رئیس سازمان چای کشور بهره‌مندی ۸ هزار و ۵۰۰ چایکار گیلان و مازندران از اعتبارات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای به مبلغ ۱۵۵ میلیارد ریال خبر داد و افزود: برای تأمین بخش زیادی از چای داخلی و کاهش تکیه کشور به چای خارجی باید زیرساخت‌های آن نیز به خوبی فراهم شود و از چایکاران حمایت‌های مستمرشود.

به گزارش ندای گیلان،حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت:در نیمه دوم امسال ۲۳۷ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به ۹ هزار و ۲۹۵ چایکار گیلانی و مازندرانی پرداخت شده است.

او افزود: این تسهیلات در راستای به‌زراعی، اصلاح و احیای باغات چای و مکانیزاسیون و توسعه تجهیزات آبیاری تحت فشار به چایکاران شما کشور پرداخت شد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: با تجهیز، احیای و خرید ماشین‌آلات لازم کیفیت چای تولید شده در گیلان و مازندران افزایش پیدا می‌کند به همین علت سازمان چای پرداخت تسهیلاتی در این زمینه را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

جهانساز، بهره‌مندی ۸ هزار و ۵۰۰ چایکار گیلان و مازندران از اعتبارات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای به مبلغ ۱۵۵ میلیارد ریال خبر داد و افزود: برای تأمین بخش زیادی از چای داخلی و کاهش تکیه کشور به چای خارجی باید زیرساخت‌های آن نیز به خوبی فراهم شود و از چایکاران حمایت‌های مستمرشود.

او با بیان اینکه علاوه بر کشاورزان چایکار، واحد‌های فرآوری و کارخانجات چای‌سازی هم به تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی نیاز مبرم دارند، گفت: در نیمه دوم امسال ۱۷۸ میلیارد ریال تسهیلات به حدود ۱۱۹ کارخانه و واحد چای‌سازی در سطح استان‌های گیلان و مازندران پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور، خرید ماشین‌آلات چای‌سازی، تعمیر و بازسازی ماشین‌آلات، بهداشتی کردن فضای کارخانجات و مواردی نظیر این را از جمله اهداف پرداخت تسهیلات به کارخانجات چای‌سازی اعلام کرد و افزود: با توجه به رویکرد‌ها و سیاست‌های حمایتی موجود تسهیلاتی با نرخ سود ۷ درصد به این واحد‌ها تعلق گرفت.

حبیب جهانساز، از پرداخت ۶ میلیارد ریال از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای به ۵۰ واحد چای‌سازی نیز خبر داد و گفت: علاوه بر آن همچنین ۱۳۲ میلیارد ریال دیگر هم به ۶۹ کارخانه و واحد چای‌سازی با سود ۷ درصد پرداخت شده است.

او، افزایش ضریب مکانیزاسیون را از دیگر برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از جمله انواع ماشین‌آلات هرس و برگ چین و زمینه‌سازی برای تحقق آن موضوعی است که به‌عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور، با تاکید بر دنبال کردن بحث‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های ویژه بازآموزی برای چایکاران گیلانی و مازندرانی گفت: در سال‌های گذشته آموزش به چایکاران کمرنگ شده بود، اما سازمان چای به‌ویژه در سال‌های اخیر تلاش خوبی برای ارتقای سطح آگاهی چایکاران انجام داده است.

حبیب جهانساز تصریح کزد: در حال حاضر ۶۰ هزار خانوار چایکار گیلانی و مازندرانی در ۲۵ هزار هکتار باغ چای مشغول فعالیت هستند.