انزلی – ایرنا – مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از بهره برداری از موج شکن جدید ، حوضچه و اسکله مسافری بندرگاه انزلی در آینده نزدیک خبر داد.

سید علی نعیمی در مصاحبه با ایرنا گفت : اجرای پنج پست اسکله در بندرگاه انزلی توسط پیمانکار در حال انجام است و امید می رود یک پست از این پنج پست در سه ماهه سوم امسال مورد بهره برداری قرار گیرد .
وی خاطرنشان کرد : در صورت اتمام این پنج پست اسکله ظرف دو سال اینده ، حدود 30 درصد به توان تخلیه و بارگیری بندرگاه انزلی افزوده خواهد شد .
وی با اشاره به این که لایروبی حجم بالای رسوبات ته نشین شده در حوضچه جدید بندر در حال انجام است افزود: در صورت اتمام لایروبی در سه ماهه سوم امسال، یک پست اسکله در حال اتمام مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .
نعیمی تصریح کرد: بندرگاه انزلی با داشتن لایروب یاسین به عنوان بزرگترین لایروب بنادر شمالی و همچنین سه دستگاه لایروب دیگر در حال انجام لایروبی حوضچه است که حداقل حجم لایروبی در ماه حدود 50 هزار متر مکعب است .
وی ادامه داد : به علت حجم بالای رسوبات و لایروبی های انجام نشده سالهای قبل به ویژه در داخل حوضچه، اجرای لایروبی با شتاب بیشتری در حال انجام است که امیدواریم در سالهای اینده حوضچه بندر عاری از هرگونه مشکلات لایروبی باشد .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان کرد : با توجه به امادگی کامل بندرگاه در جهت پهلودهی و ارائه خدمات به شناورهای مسافری، این امکان در بندرگاه انزلی وجود دارد که در این بخش هم فعالیت کند .
وی با اشاره به استقرار کشتی میرزاکوچک خان در بندرگاه انزلی تصریح کرد :مالک کشتی می تواند با انجام تمهیدات لازم از این بندرگاه برای سفرهای دریایی در آبهای ساحلی استفاده کند .
نعیمی در ادامه از تلاش برای توسعه صادرات از این بندرگاه از طریق مذاکره با صاحبان صنایع خبر داد و یاداور شد : با توجه به جلسات بعمل امده با کارخانه های سیمان منطقه و تجار فعال در امر صادرات، این جلسات منتج به نتایجی شده که امید می رود صادرات از بندرگاه انزلی با شتاب بیشتری انجام گیرد .
وی تصریح کرد : در جلسه اخیر با مدیرعامل کارخانه سیمان خزر و شرکت های صادراتی؛ مقرر شد در قیمت های اعلام شده و حمل مصالح به بندرگاه تجدید نظر شود که این امر باعث افزایش صادرات مصالح ساختمانی خصوصا سیمان و کلینکر از بندرگاه انزلی به بنادر حاشیه خزر شده است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان متذکر شد: بندرگاه انزلی در رابطه با ترانزیت مواد سوختی نسبت به مشابه سال قبل با افزایش 118 درصدی ترانزیت مواد نفتی برخوردار بوده و این امر قابل افزایش است .
وی با اشاره به این که درصد بالایی از ترانزیت مواد سوختی به کشور عراق صورت می گیرد، افزود: بندرگاه انزلی دارای یک اسکله مجهز نفتی مجهز به دوش نفتی است که تخلیه به تانکرهای حمل سوخت را سرعت می بخشد.
نعیمی اضافه کرد : این بندرگاه درصدد است از طریق بخش خصوصی انتقال مواد سوختی به سایت سوختی بندر با حدود پنج و نیم کیلومتر فاصله از بندرگاه را انجام دهد .
به گفته وی به این منظور با انتخاب سرمایه گذار ، سوخت توسط لوله از اسکله بندرگاه به سایت جدید در خارج از بندر انتقال داده می شود .
وی همچنین در خصوص برنامه های این اداره کل برای ساماندهی و مدیریت سواحل استان گفت : ساماندهی و مدیریت سواحل و بنادر یک فرآیند مستمر و پویا است که بر اساس آن تصمیمات لازم جهت بهره برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی، دریایی و منابع آن اتخاذ می شود.
نعیمی تصریح کرد: بر اساس قانون ، ساماندهی و مدیریت سواحل در استانهای ساحلی به عهده ادارات کل بنادر و دریانوردی است که باید کارگروه های لازم به ریاست مقام ارشد استان و دبیری جلسه از طریق مدیرکل بنادر استان تشکیل شود.
به گفته وی سه موضوع اصلی قابل توجه و پی گیری لزوم کسب مجوز برای احداث سازه در سواحل ، جلوگیری از تجاوز به محدوده های ساحلی و لزوم نگهداری سوخت در محل های ایمن است .
نعیمی تاکید کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ صدور هر گونه مجوز برای اسکله ها، سازه های ساحلی و دریایی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است .
بندرگاه انزلی با 10 پست اسکله، قدیمی ترین و مجهزترین بندر شمال کشور محسوب می شود.