید ؟ که روحانی پاسخ داد : سئوال بسیار مهمی است .
روحانی گفت : در گذشته درآمد ارزی خوب و بیش از هفتصد میلیارد دلاری داشتیم اما حاصلش تعطیلی دو هزار بنگاه صنعتی شد و 500هزارنفر از اشتغال در بخش صنعت بازماندند وتقریبا اشتغال خالص ما حدود صفر بود .
رئیس جمهور گفت : البته هر سال یک عده ای به افرادی که خواهان کار هستند اضافه می شود و طبیعی است که عده ای از بازار کار خارج می شوند اما تعداد بیکاران ما ثابت ماند و این معلوم می کند که اشتغال ما موثر نبوده است .
روحانی افزود : نتیجه این امر چه شد ؟ اینکه ایران بهشت مهندسان و کارگران خارجی شد یعنی آنها کالا تولید کردند و ما با پول نفت آن را خریدیم و البته عیناً ممکن است ما نیز دچار این مشکل شویم.
رئیس جمهور گفت : از رسانه ها ، متخصصان ، دانشگاهیان و صاحب نظران خواهش می کنم که کار دولت را خوب نظارت کنند و اگر خطا دیدند، نقد کنند .
روحانی افزود : اگر ذهن صاحبان بنگاه ها ، شرکت ها و دولت های خارجی در دوره پساتحریم این باشد که ایران 80 میلیون مصرف کننده دارد خطا می کنند و البته آنها به منافع خود فکر می کنند و ما نباید بگذاریم.
رئیس جمهور افزود : من به صراحت به این مسئولان که به ایران آمده اند گفتم سیاست ما این است که شما به این کشور سرمایه و فناوری بیاورید و با ایرانیها مشارکت کنید تا بخشی از بازار ایران ، منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار گیرد .
رئیس جمهور گفت: هدف نهایی این کار اشتغال است که معضل اصلی امروز کشور است .
روحانی افزود: ما باید مشکل بیکاری را حل کنیم و امیدواریم در این مسیر دولت بتواند حرکت کند و اگر غیر از این باشد کشور ضرر خواهد کرد.
وی افزود: یعنی ما نباید پولی را که به دست می آوریم صرف خرید کالاهای ساخته شده کنیم.
آقای روحانی گفت:‌ در واقع باید به اینجا برسیم که پول نفت ما در بخش سرمایه گذاری های اصلی در کشور صرف شود و آنچه در بحث تجهیزات،‌ قطعات و مواد اولیه نیاز داریم باید از صادرات غیر نفتی به دست اوریم.
وی گفت:‌در چهار ماه نخست امسال برای اولین بار در سالهای گذشته تراز ما مثبت شد یعنی واردات و صادرات یکی شد و البته صادرات تقریباً بیشتر از واردات بوده است.
آقای روحانی افزود: ما انچه را که می خواهیم باید از طریق صادرات غیر نفتی تامین کنیم و نفت به سمت سرمایه گذاری های اساسی در کشور برود و وقتی خارجی ها در کشور حضور پیدا می کنند معنایش حضور سرمایه،‌ فناوری و مشارکت با بنگاه های اقتصادی ایران باشد.

رئیس جمهور گفت : اگر ما برجام را به مجلس برده و تصویب کنیم در آن صورت الزامی برای دولت ایران ایجاد خواهد شد نه برای طرف مقابل و این یعنی ما کار را به نفع آنها انجام داده ایم.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان در خصوص اینکه با توجه به اصول 77 و 125 قانون اساسی مبنی بر تصویب تعهدنامه ها و توافقات خارجی در مجلس آیا دولت به وظیفه خود در خصوص بررسی برجام به صورت ارائه یک لایحه به مجلس عمل خواهد کرد یا خیر ؟ تصریح کرد : شاید پاسخ به این سوال کمی طولانی شود چرا که بحث مطرح در جامعه است .
وی با اشاره به اصول 77 و 125 قانون اساسی گفت : در اصل 125 قانون اساسی تصریح شده است که وقتی یک توافق نامه یا معاهده را رئیس جمهور یا نماینده رئیس جمهور امضا می کند ، باید برای تصویب به مجلس فرستاده شود و این در حالیست که نه ما و نه نماینده رئیس جمهور چیزی را امضا نکرده ایم .
روحانی افزود : آنچه امروز در حال انجام است ، در واقع نسبت به اجرای معاهده ای است که ایران قبلاً آن را پذیرفته است یعنی تمام بحث ها به خاطر این است که معاهده ان پی تی و پادمان را که شما پذیرفته اید آیا درست اجرا کرده اید یا نه ؟ که ما می گفتیم ما درست اجرا کرده ایم و عده ای هم مخالف بودند .
رئیس جمهور ادامه داد : تمام مذاکرات هم برای این بود که ما اثبات کنیم این اتهامات ناروا است و اعتمادی هم آنها به آینده برنامه هسته ای صلح آمیز ما داشته باشند بنابراین همه بحث ها برای درست اجرایی شدن معاهده ای بوده که ایران عضو آن معاهده شده و مجلسین قدیم آن را در رژیم قبل تصویب کردند و تبدیل به قانون شد .
وی با بیان اینکه امروز معاهده جدیدی وجود ندارد گفت : اگر در برجام هم نگاه کنیم تصریح شده که ایران به صورت داوطلبانه یک سری کارها را انجام می دهد یعنی کلمه داوطلبانه در آن آمده است به علاوه اینکه هیچ کشور دیگری از 1+5 آن را در پارلمان خود نبرده است که ما آن را به مجلس برده و تصویب کنیم .
روحانی تاکید کرد : اگر ما در برجام را در مجلس تصویب کنیم در آن صورت الزامی بر دولت خواهد بود نه بر آنها ، یعنی ما کار را به نفع آنها انجام داده ایم ضمن اینکه ممکن است کسی هم نظر بر این داشته باشد که طبق قانون اساسی برجام باید به مجلس برود .
رئیس جمهور گفت : معنای به مجلس رفتن برجام یعنی چیزی را که تا به امروز رئیس جمهور و وزیر خارجه امضا نکرده اند ، امضا کنند.
آقای روحانی افزود : معنای این امر این است که چیزی را که وزیر امورخارجه امضا نکرده باید امضا کند و سپس به هیئت وزیران برود و دولت نیز آن را تصویب کند، یعنی در اینجا ما بر خود الزاماتی ایجاد می کنیم که هیچ کشوری نکرده است.
رئیس جمهور افزود: در سایر کشورها نیز رئیس جمهور، وزیرامورخارجه و دولت نیز برجام را امضا نکردند پس چرا ما بخواهیم فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم که به آن هیچگونه الزام و نیازی نداریم.
روحانی خاطرنشان کرد: اصل 125 به صورت روشن می گوید چیزی را که رئیس جمهور یا نماینده اش امضا کرد ، در صورتی که نه ما و نه نماینده ما چنین چیزی را امضا نکرده و اصلا نیازی هم به این امضا نبوده است.
وی یادآور شد: سبک برجام به این صورت است که دولت ها با هم تفاهم کنند و سپس برای تصویب نهایی به شورای امنیت برود بنابراین از ابتدای برجام، یعنی قبل از توافق نهایی نیز اصل بر این بوده است.
رئیس جمهور افزود: در ضمن در توافق ژنو نیز همین گونه بوده است ولی توافق ژنو کوتاه مدت و تقریبا دوساله بوده اما برجام ده ساله است در ضمن در گذشته نیز ما تفاهمات دیگری همچون تفاهم پاریس و بیانیه سعدآباد را در خصوص مسائل هسته ای داشته ایم که هرگز به مجلس نرفته اند و کسی هم نگفته که چرا این تفاهمات به مجلس نرفته است.
آقای روحانی گفت: البته ممکن است بحث هایی مطرح باشد که نهادهایی باید برجام را بررسی کنند و شما می دانید که پرونده هسته ای از روز اول و از سال 82 تاکنون در شورای عالی امنیت ملی اداره شده است .
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز این شورا موضوع برجام را بررسی کرده و در این خصوص جلسات متعددی نیز برگزار کرده است و تقریبا این امر مراحل نهایی خود را سپری می کند و طبق اصل 176 این امر زیر نظر شورای عالی امنیت ملی است و اگر شورا در نهایت آن را تصویب کند و سیر آن طی شود ، به طور طبیعی این اصل طبق آن چیزی خواهد بود که شما می گویید.
رئیس جمهور در ابتدای این نشست خبری با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: خوشحالم که بار دیگر فرصتی پیش آمد در خدمت خبرنگاران داخلی و خارجی در یک نشست خبری باشم و با سوالاتی که مطرح می شود انشاءالله بخشی از کارنامه دولت در طول 2 سال گذشته تبیین شود. در آغاز لازم می‌دانم سلام و درودم را تقدیم کنم به محضر همه شهیدان و امام شهیدان و بویژه شهیدان رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها انقلاب بود، حرکت برای پیروزی نهضت اسلامی و مردمی بود. خدمت به مردم بود؛ تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و سپس حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود. یاد آن عزیزان گرامی باد و ما همه موفق باشیم که مسیر و راه آنها که راه اخلاق و مردمی و اعتدال بود را پاس بداریم و ادامه دهیم.

دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده. دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیت را به این دولت سپردند می گذرد. اگر من بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف این جامعه بود. ما از یک دولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، در سیاست‌خارجی، در مسائل اقتصادی روبرو بود حرکت کردیم به سمت یک دولت مستقر، با ثبات، دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست‌داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد.

دولتی که تلاش کرد روابط جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام، مذاهب، ادیان، در این کشور یک روابط آشتی‌جویانه، مسالمت‌آمیز و برادرانه باشد. دولتی که تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی‌الامکان ترمیم شود. در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را مناسب‌تر کند. فضا برای خلاقیت‌ها، فضا برای احیای اخلاق. احیای هنر. احیای فرهنگ. کاری که مادر این دو سال کردیم این است که فضای آرام‌تری را برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز علمی و تحقیقاتی، و روابط آنها با جهان، با مراکز علمی جهان، با دانشگاه‌های جهان بهتر و صمیمی‌تر کنیم. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: تعالی علم، تعالی دانش، و تعالی هنر جزو اهداف ماست. تلاش ما بر این بود در بخش اقتصادی، اولاً به بازار آرامش ببخشیم. نوسان‌های شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم. در بازار کالا،‌ بازار ارز، تلاش ما بر این بود که از نوسان‌های شدید جلوگیری کنیم. تورم را مهار کنیم؛ تورمی که با یک سرعت فزاینده‌ای نگران‌کننده‌ای بود؛ مهاری بر این اسب سرکش بزنیم و تورم ما یک تورم آرام باشد. کاهنده باشد؛ مستمر باشد؛ چون ممکن است تورم را برای یکی دوسه ماه یا شش ماه کاهش داد اما کاهندگی مستمر اساسی بوده که از ابتدا دنبال کردیم و تا امروز به حمدالله به آن دست یافتیم و امیدواریم تا پایان این دولت که وعده ما این بوده که انشاءالله تورم یک رقمی باشد، بتوانیم به تورم یک رقمی دست یابیم.

ما با رکود بسیار شدیدی مواجه بودیم. رکودی که در سال 91 با رشد منفی 6.8 و در سال 92 هم با رشد منفی، منتهی منهای 1.9 مواجه بودیم. تمام تلاش ما این بود که رشد ما مثبت شود و ادامه یابد و این رشد پایدار بماند. ما در سال 93 از رکود خارج شدیم؛ رشد مثبت داشتیم. مثبت 3 و امیدوارم این رشد مثبت را امسال هم ادامه دهیم. گرچه سال بسیار سختی از لحاظ اقتصادی داریم؛ البته نه ما بلکه بسیاری از کشورها با یک شرایط اقتصادی سخت مواجه هستند. برخی از کشورهایی که صادر کننده نفت بودند به خاطر قیمت نفت به تورم سه رقمی رسیدند در مدت این یکسال گذشته. برخی کشورها پول ملیشان کاهش بسیار شدید یافته است. ما هم البته با مشکل فراوانی مواجه بودیم و هستیم؛ قیمت نفت کاهش یافته و از 110 دلار در آغاز این دولت به قیمت 40 و 42 دلار رسیده و زیر 50 دلار است. وقتی درآمد نفت کاهش یابد اثر می گذارد در بخش های مختلف.روی صادرات غیرنفتی ما هم تاثیر می گذارد. طبیعی است. ضمن اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا در ماه های اخیر با نوسانات بسیار شدید از نظر رشد اقتصادی و بازار سرمایه مواجه شدند.

کشوری مثل چین دیدید که چگونه با رشد منفی در بازار سرمایه مواجه شد. دنیا به هم متصل است. ضمن اینکه ما در منطقه ای هستیم که در طول دو سال گذشته با مشکلات امنیتی فراوانی همسایگان و منطقه ما مواجه بوده و بی تردید این تاثیرگذار در مسائل اقتصادی هم هست.

در عین حال ما مسیر اقتصادیمان قابل قبول است. در بخش های مختلف دارای رشد مثبت بسیار خوبی بودیم. در معدن و صنعت و کشاورزی. تحولات بسیار خوبی در بخش اقتصادی داشتیم. در زمینه انرژی می بینید که تولید گاز ما حدود 120 میلیون متر مکعب افزایش یافته در روز. تولید نفت ما از 2.7 به 2.9 رسیده و افزایش یافته. در پتروشیمی سال گذشته رشد بالای 9 درصد داشتیم. 9.6؛ 44.5 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی ما بوده است. در زمینه معادن رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم. پهنه‌های معدنی حدود 80 درصد آزاد شده و از شرکت های مختلف برای حضور و سرمایه گذاری دعوت شده. در آینده تحول بسیار مثبتی در بخش معدن خواهیم داشت.

در زمینه معضل آب که کشور ما با خشکسالی مستمری در سالهای گذشته مواجه بوده و امسال هم ادامه یافته است. نزول رحمت الهی امسال از سال قبل هم کمتر بوده. با مشکلات زیادی حتی برای آب آشامیدنی مردم مواجه بودیم که البته داریم از اینها عبور می کنیم. در عین حال منابع آب ما کم است و باید برنامه ریزی شود. این دولت سرمایه گذاری بسیار خوبی برای تحصیل منابع جدید آب انجام داده است. حتما این سرمایه گذاری که در این دو سال برنامه ریزی شده و انجام گرفته در دولتهای قبل نبوده است. حدود 10 میلیارد دلار برای آب برنامه ریزی کردیم که سالانه 2 میلیارد دلار بتوانیم مصرف کنیم و امیدواریم به رقم های خوبی از لحاظ منابع آب، چه استفاده از سدها و چه از نظر آبهایی که از کشور عبور می کند و خارج می شود و چه در زمینه شیرین کردن آبها در مجموع بتوانیم بر این مشکل بزرگ فائق شویم.

یکی از راه های مهم در این زمینه که دنبال کردیم آبیاری تحت فشار است. برای این کار قدمهای بسیار خوبی در دو سال گذشته برداشته شده است. کانال کشی ها و زهکشی ها در زیر سدها؛ مسئله بهره‌وری از آبها در زمین‌های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده و درصدش نسبت به سالهای گذشته 171 درصد افزایش است.
3232

در منطقه خوزستان و ایلام سال گذشته 44هزار هکتار را تحت پوشش برنامه ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم. هم برای زهکشی و هم برای کانال های آب و امسال انشاءالله 82 هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد.

شاید وقت خیلی گرفته شود. اگر بخواهیم به همه بخش ها بپردازیم پیشرفت خوبی داشتیم که وزرای مربوطه در این روزها توضیح داده اند و یا خواهند داد. البته در بخش های مختلف ذهنم آماده است برای تبیین ولی می ترسم وقت اول ما در این مصاحبه و در واقع وقت سوالات شما کم بشود و گرفته شود. در زمینه اجتماعی حرکت بسیار خوبی برای تحت پوشش قرار دادن مردم و بیمه درمانی و بهداشت و سلامت برداشته شده است. امروز متخصصین را تقریبا به اقصی نقاط کشور رسانده ایم. همه بخش ها و شهرهای کوچک شاهد حضور پزشکان و متخصصان هستند. تجهیزات بیمارستانی در حال نوسازی است در همه جا. مخارج درمانی مردم بسیار پایین آمده. انشاءالله طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد.

در زمینه سیاست خارجی هم به آرامش و ثبات و هم تعامل مثبت با جهان و هم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دست یافته‌ایم. امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است. نام ایران بیش از همیشه در رسانه‌ها در این ماه‌های اخیر مطرح بوده است. اما کمتر شاهدید که در طول سالهای گذشته به صورت مثبت نام ایران اینهمه مطرح باشد.بگذریم از سالهای اولیه و ماه های اولیه پیروزی انقلاب که نام ایران با عظمت مطرح شد و یک مقاطع دیگر، جزو مقاطع استثنایی است امروز که نام ایران به عنوان یک کشور صلح طلب و صلح خواه در سراسر دنیا دارد مطرح می شود. تقریبا ایران هراسی شرایط بسیار وخیمی را دارد می گذراند. البته دارند با اکسیژن و بهانه می خواهند نجاتش دهند ولی ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است و ایران جایگاهش را پیدا کرده. امیدواریم در زمینه ایران هراسی و اسلام هراسی راه را ادامه دهیم.

پرونده بسیار پیچیده هسته ای روی میز روابط بین الملل قرار گرفته بود که ما توانستیم، مقصودم از ما ملت ایران است، ملت ایران توانست با یک حرکت بسیار خوب و منسجم به یک نقطه بسیار مطلوبی برسد. البته در همه زمینه ها و از جمله سیاست خارجی آنچه باعث موفقیت ما بود این که تصمیم عجولانه و یک شبه نگرفتیم و با صاحب نظران مشورت کردیم و از خرد جمعی استفاده کردیم. همه جا اگر پیروز شدیم خرد جمعی پیروز کرده و به خاطر وحدت ملی و مشارکت و حضور مردم بوده است. به گزارش تسنیم روحانی گفت: مردم به خوبی حس کردند مسئله هسته ای جناحی نیست و موفقیت در این مساله به نفع کشور است. کار بسیار بزرگی انجام شده و ما در حال نهایی شدن این روند و قدمهای نهایی برای موفقیت هستیم. البته برخی می پرسند چرا پس اثرش را نمی بینیم؟ البته اثرش دیده می شود. هم در فضای امروز کشور و منطقه و جهان. اما اگر بخواهیم ملموس تر بشود، هنوز که نهایی نشده به هرحال، زمانی که قدمهای نهایی برداشته و تحریمها برداشته شود؛ انشاءالله در ماه های آینده شاهد خواهیم بود.

وقتی تحریمها برداشته شود تا آثار مثبتش در جامعه بیاید کمی طول می کشد. مثلا مانع برداشته می شود که نفت را به اندازه قبلی بفروشیم که زمانی طول می کشد تولیدمان افزایش یابد و زمانی طول می کشد تا مشتری بیابیم و زمانی هم طول می کشد، حدود 2 ماه که پولش به خزانه بیاید. اما آنکه مهم است اعتماد بیشتر مردم و امید بیشتر مردم است. این چیزی است که نقد کار ماست. در سایه امید و اعتماد انشاءالله به همه اهداف دست می یابیم.

در این دو سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بود و انشاءالله در دوسال پیش رو تلاش ما برای رونق، رشد و پیشرفت خواهد بود. ما در همه این زمینه ها کاری که در این 2 سال انجام دادیم، این بود که مقدمات لازم را فراهم کردیم. مقدمه واجب هم که خب، واجب است. این مقدمات را در سیاست داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی فراهم کردیم. انشاءالله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب خواهیم بود و آن در زمینه رشد و رونق سیاسی در اسفند ظاهر می شود. مردم شاهد یک انتخابات بسیار خوب و با مشارکت بسیار خوب و شکوهمند خواهیم بود. انشاءالله رقابتی تر از گذشته. رقابتی که همیشه بوده است. و با احساس سلامت بیشتر. سالم بودن یک موضوع است که انشاءالله همیشه سالم بوده ولی احساس سلامت موضوعی دیگر است که انشاءالله بالا خواهیم برد. همه نهادها دست به دست هم باید بدهند. ما قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم اما همانطور که قبلا گفتم در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظیفه ام عمل خواهم کرد. حالا ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی نشوند. وقتی همه هم دل باشیم و هم زبان، آثار آن را همه مشاهده خواهیم کرد.

در پایان سخنرانی مقدماتی رئیس جمهور، روحانی نژاد، مجری نشست اعلام کرد: تاکنون 5 نشست خبری برگزار شده که بیش از یکصد خبرنگار سوالات خود را مطرح کرده اند و در سفرهای استانی نیز بیش از 20 نشست برگزار شده است.
* روزنامه اطلاعات:
طبق اذعان اعضای مختلف دولت و شخص شما، اقتصاد کشور با مسائل عدیده ای چون رانت و انحصار و فساد سازمان یافته مواجه بوده که منجر به شکاف شده است. 40 درصد فرار مالیاتی دارند و اکثریت با درآمد کمتر از خط فقر به سر می برند. موانع اصلی بر سر فعالیت های دولت کدام است و چگونه می خواهید از آن عبور کنید؟ مرد شماره یک شما در حل بحران اقتصادی کیست؟
روحانی: انشاءالله همه اش یک سوال بود دیگر. من ابتدا میخواهم تبریک بگویم به روزنامه اطلاعات که توانست 90 سال به صورت مستمر کار حرفه ای انجام بدهد. هم برای کارکنان این موسسه و روزنامه و هم برای شخص دوست بسیار عزیزم جناب آقای دعایی که زحمات زیادی می کشند. اقتصاد ما هم با مشکل نفتی بودن و هم با مشکل رانتی بودن و هم با مشکل انحصار در برخی زمینه ها و هم حضور پررنگ برخی از دستگاه‌هایی که خیلی در شانشان کار اقتصادی نیست مواجه است. همچنین عدم اجرای درست سیاست‌های کلی اصل 44. بنا بود اینها اجرا شود و اقتصاد را بسپاریم به بخش غیردولتی. نه اینکه اسمش را عوض کنیم و حکومتی و دولتی بماند. متاسفانه آنها درست اجرا نشد. اولین قدم دولت این بوده که واگذاری ها به بخش غیردولتی به طور صحیح انجام شود که موفق بوده دولت. دولت تلاش میکند فعالیت های اقتصادی شفاف شود. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: این با این مسئله که اطلاعات باید در خدمت همه قرار بگیرد، برای این است که از فساد جلوگیری کنیم. دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است. باید اطلاعات در اختیار همه باشد و قانون را برای همه یکسان عمل کنیم. این سخت است. نمیدانم چرا حق تلخ است. هرجا می گوییم باید قانون اجرا شود برخی ها عصبانی و ناراحت می شوند.

برخی دعوت به قانون را می گویند حاشیه سازی نکنید! عجب! پس قانون شد حاشیه. پس متن می شود همان رانتی که شما می گویید؟ همه باید تسلیم قانون شویم راه دیگری وجود ندارد. باید در برابر قانون خاضع شویم. نمی خواهم بگویم دولت در زمینه عدالت و حذف رانت و انحصار ها کاملا موفق بوده اما قدمهای خوبی برداشته و انشاءالله ادامه خواهیم داد. خود رسانه ها ابزار بسیار مهم برای تحقق این هدف هستند. شما باید واقعیت ها را به مردم بگویید. یکی از راه ها برای مبارزه با فساد رسانه های آزاد هستند. البته نباید متفاوت باشند که یک رسانه حاشیه امن داشته باشد و رسانه‌ای دیگر نه.

این رانت که می گویید در رسانه ها هم همین بساط را داریم. یک رسانه هرچه بگوید هیچ مشکلی برایش پیش نمی آید. نمی دانم چجوری است. تهمت و افترا. ولی یک رسانه کوچکترین خطا کند همه دستگاه ها فعال می شوند که قانون را اجرا کنند. همه باید یکسان باشند و قانون باید برای همه اجرا شود.

در بحث سلامت یکی از قدمهای مهم دولت برای عدالت اجتماعی بود که همه آنها که گرفتارند و مشکل دارند وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند با مشکلات کمتری مواجه شوند. بحث امنیت غذایی یکی از آن راه ها بود.

چون سوال شما بسیار مهم بود مقداری به آن پرداختم اما هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی، پرهیز از رانتها و جلوگیری از انحصار و فساد بود و قدمهای خوبی برداشته اما قدمهای بسیاری هست که باید بردارد.

در باره مرد اول اقتصادی، در این دولت بحث اقتصاد و همه بحث ها اجرای برنامه مهم است، افراد که…؛ البته تیم اقتصادی ما معلوم است، ستاد اقتصادی ما معلوم است. این دولت بیشتر برنامه محور است تا شخص محور.
نشست خبری روحانی 2

* شبکه خبر:
چند هفته‌ای است که مقامات عالیرتبه و هیات های تجاری آلمان و فرانسه و ایتالیا و … به کشور ما آمدند و خواستار گسترش مناسبات تجاری هستند. دولت چطور می خواهد بین اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری با غرب ارتباط برقرار کند؟
روحانی: سوال بسیار مهمی است. ما در یک مقطعی قرار گرفتیم. ما در گذشته درآمد ارزی خوبی داشتیم. بیش از 700 میلیارد دلار درآمد ارزی دراختیار ما بود اما حاصلش این بود که 2هزار بنگاه صنعتی تعطیل و 500 هزار نفر از اشتغال در بخش صنعت بازماندند. اثرش این بود که اشتغال خالص ما حدودا صفر بود. البته افرادی می آیند و حضور می یابند و عده ای به طور طبیعی خارج می شوند. اینکه تعداد بیکارهای ما ثابت بماند معلوم می شود اشتغال ما موثر نبوده. در نتیجه چی شد در آن مدت؟ ایران شد بهشت برای مهندسین و کارگران خارجی. کالا تولید کردند و خریدیم با پول نفت؛ عیناً ممکن است الان هم دچار همین مشکل شویم.

اینجا جایی است که خواهش می کنم از رسانه‌ها، متخصصین، دانشگاهیان و صاحب نظران، هم خوب نظارت کنند کار دولت را و هم به صراحت نقد کنند دولت را. اگر دولت خطا کرد. تصمیم ما بر این است که بعد از تحریم و پساتحریم، که انشاءالله ماه های آینده می رسیم، برای حضور بنگاه های خارجی و شرکت های خارجی و دولتهای خارجی در اقتصاد ایران اگر ذهن آنها این باشد که ایران 80 میلیون مصرف کننده دارد و بازار آنهاست خطا می کنند و ما نباید بگذاریم. این را به صراحت هم به مقاماتی که شما گفتید گفتم که سیاست ما این است که شما سرمایه و تکنولوژی بیاورید و مشارکت کنید و بخشی از بازار ایران و منطقه و جهان در اختیار هردوی ما قرار بگیرد. این می شود اشتغال برای جوانان ما. هدف نهایی اشتغال است که امروز معضل اصلی ماست. باید این معضل را حل کنیم.

من امیدوارم در این میسر بخوبی دولت بتواند حرکت کند و اگر غیر از این باشد کشور ضرر می کند. باید به اینجا برسیم که پول نفت ما باید مصرف شود در بخش سرمایه گذاری های اصلی در کشور. آنچه ما نیاز به مصرف داریم و واردات، چه تجهیزات و چه قطعات و چه مواد اولیه، آنها را باید از صادرات غیرنفتی به دست آوریم. در 4 ماه اول امسال برای اولین بار در سالهای گذشته تراز ما مثبت شده و صادرات ما بیشتر از واردات است. باید از طریق صادرات غیرنفتی تامین و نفت را صرف سرمایه گذاری های اساسی کنیم. وقتی خارجی ها حضور پیدا می کنند، معنی اش حضور سرمایه و تکنولوژی است.
نشست خبری روحانی 3
فارس:
تبریک عرض میکنم هفته دولت را به شما و همه همکارانتان. طی هفته های اخیر درباره پولهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور رقم های مختلفی مطرح می شود از 29 تا 180 میلیارد دلار. رقم واقعی را بفرمایید. و اینکه چگونه قرار است هزینه شود.

روحانی: رقمهایی که شما فرمودید برخی با واقعیت منطبق نیست. ارقام مختلفی بیان می شود که می تواند درست باشد. یک وقت می گوییم کل ارزهای ما در خارج چقدر است؛‌این یک رقم است. یک وقت می گوییم آن رقمهایی که در خارج است و مربوط می شود به صندوق توسعه ملی، آن یک رقم. آنچه مربوط به ذخایر بانک مرکزی است این هم کم می شود. یک بخشی مال دولت است که تبدیل به ریال می شود و به خزانه می آید خیلی بالا نیست و گفته شده است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است. آن رقمی که مال دولت است یک رقم زیادی نیست. اما در کل بخشی ذخایر بانک مرکزی است که برای کل تحرکات اقتصاد ما مهم است. بخشی هم مال صندوق توسعه ملی است که میتواند فعال شود. لذا ارقام، البته برخی رقمها مبالغه هست ولی اینکه چند جور رقم گفته می شود به دلیلی است که گفتم.

فرانس پرس:
با مردم ایران در ارتباطم و با جوانان ایران حرف می زنم که فکر میکنند در مذاکرات هسته‌ای شما خوب عمل کردید اما شک دارند که انتظاراتشان برآورده خواهد شد یا خیر. برخی به خارج از کشور می خواهند بروند. برخی هم تردید دارند که برگردند. دولت شما چه اقدامی میکند که اینها را قانع کند تا مهاجرت نکنند و آنها هم برگردند.

روحانی: تکیه گاه اصلی ما نسل جوان ماست و بویژه نسل تحصیل کرده. به حمدالله یکی از بخشهایی که میتواند جاذبه داشته باشد برای سرمایه گذاران خارجی توسعه نیروی انسانی در کشور ما هست. این پایه بسیار خوبی است. قدیم می گفتند در ایران انرژی هست و امروز بیش از بحث انرژی، انرژی انسانی و نیروی فعال تحصیلکرده کشورمان است و اهمیت ژئوپلتیک کشورمان. نسل جوان ما کاملا امیدوار است به کشور. چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که به خارج سفر کرده اند. اطمینانی که شما می گویید را در مقام عمل باید ایجاد کنیم. عملکرد دولت در طول این دو سال امیدوار کننده بوده برای مردم و نسل جوان ما. وقتی نسل جوان ما می بیند که این دولت قادر است یک معضل مهم بین المللی را با تدبیر و منطق و مذاکره حل و فصل کرده و زمینه را برای جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی آماده کند، آنها حس میکنند زمینه فعالیت آنها در کشور بیش از سابق است.

اقدامات خوبی هم در زمینه شرکتهای دانش بنیان انجام داده ایم. هر ماه تعدادی از متخصصان جوان ما از کشورهای مختلف دارند به ایران می آیند. مهاجرت مغزها دارد معکوس می شود. هرچه این شرکتهای دانش بنیان ما فعال تر شود می تواند نیروهای فعال ما را در خارج از کشور جذب و به داخلیها امید بدهد. این امیدواری قبل از حل مسئله هسته ای ایجاد شده بود و من این را از آمار و ارقام بازگشت ها و کاهش فراز مغزها می گویم. البته بعد از توافق هسته ای این زمینه مساعدتر خواهد شد.

روزنامه کیهان:
شما اخیرا همه را دعوت به قانون کردید، در حالی که طبق قانون، نظر قانون درباره تعهدات و توافقات مشخص است. آیا دولت نباید بررسی برجام را با لایحه به مجلس بفرستد؟

روحانی: این یک بحثی است که مطرح است. حالا اگر پاسخش طول کشید، چاره ای نیست. طبق قانون اساسی و اصل 77 که اشاره کردید و اصل 125 که تبیین می کند میگوید وقتی توافقی را رئیس جمهور یا نماینده اش امضا میکند برای تصویب به مجلس می فرستد. ما که چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد انجام می گیرد نسبت به اجرای معاعهده ای است که قبلا ایران آن را پذیرفته است. می گویند معاعهده ان پی تی را درست اجرا کردید یا نه. تمام مذاکرات برای این بود که ثابت کنیم این اتهامات ناروا است و یک اعتمادی هم آنها نسبت به برنامه آینده هسته ای ایران داشته باشند. همه این بحثها برای اجرای درست معاعهده ای بوده که قبلا تصویب شده در مجلسین ایران. امروز هیچ معاعهده جدیدی نیست. در برجام هم میگوید به صورت داوطلبانه ایران انجام دهد.
رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید مرد ایده آل اقتصادی شما کیست ؟ گفت : این دولت بیشتر برنامه محور است تا شخص محور .
روحانی افزود: در بحث اقتصادی و البته در همه بخش ها برای ما اجرای برنامه مهم است .
رئیس جمهور گفت : البته تیم اقتصادی و ستاد اقتصادی ما معلوم است .
روحانی که می خواست ادامه سخنان خود را تکمیل کند با جای خالی خبرنگار که تریبون را ترک کرده بود مواجه شد و خطاب به حضار گفت : کجا رفت پس ؟ که این صحبت رئیس جمهور با خنده وی و حضار مواجه شد .
خبرنگار شبکه خبر از رئیس جمهور پرسید : با وجود سفر مقامات عالیرتبه کشورهای اروپایی چه اقداماتی انجام داده اید تا بین اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری با غرب تعادل ایجاد کنید ؟ که روحانی پاسخ داد : سئوال بسیار مهمی است .
روحانی گفت : در گذشته درآمد ارزی خوب و بیش از هفتصد میلیارد دلاری داشتیم اما حاصلش تعطیلی دو هزار بنگاه صنعتی شد و 500هزارنفر از اشتغال در بخش صنعت بازماندند وتقریبا اشتغال خالص ما حدود صفر بود .
11121212
رئیس جمهور گفت : البته هر سال یک عده ای به افرادی که خواهان کار هستند اضافه می شود و طبیعی است که عده ای از بازار کار خارج می شوند اما تعداد بیکاران ما ثابت ماند و این معلوم می کند که اشتغال ما موثر نبوده است .
روحانی افزود : نتیجه این امر چه شد ؟ اینکه ایران بهشت مهندسان و کارگران خارجی شد یعنی آنها کالا تولید کردند و ما با پول نفت آن را خریدیم و البته عیناً ممکن است ما نیز دچار این مشکل شویم.
رئیس جمهور گفت : از رسانه ها ، متخصصان ، دانشگاهیان و صاحب نظران خواهش می کنم که کار دولت را خوب نظارت کنند و اگر خطا دیدند، نقد کنند .
روحانی افزود : اگر ذهن صاحبان بنگاه ها ، شرکت ها و دولت های خارجی در دوره پساتحریم این باشد که ایران 80 میلیون مصرف کننده دارد خطا می کنند و البته آنها به منافع خود فکر می کنند و ما نباید بگذاریم.
رئیس جمهور افزود : من به صراحت به این مسئولان که به ایران آمده اند گفتم سیاست ما این است که شما به این کشور سرمایه و فناوری بیاورید و با ایرانیها مشارکت کنید تا بخشی از بازار ایران ، منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار گیرد .
رئیس جمهور گفت: هدف نهایی این کار اشتغال است که معضل اصلی امروز کشور است .
روحانی افزود: ما باید مشکل بیکاری را حل کنیم و امیدواریم در این مسیر دولت بتواند حرکت کند و اگر غیر از این باشد کشور ضرر خواهد کرد.
وی افزود: یعنی ما نباید پولی را که به دست می آوریم صرف خرید کالاهای ساخته شده کنیم.
آقای روحانی گفت:‌ در واقع باید به اینجا برسیم که پول نفت ما در بخش سرمایه گذاری های اصلی در کشور صرف شود و آنچه در بحث تجهیزات،‌ قطعات و مواد اولیه نیاز داریم باید از صادرات غیر نفتی به دست اوریم.
وی گفت:‌در چهار ماه نخست امسال برای اولین بار در سالهای گذشته تراز ما مثبت شد یعنی واردات و صادرات یکی شد و البته صادرات تقریباً بیشتر از واردات بوده است.
آقای روحانی افزود: ما انچه را که می خواهیم باید از طریق صادرات غیر نفتی تامین کنیم و نفت به سمت سرمایه گذاری های اساسی در کشور برود و وقتی خارجی ها در کشور حضور پیدا می کنند معنایش حضور سرمایه،‌ فناوری و مشارکت با بنگاه های اقتصادی ایران باشد.
رئیس جمهور گفت: ارقام بلوکه شده ایران به صندوق توسعه ملی،‌ به ذخایر بانک مرکزی و به دولت مربوط می شود که آن ارقامی که به دولت اختصاص دارد رقم زیادی نیست.
دارابی و روحانی
خبرنگار خبرگزاری فارس در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: همانگونه که مطلع هستید طی هفته های اخیر درباره پولهای بلوکه شده ایران در خارج کشور رقم های مختلفی مطرح می شود که از 29 میلیارد دلار تا 180 میلیارد دلار گفته اند؛ آقای رئیس جمهور شما به عنوان مقام عالی دولت رقم واقعی پولهای بلوکه شده ایران را بفرمایید و پس از ورود این پولها این ارقام چگونه هزینه خواهد شد؟
آقای روحانی در پاسخ گفت: رقم هایی که شما فرمودید با واقعیت منطبق نیست اما همانطور که کلی بیان کردید ارقام مختلفی بیان می شود و این ارقام می تواند درست باشد.
رئیس جمهور افزود: یک وقت ما می گوییم کل ارزهایی که ما در خارج داریم در مجموع چه مقدار است که رقمی بدست می آید اما یک وقت می گوییم آن رقم هایی که در خارج است به صندوق توسعه ملی مربوط می شود که باید این رقم را منها کرد.
وی ادامه داد: یک وقت می گوییم رقم هایی مربوط به ذخایر بانک مرکزی است که این هم باید از آن رقم کسر شود و یک بخشی هم مال دولت است که تبدیل به ریال می شود و به خزانه می آید که این خیلی بالا نیست.
رئیس جمهور گفت: درباره رقم اخیر، مقامات اقتصادی و رئیس بانک مرکزی رقم هایی را اعلام کرده اند و آن رقمی که مال دولت است رقم زیادی نیست.
آقای روحانی افزود:‌ اما در کل آن بخشی که جزو ذخایر بانک مرکزی است برای کل تحرکات اقتصادی خارجی ما بسیار تاثیر گذار خواهد بود و پشتوانه مهی برای حرکت های اقتصادی ماست.
وی گفت: آن بخشی هم که به صندوق توسعه ملی مربوط است می تواند در بخش های مورد نظر صندوق فعال شود.
رئیس جمهور افزود: البته در برخی ارقام،‌ اغراق و مبالغه است و این که چند رقم گفته می شود وابسته به این است که کل را در نظر نگیریم و آن مبالغی که به ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی مربوط می شود کسر کنیم.
نشست خبری روحانی