حسین متقی طلب بیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از استانهای کشور نحوه عرضه نیروی کار از سوی نهادهای متولی آن همچون دانشگاه ها و مراکز آموزشی، همسو با نیاز بازار کار آن استان نمی‌باشد و کمتر به موضوع مهارت های مورد نیاز فعالان اقتصادی توجه می‌شود.

به گزارش ندای گیلان به نقل از رشت پرس، با طرح موضوع اشتغال همواره شاهد خیل عظیمی از اظهار نظرات مسئولان در محافل رسمی و غیر رسمی هستیم و حال اینکه تا چه اندازه ای این اظهارات قابل دفاع و عملیاتی است یا خیر ، تنها گذر زمان می تواند چهره این واقعیت را نمایان سازد. بر همین اساس در این گزارش همزمان با “ابلاغ شیوه نامه اعطای تسهیلات اشتغالزا به طرح های با رسته های شغلی منتخب در قالب برنامه اشتغال فراگیر از محل 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی” حسین متقی طلب کارگزار توسعه اشتغال استان گیلان(تکاپو) طی گفتگویی اظهار داشت:

طرح تکاپو مصوب شورای عالی اشتغال کشور و یکی از برنامه های اصلی و محوری توسعه اشتغال در کشور می باشد اذعان داشت: این طرح ذیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان توسعه رسته های پراشتغال منطقه ای نیز قرار داشته و یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی کشور می باشد؛ همچنین طرح تکاپو ذیل معاونت کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد یونیدو اجرا و مدیریت می گردد .

حسین متقی طلب با بیان اینکه توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح مناطق و توسعه رسته های کسب وکاری منتخب و اولویت دار در سطح ملی و استانها محقق خواهد شد افزود: درصورتیکه بتوان موانع موجود بر سر راه فعالان کسب وکارهای منتخب را مرتفع و فرصتهای جدید داخلی و جهانی را در مقابل آنها قرار داد، میتوان انتظار توسعه و پیامدهای مطلوب ناشی از آن را داشت؛ در غیر این صورت اشتغال بوجود آمده پایدار نخواهد بود و باز شاهد افزایش وقوع پیامد های نامطلوب بیکاری در جامعه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح تکاپو هم بر طرف عرضه نیروی کار (آموزش عالی ، فنی حرفه ای ، آموزش پرورش و نهادهای آموزشی …. ) از طریق ارتقاء مهارت و توانمندسازی نیروی کار متناسب با نیاز بخش های اقتصادی استان و کسب و کارها توجه و برنامه دارد و هم بر طرف تقاضای نیروی کار (بنگاههای کسب و کار در رسته های مختلف تولیدی ، کشاورزی ، خدماتی ، توزیعی ، صنعتی و … )می باشد که این مهم ، مبتنی بر مزیت های هر استان و توسعه کسب و کارهای دارای مزیت انجام می شود. از طرف دیگر در توسعه بنگاههای موجود نیز تمرکز بر بنگاههای خرد، کوچک و متوسط بوده که بیشترین سهم اشتغال و تعداد بنگاه های کشور را دارا می باشد. برنامه های طراحی شده به گونه ای تدوین شده است که امکان ارتباط بنگاهها در حلقه های پسین و پیشین زنجیره ارزش در هر رسته فراهم و سعی گردید از نگاه صرف و تک بعدی به حلقه تولید امتناع شود.

کارگزار توسعه اشتغال برنامه های اجرایی طرح تکاپو و بسته اشتغال فراگیر را شامل برنامه های مختلفی دانست که باعث ارتقاء کل زنجیره ارزش یک رسته کسب و کار از تامین تا مصرف می گردد و طیف وسیعی از فعالیتها در زمینه توسعه تکنولوژی ، ارتقاء مهارت های نیروی انسانی ، ارتقاء کیفیت تولیدات یا خدمات ، ارتقاء بهره وری عوامل تولید ، ایجاد نهادهای تخصصی و شبکه سازی و … را در بر می گیرد .

حسین متقی طلب بیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از استانهای کشور نحوه عرضه نیروی کار از سوی نهادهای متولی آن همچون دانشگاه ها و مراکز آموزشی، همسو با نیاز بازار کار آن استان نمی‌باشد و کمتر به موضوع مهارت های مورد نیاز فعالان اقتصادی توجه می‌شود.

از سوی دیگر نامناسب بودن عوامل نهادی همچون قواعد، مقررات و قوانین حاکم بر فضای کسب وکار نیز منجر به آن شده است تا روند تولیدات و یا خدمات بصورت موثر و کارا انجام نشود. از این رو، در مدل تحلیل دینامیک اشتغال، سعی بر آن شد تا با در نظر داشتن عرضه و تقاضای نیروی کار و همچنین نقش نهادها با هدف توسعه اقتصادی یک منطقه، تحلیل و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد. بدین معنی که در ابتدا با شناسایی مناطق اقتصادی استان گیلان، میزان توسعه یافتگی کسب و کارهای موجود آن منطقه مشخص شد و در گام بعدی، منابع و مزیت های منطقه مورد تحلیل قرار گرفت به طوری که مزیت‌های رقابتی بنگاه‌ها متاثر از مزیت‌های منطقه شکل بگیرد.

حسین متقی طلب در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت بر اساس مطالعات دینامیک اشتغال استان گیلان پس از برگزاری جلسات کارشناسی تخصصی با مدیران و کارشناسان اشتغال دستگاه های اجرایی و دست اندرکاران بخش خصوصی ، هشت رسته منتخب و اولویت دار استان انتخاب و در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به عنوان رسته های منتخب و اولویت دار بسته اشتغال فراگیر مورد تصویب قرار گرفت.

کارگزار توسعه اشتغال استان با اشاره به این موضوع که سهم استان گیلان از تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی اشتغال کشور رقمی معادل 3.1 درصد درنظر گرفته شده که معادل 620 میلیارد تومان می باشد که مبلغ 587 میلیارد تومان در قالب طرح های ایجادی و توسعه ای رسته های منتخب و 33 میلیارد تومان درقالب ایجاد و یا توسعه نهاد بنا به اقتضائات رسته منتخب با مشارکت تشکل های بخش خصوصی – اتحادیه ها – انجمن ها و شهرداری ها به صورت کمک های فنی و اعتباری و مشوق ها از طرف دولت در قالب تفاهم نامه و قرارداد مشترک و مشخص اعطاء خواهد شد.

حسین متقی طلب بیان کرد؛ سقف تسهیلات برای متقاضیان در طرح های سرمایه درگردش 5 میلیارد ریال ، برای طرح های توسعه ای بنگاه های موجود با اجرا در بازه زمانی زیر 6 ماه 7 میلیارد ریال ، طرح های توسعه ای بنگاه های موجود با اجرا در بازه زمانی بالای 6 ماه 10 میلیارد ریال و برای طرح های ایجادی 20 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

کارگزار توسعه اشتغال استان میزان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده در بسته اشتغال فراگیر را بین 2 تا 6 درصد بیان کرد که بسته به نوع طرح و محل اجرا در شهر و یا روستا متغیر می باشد. وی همچنین سهم اشتغال پیش بینی شده در رسته های اولویت دار استان را 19152 نفر اعلام کرد و ابراز داشت؛ بزودی پروژه های اولویت دار در هریک از رسته های مصوب به دستگاه های اجرایی اعلام خواهد شد و دستگاه ها می توانند فراخوان اجرای پروژه های اولویت دار را به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی ها اعلام نمایند.

حسین متقی طلب اذعان کرد؛ طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از طرف اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در ماه های گذشته جلسات کارگروه اشتغال شهرستانها با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی جهت آشنایی با سیاست های ابلاغی بسته اشتغال فراگیر و طرح تکاپو برگزار گردید که تا کنون از 16 شهرستان تنها 6 شهرستان لاهیجان – رشت – رودسر – آستانه اشرفیه – صومعه سرا و تالش موفق به تشکیل کارگروه اشتغال شدند و سایر شهرستانها علیرغم پیگیری های دبیرخانه ، موفق به تشکیل کارگروه اشتغال شهرستانی نشده اند که انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع و تاکید استاندار محترم گیلان در خصوص بهره مندی از ظرفیت های استان در جهت توسعه و اشتغال پایدار، فرمانداران محترم سایر شهرستانها جهت بهره مندی از ظرفیت بوجود آمده بر اساس سیاست های کلان کشور و هم افزایی ظرفیت های شهرستانی و هماهنگی دستگاههای اجرایی تابعه، بستر مشارکت حداکثری فعالان بخش خصوصی و تعاونی را با کمک دستگاه ها فراهم آورند.

وی اضافه کرد: در ماه های گذشته کارگاه آموزشی سه روزه تسهیلگران توسعه اشتغال برای 180 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه اشتغال دستگاه های اجرایی مرتبط با رسته های اولویت دار با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی جهت همسویی با سیاست های ابلاغی بسته اشتغال فراگیر و تکاپو برگزار گردید.

کارگزار توسعه اشتغال استان در پایان افزود: تا زمانی که اجماع نظر و اعتقادی به تغییر رویکرد سیستمی در مقوله توسعه و اشتغال پایدار در استان بوجود نیاید نمی توان انتظار رشد و توسعه همه جانبه را داشت و باید از تمام ظرفیت های نهاد های دولتی و غیر دولتی از جمله شهرداری ها و دستگاه های اجرایی و نهادهای حمایتی در جهت تحقق آیین نامه اجرایی تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 بهره برد و اقدامات کلامی و شعار محور و بدون هدف نمی تواند در دراز مدت مشکل اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان و … را حل کند.