رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بخشی از اقدامات انجام شده در پیک پنجم، گفت: تنها در طول این پیک بیش از ۲۵۰ تخت بستری و ICU و همچنین ۱۱ دستگاه اکسیژن ساز و مخزن اکسیژن جهت ارایه خدمات درمانی به بیماران در استان به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، دکتر ارسلان سالاری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره فعال بودن ویروس کرونا در استان و لزوم افزایش مراقبت ها در پی آن، اظهار کرد: آنچه که در کنار واکسیناسیون و درمان بیشتر اهمیت دارد، رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۱۷۰ پایگاه واکسیناسیون در استان فعال است، افزود: حدود ۳۰۰ تیم ثابت و سیار فرایند واکسیناسیون را در گیلان دنبال می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش شمار مبتلایان و لزوم تامین تخت های درمانی، گفت: مرکز اورژانس پشتیبان لاکان با ۱۲۰ تخت درمانی در نخستین روز های پیک پنجم تجهیز و بهره برداری رسید و هم‌اکنون نیز در حال خدمت رساندن به بیماران است.

دکتر سالاری به تجهیز اورژانس جدید بیمارستان حشمت با ۵۴ تخت بستری اشاره کرد و افزود: این تخت ها با ۱۸۸ قلم تجهیزات پزشکی تجهیز شده و به خدمت بیماران کرونایی درآمده است.

وی تامین تخت مراقبت های ویژه برای بیماران کرونایی را بسیار حائز دانست و افزود: با توجه به افزایش بار بیماری و نیاز مبرم بیماران کرونایی به تخت های ICU، تعداد ۲۲ تخت در مرکز آموزشی درمانی پورسینا تجهیز و جهت بستری بیماران آماده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تامین ۱۲۹ قلم انواع تجهیزات سرمایه‌ای در بیمارستان های جدید الاحداث خبر داد و گفت: این تجهیزات سرمایه ای در بیمارستان های حشمت، سالن اورژانس پشتیبان لاکان، پورسینا، کلینیک ویژه فومن و بیمارستان منجیل توزیع شده اند.

دکتر سالاری با بیان اینکه تامین و راه اندازی دستگاه های اکسیژن ساز از دو سال اخیر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده، خاطرنشان کرد: تنها در پیک پنجم کرونا ۹ دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتری و سه مخزن اکسیژن با ظرفیت ۲۰ تن در سطح بیمارستان های استان راه اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

وی همچنین به احداث و بهره برداری از بیمارستان نزاجا در رشت اشاره کرد و گفت: بیمارستان دائمی نیروی زمینی آجا ویژه بیماران حاد تنفسی با ظرفیت ۶۰ تخت بستری که قابلیت استقرار تا ۶۰ تخت را نیز دارد در پیک پنجم کرونا در استان احداث و به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه همچنان در صدد احداث بیمارستان جنرال و درخور در گیلان هستیم، تصریح کرد: با پیگیری هایی که دو سال اخیر انجام شده، عملیات اجرایی دو پروژه احداث بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی جایگزین پورسینا و احداث دانشکده پزشکی سایت لاکان آغاز شده و طبق تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا سپاه ظرف سه تا چهار سال آینده افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

دکتر سالاری با بیان اینکه در طول دوران کرونا علاوه بر دستگاه های اجرایی، سپاه، ارتش وگروه های جهادی در کنار کادر بهداشت و درمان استان بوده‌اند، گفت: همچنان پیگیر مشارکت نزاجا برای خرید یک باب سازه فلزی پیش ساخته با ظرفیت بستری ۳۰۰ بیمار در سایت لاکان هستیم و این در حالی است که جمعیت هلال احمر، سپاه و بسیج همیشه همراه، نیز در کنار مدافعان سلامت علاوه بر ارایه خدمات در مراکز درمانی و پیش بیمارستانی، در تسریع و تسهیل فرآیند واکسیناسیون کمک شایانی به استان می‌کنند.