امسال در استان گیلان هم مثل سالهای گذشته مراسم تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار از 17 مرداد آغاز شد و همچنان ادامه دارد و دستگاههای اجرایی تلاش می کنند تا با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه و ... از زحمات یکساله خبرنگاران به نوعی تقدیر کنند.

به گزارش ندای گیلان،خبرنگاران  در فضای مجازی ، نوشتاری، شنیداری ، دیداری و … تلاش می کنند تا رویدادهای کشور را به مخاطب عرضه کنند .

کسانی که به نمایندگی از افکار عمومی  یک روز از سال ، خود سوژه رسانه ها می شوند و در این روز که روز خبرنگار نامگذاری شده ، با زنده نگهداشتن یاد شهید صارمی تجلیل می شوند.

امسال در استان گیلان هم مثل سالهای گذشته مراسم تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار از 17 مرداد آغاز شد و همچنان ادامه دارد و دستگاههای اجرایی تلاش می کنند تا با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه و … از زحمات یکساله خبرنگاران به نوعی تقدیر کنند.

توصیه استانداری گیلان نیز برای برگزاری مراسم تجلیل از خبرنگاران ارزش معنوی زیادی داشت زیرا به فعالان عرصه رسانه در این استان دلگرمی می دهد که نماینده دولت در استان نسبت به این زحمات بی توجه نیست و در جای خود قابل تقدیر است.

بسیاری از سازمانها و ادارات با برگزاری مراسم، نشستهای خبری و … در حد مقدورات سعی کردند تا به مناسبت این روز از زحمات فعالان رسانه در گیلان تقدیر کنند. مراسمی که تعداد شرکت کنندگان آن در بیشتر موارددر مقایسه با سایر نشستهای خبرنگاران چندین برابر افزایش یافت  و گاه شرکت کنندگان برای یکدیگر نا آشنا بودند؟!

آن چه که در این جلسات قابل تامل بود اهدای تقدیرنامه‌ های بی نام و نشان ، بدون تاریخ و شماره بود که اینگونه تداعی می کرد برخی مسئولین با این برخورد می خواهند رفع تکلیف کنند و عملا با این رفتار، بی توجهی و بی سلیقگی خود را نشان دادند! چرا که این امکان وجود داشت که چنین تقدیرنامه هایی به دست هر شخصی برسد؟ !

فضا در اینگونه برنامه های تجلیل از خبرنگاران، به گونه ای بود که افراد دور و نزدیک  بعنوان همراهان و یا خانواده خبرنگاران بدون هیچ دقت و تاملی در سوابق کاریشان ، تجلیل شدند و از این تقدیرنامه های بی نام و نشان بی نصیب نماندند؟!

نکته ی قابل توجه دیگر، حضور افرادی در قالب خبرنگار بدون دعوت ، در جلسات تجلیل از خبرنگاران بود. شرایط در برخی از این نشستها طوری بود که انگار لوح تقدیر و کارت هدیه نذری توزیع می کنند و هر کسی از راه رسید اسم خود را در لیستی می نوشت و یک لوح تقدیر بی نام و نشان و کارت هدیه دریافت می کرد؟!

جالتر اینکه وقتی حرف از تقدیر و هدیه باشد برخی که مشخص نبود آیا خبرنگار هستند! یا اگر خبرنگار هستند فعالیت دارند ؟ بدون دعوت در صف اول این جلسات حاضر شده و تهدید می کنند که اگر لوح تقدیر و هدیه ندهید ، چنین یا چنان می کنیم ؟!

برخی مدیران هم که خودشان را در شناسایی خبرنگاران فعال به کوچه علی چپ می زنند و رفتارشان اینطور تداعی کرد که در عصر ارتباطات دسترسی به رزومه کاری خبرنگاران فعال کاری سخت و طاقت فرسات در برخورد با چنین اقداماتی از سوی افرادی که ماهیت  فعالیت انان بعنوان خبرنگار دارای ابهام بود به مسئولین برگزاری این جلسات گفتند: یک لوح تقدیر و پاکت بدهید و نگذارید دست خالی بروند و همانند ایستگاه صلواتی لوح تقدیر و کارت هدیه  از جیب بیت المال توزیع کردند؟!

آیا برگزاری چنین مراسمی به معنای تجلیل از خبررانگان است یا دادن حق السکوت؟

در پایان به مسئولین و مدیران توصیه می شود که خبرنگاران فعال و واقعی نیازی به دلسوزی ندارند و  اگر این طور می‌خواهید از خبرنگاران فعال تجلیل کنید همان بهتر که این کار را انجام ندهید