حاج محمدی بابیان اینکه روی پسماند سروان زوم کرده‌ام و مطمئن باشید مشکلات را حل می‌کنم خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی که کردیم و باتدبیری که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و آقای استاندار و همچنین آقای نوبخت کرده‌اند، برای اولین بار اعتبارات بسیار بی‌نظیری تدوین‌شده و برای این امر در اختیار ما قرار می‌گیرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ناصر حاج محمدی شهردار رشت در نشست تحقق شهر خلاق،گذر از کمیت به کیفیت در شهرها بابیان اینکه صحبت کردن در خصوص مباحث علمی و دانشگاهی که نمونه عملی آن را کمتر دید ایم سخت است اظهار داشت:چند روز قبل معاون اقتصادی شهردار یانجو چین میهمان ما در رشت بود،شهری که با 4.5 میلیون نفر جمعیت و 300 کیلومتر فاصله از شهر شانگهای به‌عنوان شانزدهمین شهر خلاق خوراک‌شناسی در دنیا معرفی‌شده و آثار و اقداماتی که طی 4 سال اخیر انجام دادند بسیار گسترده و بوده است.

وی بابیان اینکه شهر رشت از سال 2015 به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی دنیا معرفی شد گفت: شهر یانجو یک سال بعد از رشت به این شهرها پیوست و تحولات بسیار مثبتی در آن شهر روی داد که اگر ما یک‌هزارم آن برنامه‌ها را پیش می‌بردیم هم‌اکنون شاهد تحولاتی در شهر بودیم.

وی با نقل‌قول از معاون اقتصادی شهردار یانجو چین که طی 5 سال با برنامه‌ریزی ، هدف گزاری خود را برای رسیدن به جایگاه  اول خوراک‌شناسی دنیا قرار داده بودند خاطرنشان کرد: شهرداری یانجو از سال 2004 و زمانی که موضوع شهر خلاق در یونسکو مطرح شد به دنبال به دست آوردن این عنوان بود.

شهردار رشت تأسیس دانشکده مجازی و جذب 1 میلیون و 800 هزار دانشجو از سراسر دنیا در دوره‌های غذا شناسی،جمع‌آوری و شناسایی 2000نوع از غذاهای موجود در کشور چین و تهیه شناسنامه برای آن،جمع‌کردن بیش از 900 سرآشپز و در اختیار دادن اعتبار و فضا به آن‌ها برای سرو این 2000 نوع غذا،برگزاری سالانه 8 فستیوال غذا با دعوت از مردم سراسر دنیا،برقراری

10 خط هواپیمایی جدید مستقیم به اروپا آمریکا و… را از اقدامات شهرداری یانجو برای گسترش برند شهر خلاق طی 5 سال گذشته عنوان کرد و گفت: آن‌ها سالانه 5 میلیون گردشگر را وارد شهر کردند  و هم‌اکنون در شهر یانجو بیش از 200 هتل 5 ستاره  طی این مدت ساخته‌شده است اما اگر قرار باشد ما بخواهیم از میهمانان و گردشگران خارجی دعوت کنیم برای اسکان آن‌ها با مشکل مواجه هستیم.

 

وی بابیان اینکه اگر فرضاً اراده کنیم که هتل بسازیم، چند سال طول می‌کشد یک هتل آماده شود؟ در چین طی 6 ماه هتل ساخته می‌شود اما در ایران ساخت یک هتل به دلایل مختلف 15 سال به طول می‌انجامد.

وی توسعه حمل‌ونقل و ایجاد چشم‌اندازهای زیبا در سطح شهر را یکی دیگر از برنامه‌های اجراشده در شهر یانجو اعلام کرد و گفت:باید فضا و بازارهایی برای کسی که از نقطه‌ای دیگری وارد شهر می‌شود و می‌خواهد مبالغی را خرج کند وجود داشته باشد.

حاج محمدی بابیان اینکه ارائه معاون اقتصادی شهردار یانجو چین بیش از 2 ساعت به طول انجامید و در طی این مدت سر ما مسئولان شهرداری رشت پایین بود گفت: شهر رشت به دلیل اشخاصی که در آن زندگی می‌کنند دارای سابقه تاریخی بسیار ارزشمند و تمدن بسیار بالا و فرهنگ بسیار غنی است و جالب اینجاست اگر شهر رشت با شهرهای هم‌تراز داخلی مقایسه کنیم شاهد عقب‌ماندگی‌ها هستم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر به شهر رشت می‌آیند و از آن عبور می‌کنند گفت: این‌یک پتانسیلی است که  هرگز دیده نمی‌شود. حتی نمی‌توانیم این گردشگران را یک روز در شهر حفظ کنیم.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه  شهر خلاق زیرساخت خلاق می‌خواهد و زیرساخت اول، زیرساخت فرهنگی است، خاطرنشان کرد: باید باور کنیم این مشکلات و جود دارد .برازنده این شهر نیست که رودخانه‌های آن این‌طور باشند زباله‌ها در سراوان رها شوند.

وی بابیان اینکه 40 برنامه بلند را برای شهر رشت تدوین کرده‌ایم که اگر هر 4-5 برنامه را طی یک سال اجرا کنیم طی 4 سال آینده عقب‌ماندگی‌های شهر جبران می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر شهرداری درست عمل کند مردم به ما اطمینان می‌کنند و پول هم پرداخت می‌کنند و خیلی قسمت‌ها را هم دولت وارد عمل می‌شود و وقتی‌که چرخ‌های توسعه در شهر به حرکت دربیاید سایر بخش‌ها را نیز با خود همراه خواهد کرد.

وی بابیان اینکه پروژه گیل لند با بالغ‌بر 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در رشت اجرا خواهد شد و هم‌اکنون در دست تهیه و نقشه‌ریزی است گفت: بالاخره از یک نقطه‌ای باید شروع کرد و با سرمایه‌گذاری خرد و کوچک نمی‌توانیم توسعه شهر را به اجرا دربیاوریم.

وی با انتقاد از اینکه در طرح جامعی که در شهر رشت تصویب‌شده است ساختمان‌های مناطق شهر رشت را 4 طبقه دیده‌اند گفت: این عجیب است در شهری که تاکنون در منطقه‌ای ساختمان 6 طبقه از 5 -6 سال پیش وجود داشته است،طرح ساخت ساختمان تا 4 طبقه تصویب شود.

شهردار رشت همچنین با انتقاد از مباحثی که در خصوص سست بودن زمین رشت برای ساخت‌وساز مطرح می‌شود و بیان اینکه با کمک علم مهندسی در کشورهای مختلف دنیا اتوبان‌هایی در زیر اقیانوس و یا رودخانه ساخته‌اند گفت: اعلام کردیم که منطقه 5 شهر رشت باید منطقه‌ای باشد که ساختمان‌ها را رفیع در آن احداث شود،زیرا زمین کافی برای توسعه شهر در افق را نداریم و باید  فرزندان و آیندگان ما جایی برای زندگی باشند.

حاج محمدی بابیان اینکه روی پسماند سروان زوم کرده‌ام و مطمئن باشید مشکلات را حل می‌کنم خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی که کردیم و باتدبیری که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و آقای استاندار و همچنین آقای نوبخت کرده‌اند، برای اولین بار اعتبارات بسیار بی‌نظیری تدوین‌شده و برای این امر در اختیار ما قرار می‌گیرد.

شهردار رشت بابیان اینکه  با پیگیری‌های بسیار بحث زباله‌سوز را پیگیری کردیم و به‌زودی روند احداث آن آغاز می‌شود گفت: با موافقت نوبخت ظرفیت اسمی کارخانه کمپوست رشت از 500 تن به 1000 تن افزایش پیدا خواهد کرد.