مدیر کل میراث فرهنگی گیلان گفت: ترویج و آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی در زندانها موجبات برنامه ریزی در کسب در آمد و پایداری خانوادههای قشرهای آسیب دیده خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان، دیدارشهرود امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با آیت الله فلاحتی نماینده ولی وفقیه و امام جمعه رشت برگزار شد.

شهرود امیر انتخابی در این دیدار با اشاره به وجود بی رویه کالاهای چینی در بازار گیلان ، نظارت بر کالاهای وارداتی و بازارچه های صنایع دستی را باعث جان بخشی به صنایع گیلانی دانست و گفت :با حمایت های همه دستگاه ها در این بخش ، حمایت از اشتغال روستایی و در آمدزایی اقشار آسیب پذیر و کم درآمد صورت خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ترویج و حمایت از تولید صنایع دستی در بین زندانیان پرداخت و گفت : برنامه ریزی به منظور ارتقا کسب و کار در بین زندانیان با ترویج و آموزش های لازم میسر و این مهم از برنامه های خاص در اداره کل خواهد بود.

امیر انتخابی گفت : برنامه ریزی در طرحهای روستایی و زنده نگداشتن آیین و رسوم های گیلانی و تقویت سفرهای ارزان قیمت میتواند در توسعه گردشگری داخلی اثر گذاشته و حضور گردشگران خارجی در استان و ارز آوری و تقویت اقتصاد استان را به دنبال داشته باشد .

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به بازدید کارشناسان و ناظران یونسکو به منظور ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی افزود : ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی به منظور بازدید گردشگران داخلی و خارجی توام با حفظ و نگهداری آن معنا خواهد گرفت و ان شاءالله با حمایتهای مسئولان استانی و نظارتهای تخصصی در ثبت این میراث خدادادی تسریع خواهد شد.

آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت نیز در این دیدار با اشاره به بلند منشی و بلند نظری گیلانیان فرهنگ مردمان این استان را از جوانب مختلف بسیار بالا دانست و عنوان کرد: مردمان این سامان این آوازه را در 8 دی سال 88 در مخالفت با فتنه های داخلی و لبیک به ندای رهبرشان را به دید نمایش در سطح بین المللی گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال جوانان میتواند معضل اصلی مشکلات خانواده باشد افزود: ترویج و آموزش تولیدات استانی اعم از محصولات کشاورزی و صنایع میتواند تا حد مطلوبی بر اقتصاد خانوار تاثیر شگرف داشته باشد.

وی نیز با حمایت از برنامه های آموزشی در بین زندانیان عنوان کرد : بازدید از زندانها میبایست در دستور کار مسئولان قرار گرفته و راهکارهای کمک به این قشر آسیب دیده را اتخاذ نمایند تا با ایجاد علاقه مقدمات بروز کارآفرینی و حس خانواده دوستی در بینشان افزایش یابد.

فلاحتی با اشاره به تنوع غذاهای گیلانی در سفره های گیل زنان افزود: آموزش های گردشگری کشاورزی توام با برندسازی و فرهنگ سازی محصولات استانی مانند برنج ، چای ، زیتون و ..و پرورش حیوانات اهلی میتواند موجبات اشتغال زایی در بین جوانان روستایی و حتی شهری را فراهم آورد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت در پایان این دیدار افزود: فرهنگ سازی در ترویج میراث کهن صنایع دستی و تولیدات کشاورزی استان و حفظ آن، حمایتهای همه مسئولان را میطلبد و حمایت خود را در به ثمر نشستن این اقدامات اعلام کرد.