ناظر گمرکات گیلان گفت: در پنج ماهه نخست سال‌جاری حدود ۱۳۷ میلیون و ۱۵۵ هزار دلار کالای غیرنفتی با وزن ۲۴۴ هزار و ۸۵۳ تن از گمرکات گیلان صادر شده است.

به گزارش نداي گيلان: محمد شهبازی با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سالجاری ۱۰۹ هزار و ۸۷۱ تن کالا از گمرکات گیلان ترانزیت خارجی (مبدا) صورت گرفته است، افزود: ارزش این کالاهای ترانزیت شده ۱۰۳ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۲۴۶ دلار می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مدت مشابه ۳۰ هزار و ۹۹۹ تن کالا به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۷۲ دلار از گمرکات گیلان ترانزیت خارجی شد.

شهبازی اظهار داشت: بر این اساس، ارزش کالاهای ترانزیت خارجی شده از گمرکات گیلان در پنج ماهه نخست سالجاری نظر وزنی ۲۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مدیرکل گمرک انزلی با اشاره به صادرات کالای غیر نفتی، افزود: در پنج ماهه نخست سالجاری حدود ۱۳۷ میلیون و ۱۵۵ هزار دلار کالای غیرنفتی با وزن ۲۴۴ هزارو ۸۵۳ تن از گمرکات گیلان (انزلی، آستارا و حسن رود) صادر شده است.

وی عمده کالاهای صادر شده از گمرکات گیلان را محصولات نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات از آن و همچنین محصولات صنایع شیمیایی عنوان کرد و افزود: این کالا‌ها به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادر شده است.

ناظر گمرکات گیلان تصریح کرد: صادرات گمرکات استان عمدتاً به کشور روسیه، آذربایجان و عراق انجام می‌شود.

شهبازی ادامه داد: ما همچنین با کشورهای گرجستان، قزاقستان، هند، اکراین، آلمان، بلوروس، ارمنستان، فرانسه، ترکیه، جمهوری مولداوی، انگلستان، امارات متحده عربی، مالزی، اندونزی، عراق، افغانستان، کنیا و… مبادلات تجاری داشته‌ایم و کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، اندونزی، مالزی، استونی، جمهوری چک، کنیا و جزیره استوک از جمله کشورهایی هستند که به مقصد کالاهای صادراتی ما افزوده شده‌اند.

وی یادآور شد: در این مدت همچنین بالغ بر ۶۹۸ هزار و ۹۷۶ هزار تن کالا به ارزش حدود ۳۷۴ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۸۱۷ دلار از طریق گمرکات استان گیلان به کشور واردات قطعی شده است.

ناظر گمرکات گیلان تصریح کرد: بیشترین درصد وزنی و ارزشی کالاهای وارداتی از استان گیلان را آهن آلات، ماشین آلات و چوب تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده واردات گمرکات گیلان نیز از کشور فدراسیون روسیه، قبرس، امارات متحده عربی، اتریش و…. است.