دبیر علمی کنگره انگل‌شناسی با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های انگلی نیازمند تلاش‌های چندجانبه و همکاری‌های بین‌بخشی و بین‌رشته‌ای است گفت: بیماری‌های انگلی یکی از مشکلات بهداشتی بشر است.

ندای گیلان:دبیر علمی کنگره انگل‌شناسی با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های انگلی نیازمند تلاش‌های چندجانبه و همکاری‌های بین‌بخشی و بین‌رشته‌ای است گفت: بیماری‌های انگلی یکی از مشکلات بهداشتی بشر است.

دکتر کیهان اشرفی با اشاره به برگزاری نهمین کنگره سراسری و دومین کنگره بین‌المللی انگل‌شناسی که از 30 اردیبهشت لغایت 1 خرداد در گیلان برگزار خواهد شد اظهار کرد: اگرچه طی دهه‌های اخیر تلاش‌های چشمگیر سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، جامعه بین‌المللی انگل‌شناسی و مسئولین بهداشتی کشورها منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ای در شیوع بیماری‌های انگلی شده است با این وجود بیماری‌های انگلی هنوز هم به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی بشر مطرح هستند و متأسفانه شیوع بیماری‌های نوپدید که در چند دهه اخیر اهمیت پزشکی و بهداشتی یافته‌اند نیز بر مشکلات قبلی افزوده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های انگلی نیازمند تلاش‌های چند جانبه و همکاری‌های بین‌بخشی و بین‌رشته‌ای است تصریح کرد: برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های علمی یکی از روش‌های تبادل افکار، تجربیات و دستاوردهای علمی است که با ارائه جدیدترین یافته‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت کشور قرار می‌دهد و زمینه موفقیت سیستم‌های بهداشتی در مبارزه با بیماری‌های عفونی را فراهم می‌کند.

دکتر اشرفی با بیان اینکه طی دو دهه اخیر انجمن انگل‌شناسی ایران همکاری مؤثری در زمینه برگزاری 8 کنگره سراسری بیماری‌های انگلی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گیلان، مازندران، تهران (دوبار)، شهید بهشتی، مشهد، کرمان و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی داشته است، گفت: اینک پس از برگزاری موفقیت‌آمیز و خاطره‌انگیز اولین کنگره انگل‌شناسی ایران در استان گیلان در سال 1369، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان اقدام به برگزاری دومین کنگره بین‌المللی و نهمین کنگره سراسری انگل‌شناسی ایران کرده است.

وی یکی از مشخصات بارز کنگره نهم را دعوت از اساتید برجسته انگل‌شناسی از کشورهای صاحب نام دنیا همچون فرانسه، اسپانیا، سوئیس، آمریکا (3 نفر)، کره جنوبی، یونان، تایلند، ایتالیا و ترکیه ذکر کرد و افزود: این امر در هیچ یک از کنگره‌های قبلی در این سطح سابقه نداشته است.

دبیر علمی این همایش همچنین یادآور شد: اساتید مدعو همگی از چهره‌های بسیار شناخته شده جهانی بوده و برخی از آنها صدها مقاله در ژورنال‌های معتبر علمی دنیا به چاپ رسانده‌اند.

دکتر اشرفی اضافه کرد: برخی از این محققین علاوه بر ارائه سخنرانی در کنگره، در برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم مشارکت داشته و بصورت عملی محققین علاقمند را در زمینه تخصصی خود آموزش خواهند داد.

دبیر علمی این همایش همچنین ضمن تقدیر از تمامی همکاران و کارشناسان حوزه‌های مختلف دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، اظهار امیدواری کرد که برگزاری این کنگره نقش بسزائی در افزایش دانش انگل‌شناسی در ایران ایفا کرده و سیاستگذاران بخش سلامت کشور را در کنترل بیماری‌های عفونی ناشی از انگل‌ها یاری کند.

ایسنا