در پنجاه و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت تأکید شد که معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری بر مبنای اولویت بندی مطالعه شده، نسبت به احداث پارکینگ اقدام کند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، مسعود عباس نژاد در پنجاه و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت گفت: معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی، بر مبنای مطالعات انجام شده و بر اساس اولویت‌بندی‌ها عمل کند و مبالغ حاصل از کسری پارکینگ طبق مصوب شورا می‌باید صرفا برای احداث پارکینگ هزینه شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در ادامه جلسه و در خصوص تملک زمین در بافت مرکزی شهر برای احداث پارکینگ گفت: طبق مصوبات گذشته، می‌بایست مبالغ حاصل از جرائم کسری پارکینگ ۲ سازمان خدمات رسان آتش نشانی و خدمات ایمنی و حمل و نقل و ترافیک در حسابی جداگانه ذخیره و از محل آن برای تملک‌ها و احداث پارکینگ در بافت مرکزی شهر اقدام کنند.

وی اظهار داشت: لازم است در هدف گذاری‌ها برای تملک، اهم و مهم‌ها لحاظ شود و تملک در نقاط مواجه با کسری پارکینگ انجام شود.

عباس نژاد افزود: به عنوان مثال با توجه به آنکه پیاده راه فرهنگی در فاز دوم اجرا در خیابان امام تا سه راه حاجی آباد ادامه خواهد یافت، لذا خرید زمین در خیابان بحرالعلوم از ضرورت خرید خارج خواهد شد.

وی ادامه داد: مناطقی چون خیابان‌های بیستون، لاکانی و مطهری در حال حاضر از اولویت‌ها و ضرورت‌ها برای احداث پارکینگ محسوب می‌شوند.

عباس نژاد با تذکر به مدیر برنامه و بودجه، رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر و دیگر مدیران ذیربط تاکید کرد، با توجه به مصوبه شورای محترم درآمد حاصل از فروش اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی رشت که سال‌ها در قزوین رها شده بود می‌باید صرفا جهت نوسازی و اورهال بخش فرسوده ناوگان اتبوس رانی هزینه شود و تخصیص آن به سایر امور از قبیل پرداخت حقوق پرسنلی و… به منزله تخلف قانونی و ترک مدیران مرتبط محسوب شده و تبعات منفی را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک در ادامه توضیح داد: بدیهی است تصمیم گیری‌های کمیسیون برآیندی از رای اعضاست و بنده هم صاحب یک رای هستم و لوایح با رای اکثریت اعضا ولو با مخالفت رئیس جلسه به تصویب خواهد رسید.

در این جلسه تاکید شد ۲۵ میلیارد تومان بودجه مصوب و جمع جرائم کسری ماده صد در ردیف بودجه مشخص، باید در محل تملک زمین برای پارکینگ در معابر پرترافیک هزینه شود. همچنین پیش بینی می‌شود با صدور یک پروانه احداث پارکینگ در خیابان مطهری که اخیرا انجام شد، بخشی از بار ترافیکی این معبر کاسته شود.

پارکینگ جهانگیری تعطیل شود

در ادامه سید شمس شفیعی، مخبر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و بودجه شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان سازمان حمل و نقل شهرداری تا جلسه آینده، نسبت به تعیین سقف زمانی جهت تملک ملک موارد ذکر شده اقدام عاجل نمایند و گزارش کار را هر چه سریعتر در اختیار کمیسیون قرار دهند تا فرایند مذکور مشمول گذر زمان نشود.

در ادامه جلسه مدیر املاک شهرداری ضمن ارائه گزارشی از زمین۶۰۰ متری هدف‌گذاری شده برای خرید در خیابان شهید احسانبخش که هم اکنون در تملک اداره راه و شهرسازی است و چند قطعه دیگر در منطقه امین الضرب، زمینی در پشت بازارچه کیوان و… گفت: صد میلیارد بودجه تخصیص یافته برای پنج مبایعه نامه در حال انجام رو به اتمام است و شهرداری در این تملک‌ها نیازمند نگاه حمایتی شورای اسلامی و تخصیص بودجه خواهد شد.

در این جلسه در خصوص کاربری پارکینگ جهانگیری واقع در خیابان امام خمینی مباحثی مطرح شد با این مضمون که غالب ظرفیت این پارکینگ در اختیار مغازه داران و بازاریان منطقه است و آسیب‌شناسی در ورودی این پارکینگ حاکی از آن است که وجود این پارکینگ با ظرفیت ۵۰ الی ۷۰ اتومبیل به دلیل ورودی کم عرض، خود سبب ایجاد بار ترافیکی در محل است.

عباس نژاد در این خصوص گفت: با استناد به تصاویر و مشاهدات میدانی، ملاحظه میشود که پارکینگ جهانگیری رشت، علاوه بر آنکه سبب مختل شدن کارآیی ایستگاه تاکسی و خدمات‌رسانی ناوگان حمل ونقل عمومی شده است، در قسمت ورودی بواسطه پارکهای دوبله و سوبله رانندگانی که در انتظار خالی شدن یک جای پارک در پارکینگ هستند نیز باعث سد معبر و ایجاد ترافیک در منطقه است و مطلب قابل بررسی آنکه چنانچه در خیابان امام پارکینگ‌هاییوجود دارد که بتواند منطقه را پوشش دهد، تمهیدات مبنی بر تعطیلی پارکینگ جهانگیری اتخاذ شود.

در بخش دیگری از جلسه سرپرست سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت با ارایه توضیحاتی در خصوص پارکینگ جهانگیری گفت: با هماهنگی‌هایی که با منطقه دو شهرداری صورت گرفت، مقرر شد اخطار کتبی به مدیریت این پارکینگ داده شود و تصمیم گیری به معاونت حمل و نقل ارجاع شود.

علیرضا زارع گفت: این پروسه زمانبر و مشمول طی مراحل اداری خواهد بود و از حیث ایجاد ظرفیتهای موازی برای جبران کسری پارکینگ در منطقه نیز میتوان از ظرفیت چند پارکینگ دیگر موجود در خیابان امام خمینی بهره برد.

سرپرست سازمان حمل ونقل و بار و مسافر شهرداری رشت در ادامه و در رابطه با نحوه برون سپاری اتوبوسهای سازمان اتوبوس رانی اظهار داشت: تعداد اتوبوس‌های قابل برون سپاری از ۳۳ به چهل دستگاه رسیده است و این عدد به پنجاه نیز قابل تعمیم است.

زارع ضمن توضیح اینکه برون سپاری ناوگان حمل و نقل شهری در نهایت به بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان کمک خواهد کرد گفت: طبق مصوبات تمامی درآمدهای حاصل از این حوزه برای تعمیر، بازسازی و خرید اتوبوس صرف خواهد شد.

وی در رابطه با درآمد حاصله از اتوبوسهای به فروش رفته در قزوین گفت: تعیین تکلیف در این خصوص دچار تناقض بود و به ناچار تا بدین لحظه بخشی از این مبالغ صرف پرداخت حقوق پرسنل شده است.

زارع در بحث اجاره جایگاه‌های CNG متعلق به شهرداری گفت: با همفکری سرهنگ عباس نژاد، بازبینی و اصلاحاتی در مزایده این جایگاه‌ها انجام شد و در نهایت از بین ۲ متقاضی یکی از آنان با شرط ودیعه ده میلیارد تومانی و پرداخت اجاره بهای ماهانه انتخاب شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: استعلامات لازم در مورد شرکت مورد نظر از اداره کار و مراجع پخش و توزیع سوخت انجام گرفته و رتبه‌بندی اعلام شده در مورد شرکت برنده مزایده ۸۳ اعلام گردیده که جایگاه قابل قبول و قابل اعتمادی محسوب می‌شود.