رخوت و سستی کنونی این اداره کل گواه این مدعاست که در ماه های گذشته و همچنین حضور در هفته کتاب و کتاب خوانی شاهد برنامه های ملموس و اثرگذاری در استان نبوده ایم.

یادداشت:علم و آگاهی یکی از مولفه های اصلی توسعه جوامع بشری در ابعاد گوناگون است که در دهکده جهانی یک اصل اساسی بشمار می رود.
کشورهای توسعه یافته ابتدا توانسته اند با فراهم نمودن بسترهای مناسب در جهت کسب علم و آگاهی مردم و بکارگیری این علم و دانش در جهت پیشرفت های گوناگون جامعه خود به توسعه یافتگی دست پیدا کنند که قطعا توسعه فرهنگی زمینه ساز توسعه حوزه های مختلف است.
یکی از راه های توسعه فرهنگی افزایش سطح مطالعه مردم به روش سنتی کتابخوانی است که جایگاه بسیار مهمی در جهان دارد.
ایران اسلامی با تمدنی کهن یکی از کشورهایی محسوب می شود که از دیرباز در دنیا بعنوان یک کشور فرهنگی و علم دوست و عالم پرور معروف بود که حافظ،سعدی و دیگر بزرگانی از این قبیل از جمله این مدعی است.
گیلان، یکی از استانهای فرهنگی کشور است که از دیرباز به فرهیخته پروری معروف بوده و مردمان آن دارای تحصیلات عالیه و سطح دانش بالایی هستند.
باتوجه به آوازه گرانسنگ گیلان و با دارا بودن سرمایه های ارزشمندی همچون آیت الله بهجت، پروفسور سمیعی،پروفسور رضا،شیون فومنی و دیگر بزرگان و عالمان در حال حاضر متولیان امر کتابخوانی و نخبه پروری چقدر توانسته اند میراث دار خوبی برای گذشتگان باشند.
با توجه به کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه در کشور و مخصوصا گیلان و با وجود ابزارهای نوین الکترونیکی که بخش عظیمی از وقت جامعه را صرف وبگردی های بی محتوا میکند نقش دستگاه های متولی این مهم از جمله اداره کتابخانه های را دوچندان میکند.
اداره ای که متولی اصلی ترویج و توسعه فرهنگی عمومی جامعه است.
اما براستی جایگاه این اداره در گیلان کجاست و تا چه اندازه توانسته موفق باشد.
انتصاب های سیاسی در طول سالهای اخیر در جهت جایگاهی برای آزمون و خطای مدیران بی تجربه و کاهش سطح این نهاد مهم و اثر گذار در جامعه بعنوان یک آزمایشگاه مدیر پروری، یکی از معضلات اساسی است که در سالهای اخیر دامنگیر گیلان می باشد.
عدم تخصص و علاقه مندی لازم مدیران منصوب شده در این حوزه و پله کردن این اداره کل در جهت ارتقا افراد سیاسی یکی از آفت های جدی اداره کل کتابخانه های گیلان محسوب می شود که قطعا باید بازنگری ای در نحوه انتصاب افراد در این حوزه صورت پذیرد.
رخوت و سستی کنونی این اداره کل گواه این مدعاست که در ماه های گذشته و همچنین حضور در هفته کتاب و کتاب خوانی شاهد برنامه های ملموس و اثرگذاری در استان نبوده ایم.

پروژه کتابخانه مرکزی رشت به عنوان یک مرجع و نمونه در شهر اولین ها هنوز و پس از گذشت 13 سال از آغاز پروژه هنوز تکمیل نشده و است و چندی پیش بحث شکایت از شهرداری های گیلان برای سرپوش گذاشتن از عدم توانایی مدیریت مناسب در نهاد کتابخانه های گیلان مطرح شد.
عدم استفاده از رسانه ها و ابزار های نوین تبلیغاتی در جهت توسعه فرهنگ مطالعه که به سعادت جامعه منتهی می‌شود را می توان یکی دیگر از ضعف های این نهاد عمومی برشمرد که به روزمرگی دچار گردیده است.
حال باید دید آیا همچنان انتصاب مدیران سیاسی در جایگاه های فرهنگی و سایه افکندن آنان بر سعادت و پیشرفت جامعه برای کسب تجربه مدیریتی، گیلان با سابقه مطالعاتی را از نظر فرهنگی فقیرتر کرده و یا تجدیدنظر اساسی در این حوزه صورت خواهد پذیرفت تا همچنان نام گیلان در زمره استانهای دارای تحصیلات و علم بالا در سطح کشور قرار گیرد.

امیدواریم با تدبیر مسئولین و دور کردن این نهاد مهم و فرهنگی از سیاسی کاری و آزمون و خطای مدیران تازه کار شاهد بازگشت شرایط مطلوب توسعه فرهنگ مطالعه در سطح اقشار جامعه بویژه جوانان و دانش آموزان باشیم.

*فاطمه احمدی-کارشناس فرهنگی

 

##انتشار یادداشت ها در پایگاه خبری ندای گیلان برای احترام به نظرات  مختلف کارشناسان بوده و به منزله تایید صحت محتوای مندرج در متن یادداشت توسط تحریریه نیست.##