رئیس جمهور در همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در ایران با اشاره به فعالیت های دولت در زمینه رشد اقتصاد کشور تصریح کرد:آن چه دولت تا امروز انجام داده است در سایه امید، اعتماد و مشارکت مردم در مسایل اقتصادی بوده است.

به گزارش نداي گيلان: دکتر روحانی افزود: ضروری بود که دولت یازدهم با توجه به شرایطی که از آغاز دولت از لحاظ اقتصادی با آن مواجه بود، قدم های محکم و با ثباتی را برای رفع فوری آن بردارد. آن چه دولت تا امروز انجام داده است در سایه امید، اعتماد و مشارکت مردم در مسایل اقتصادی بوده است.

رئیس جمهور گفت: این دولت معتقداست، در صورتی می توانیم در زمینه اقتصادی حرکت مناسب و مستمری داشته باشیم که شرایط و محیط اقتصادی ما مناسب باشد و فضای کسب و کار بهبود یابد. بر همین اساس بنای دولت تقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد فضای مناسب برای رقابت است.

رئیس جمهوردر کنفرانس بین المللی صنعت و تجارت با تاکید بر آمادگی ایران برای جلب و حذب سرمایه گذاری خارجی و تلاش برای خروج از رکود اقتصادی گفت: ایجاد آرامش در بازار، برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیر نفتی و همچنین ایجاد چارچوبی که اقتصاد

کلان بتواند برای آینده کشور امید بخش باشد، سه هدف اقتصادی دولت است که از 2 سال گذشته آنها را دنبال می کردیم.

 

آقای روحانی در کنفرانس بین‌المللی صنعت و تجارت گفت: برای اینکه کشوری بتواند از نظر اقتصادی در مسیر رونق قرار بگیرد و شاهد ثبات در حرکت اقتصادی برای آینده امیدآفرین باشد‌ ، نیاز به قدم های محکم و باثباتی برای رفع مشکلات اقتصادی داشتیم .

روحانی گفت‌: اگر این دو محقق شود و بتوانیم حمایت لازم را از بخش خصوصی انجام دهیم، موانع تولید را برداریم و فضای رقابتی ایجاد کنیم  می توانیم از موانع اقتصادی عبور کنیم .

رئیس جمهور گفت: دولت به قولی که از روز اول در حوزه سیاست خارجی یعنی تعامل سازنده داده بود، جامه عمل پوشاند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، آقای روحانی افزود: یک مسئله بسیار مهم از روز اول فضای بین المللی برای حرکت های اقتصادی داخلی بود.

وی ادامه داد: بی تردید اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و اقتصادی که بخواهد درون‌گرا باشد و به بیرون توجه نداشته باشد،  اقتصادی که به مزیت های اقتصادی توجه نکند و تمرکز و انحصار را در شرکای اقتصادی کنار بگذارد، آن اقتصاد نمی تواند جهشی و رو به جلو باشد.
آقای روحانی افزود :  لازم بود مانع تحریم را که دیواری پیش روی فعالان اقتصادی بود ، برداریم و فضای سیاسی را در منطقه و جهان فضای مناسب قرار دهیم .

وی اضافه کرد : امروز شرایط ما با دو، سه سال پیش کاملاً متفاوت است .

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در شرایطی هستیم که تحریم ها به زودی از جلو پای فعالان اقتصادی ما برداشته خواهد شد.

آقای روحانی افزود‌: امروز دورانی است که از فضای سودآور فعالیت اقتصادی در ایران عزیز، ما شاهد استقبال در سطح جهان هستیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: آسیا ،  اروپا ، امریکا و دیگر کشورهای جهان در این وضع قرار دارند .

وی در ادامه به سفر اخیر خود به هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کردو گفت‌: در این سفر جلسه ای با فعالان اقتصادی امریکایی برگزار و آنها را به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کردم البته در صورتی که خودشان بتوانند موانع داخلی خودشان را بردارند.

رئیس جمهور گفت : در برخی رسانه ها از مشکلات حضور کارآفرینان امریکایی در ایران سخن گفته می شود ، ممکن است مشکل داشته باشند اما این مشکل از طرف ما نیست بلکه اگر مشکلی هست از آن طرف است.

وی ادامه داد : اتفاقا یکی از مدیران معروف اقتصادی امریکا از من درخواست کرد دولت ایران ،دولت امریکا را تشویق کند برای اینکه موانع پیش روی آنها را بردارد تا بتواند در ایران حضور داشته باشد.

آقای روحانی تاکید کرد : هیچ وقت ایران مانع حضور سرمایه گذاران امریکایی در ایران نبوده، هر زمان بوده از تحریم از طرف آنها شروع شده است .

رئیس جمهور گفت: به دنیا گفتیم در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی هستیم به شرط اینکه سرمایه و فناوری وارد ایران شود.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در نخستین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در ایران در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه باید بخشی از بازار 80 میلیونی در اختیار آنها قرار گیرد، افزود: باید بازارهای

صادراتی مشترک برای هر دوی ما ایجاد شود حالا هر که می‌خواهد حضور یابد، چه سرمایه‌گذاران داخلی، چه ایرانیان خارج از کشور و چه سرمایه‌گذاران خارجی.

همایش بین المللی

 

رئیس جمهور اضافه کرد: دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد البته ما در کشورمان نیاز به تحرک جدید برای تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی و اشتغال داریم که این هر سه برای ما حایز اهمیت است.

آقای روحانی با بیان اینکه امروز فرصت بسیار مناسبی در اختیار ملت ایران و همه علاقه مندان به کار در ایران قرار دارد، گفت: از آغاز دولت ایجاد ثبات و آرامش در بازارهای متنوع اقتصادی، برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیرنفتی و چارچوبی را که در اقتصاد کلان

بتواند برای آینده کشور امیدبخش باشد دنبال می کردیم و این چارچوب یعنی انضباط مالی و پولی، تحرک در فعالیت بانک ها، کنترل پایه پولی، مهار کردن تورم، ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مهار کردن و کاهش نرخ تورم تا پایان دولت یازدهم در دستور کار قرار خواهد داشت ، گفت : از ابتدای دولت یازدهم، مهار کردن و کاهش مستمر نرخ تورم در دستور کار قرار گرفت و این موضوع برای تولید، مردم، ارزش پول ملی و پیش بینی و برنامه‌ریزی برای آینده بسیار مهم است.
آقای روحانی  افزود: هدف دولت این است که تا پایان دولت یازدهم نرخ تورم کاهش یابد و تک رقمی شود و ممکن است این هدف قبل از پایان دولت محقق شود .

وی خاطرنشان کرد‌: حتی این امکان وجود دارد که نرخ تورم نقطه به نقطه تا آخر امسال تک رقمی شود.

رئیس جمهور با تاکید بر ادامه سیاست کاهش نرخ تورم طی سال های 94 ،   95  ، 96 و تا آخر دولت یازدهم و دستیابی به نرخ تورم تک رقمی گفت : البته برخی ممکن است نقدهایی وارد کنند و بزرگ‌ترین نقد آن است که بگویند سیاست انقباضی نمی تواند به خروج از رکود اقتصادی کمک کند.
آقای روحانی ادامه داد ‌: در سال گذشته  از رکود مستمری که 8 فصل به طور مداوم ادامه داشت خارج شدیم .

وی با اشاره به تعریف خروج از رکود و رونق اقتصادی گفت : اگر طی دو دوره سه ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم، به معنای رونق و خروج از رکود اقتصادی است .

آقای روحانی افزود:  در سال  قبل در سه ماهه اول تا پایان سال شاهد رشد اقتصادی بودیم و در کل سال 93 رشد اقتصادی 3 درصدی حاصل شد و این به معنای خروج از رکود است.

رئیس جمهور گفت : شرایط به گونه ای است که باید حواسمان جمع باشد و تلاشمان را فراوان کنیم تا بتوانیم مشکلات بخش تولید را حل و فصل کنیم .

آقای روحانی ادامه داد: امروز می دانیم که تولیدگران و کارآفرینان جامعه با مشکلاتی مواجه هستند .

روحانی عکس1

 

وی افزود :  از طرفی در زمینه تسهیلات مالی و پولی شرایط بانکی نمی تواند به همه تقاضاها پاسخ مثبت بدهد و از طرفی به دلیل کاهش تقاضا برخی جنس های تولیدی در انبارها مانده و به فروش نرفته است .

رئیس جمهور ادامه داد : از طرفی مسائلی که در حوالی کشور و همسایگان ما و ناامنی هایی که در این کشورها وجود دارد و از طرف دیگر موضوع کاهش قیمت نفت نیز در به وجود آمدن این شرایط تاثیر داشته است .

آقای روحانی گفت‌: کاهش قیمت نفت همیشه در ایران برای اقتصاد و بخش های دولتی و خصوصی به ویژه بخش های خصوصی که وابستگی بیشتری به نفت دارند مثل پتروشیمی ها و صنایعی که فراز و نشیب قیمت نفت در آنها اثر می گذارد تأثیرگذار بوده است.

وی افزود : از سال گذشته با کاهش قیمت نفت آن هم کاهش 50 تا 60 درصدی قیمت یعنی از  110 یا 105 دلار به 45 دلار مواجه هستیم که پیداست فشار اقتصادی وارد می کند .

رئیس جمهور گفت: بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت نیز دچار تنش در بازار ارز شده اند و هم تورم بالایی داشته اند اما ما در ایران نه تنش در بازار داشته ایم و نه نرخ تورم بالا رفته است .

آقای روحانی خاطرنشان کرد: اما همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم و وزارتخانه ها برای دادن خدمات به جامعه به خاطر درآمد کم با مشکل مواجه هستند .

رئیس جمهور توافق هسته‌ای را یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان دانست.

آقای روحانی گفت : بخش های تولیدی ما با مشکلاتی مواجهند در عین حال دولت توانست مسیر و اهدافش را ادامه دهد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای و نتایج آن اظهار داشت: اساسا این مذاکرات برای این بود که شرایط جدیدی در روابط بین الملل و منطقه به وجود آوریم و توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است.

آقای روحانی گفت: در یک مسئله پیچیده و مهم بین المللی کشورمان با 6 قدرت جهانی مواجه بود و پس از دو سال تلاش و مذاکره به همان نقطه ای رسیدیم که دولت از روز نخست اعلام کرده بود.

این دولت از ابتدا گفته بود که هدف از این مذاکرات نتیجه برد – برد است که به آن دست یافتیم.

وی افزود: میز دیپلماسی برای نخستین بار در دهه های اخیر نشان داد که قدرت منطق می تواند بر قدرت تهدید و فشار به خوبی پیروز و موفق شود.

رئیس جمهور گفت: جز رژیمی غاصب در منطقه هیچ کشوری در دنیا نیست که بابت این توافق اظهار خوشحالی نکرده و به این هفت کشور تبریک نگفته باشد.

روحانی تصریح کرد: البته گروه های کوچک و افراطی در گوشه و کنار هستند که هیچ گاه از تعادل و اعتدال خوشحال نیستند و به قولی نانشان در دعواست که آنان اندکند و به هر حال باید تحملشان کرد.

رئیس جمهور افزود: در این شرایط آسمان برای آنان تپیده و شرایط خیلی دشواری است که ببینند روابط ایران با جهان احترام آمیز است.

آقای روحانی گفت: ما در پی توافق هسته‌ای نبودیم که مشکل هسته‌ای را حل کنیم که البته این مشکل را هم می خواستیم حل شود؛ در پی مذاکره و توافق بودیم تا فضایی جدید در منطقه و جهان ایجاد کنیم که چنین فضایی برای ما اهمیت دارد.

رئیس جمهور گفت: در کنار مسئله کاهش نفت با مشکل دیگری مواجه شدیم و آن زمان بین توافق و اجرای توافق است که آن را قبلا کوتاه پیش بینی کرده بودیم.

آقای روحانی افزود: در چارچوب توافق ابتدا در لوزان در فروردین به توافق رسیدیم و در ادامه راه در تیر ماه به توافق دست یافتیم.

وی ادامه داد: انتظار این بود در تیر ماه وقتی ما به توافق رسیدیم بعد از چند هفته شاهد اجرا باشیم، پیش بینی های قبلی نیز همین بود،  نه تنها پیش بینی ایران بلکه پیش بینی همه این بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: افراطیون امریکا سنگی جلو این راه انداختند و موضوع هسته ای که بین المللی و برای کشورها یک موضوع ملی بود در امریکا به‌خطا این موضوع به یک موضوع ملی تبدیل شد و این یکی از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی امریکاست که یک موضوع ملی و بین المللی به یک دعوای حزبی تبدیل شد.
وی ادامه داد: البته انتخابات با همه زیبایی ها در همه کشور ها دردسرهایی را هم به همراه خودش می آورد،‌ در امریکا به خاطر در آستانه انتخابات قرار گرفتن دچار این فراز و نشیب شدند .

آقای روحانی اضافه کرد: ‌در ایران هم اگر فراز و نشیب مختصری هست باز موضوع انتخابات است.

وی ادامه داد: موضوع انتخابات باعث شد مسئله در امریکا به یک مسئله حزبی تبدیل شود و بخواهند که این توافق به کنگره ارجاع شود در حالی که ربطی به کنگره نداشت، موضوعی بود که 7 کشور توافق داشتند و این توافق در سازمان ملل به تصویب رسیده است.

رئیس جمهور گفت:‌ وقتی موضوعی در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار می گیرد یعنی یک موضوع بین المللی است و موضوع داخلی و دوجانبه نیست.

وی افزود: این داستان باعث شد که چند ماه موضوع به تاخیر بیفتد،‌ آنها به کنگره بردند جاهای دیگری هم باز گفتند ما هم به کنگره ببریم بنابراین فعلا در این فراز و نشیب یک مقداری معطل شدیم و فاصله بین روزی که ما در تیر ماه به توافق رسیدیم تا روزی که این توافق می خواهد

اجرا شود، فاصله زیاد شد و این فاصله زمانی برای اقتصاد دردسرآفرین است.

آقای روحانی گفت: ممکن است خریدار صبر کند و بگوید وضع بهتر می شود، توافق اجرا و تحریم برداشته می شود و ممکن است تقاضا را در بازار دچار مشکل کند.

وی افزود: طرف دیگر قصه برنامه ریزی هایی است که برای ورود سرمایه و قراردادها انجام شده، طرف توافق می کند و می گوید امضا می کنیم ولی بماند برای روز اجرا، بنابراین کارها عقب می افتد.

رئیس جمهور اظهار داشت: دو انتظار ایجاد شده است؛‌ یک انتظار برای خریدار داخلی و یک انتظار برای روابط ما و فعالان اقتصادی دنیا، این دو انتظار بر بازار ما ،‌تولید ما و تحرک ما تاثیرگذار بوده است.

وی افزود:‌ این همه تقاضا از کارآفرینان خارجی برای ورود به بازار سرمایه و بورس ایران وجود دارد و همه منتظرند روز اجرای توافق برسد تا وارد بورس شوند.

آقای روحانی گفت: این انتظار باعث می شود ما مشکلاتی را در ماه های پیش رو داشته باشیم البته هر چه جلوتر می رویم زمان کوتاه تر می شود و به روز اجرا نزدیک تر می شویم.

وی افزود: ‌ان‌شاءالله و به حول و قوه الهی بی تردید شاهد یک جهش در حرکت اقتصادی، رونق اقتصادی، تعامل با دنیا، حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران و ورود فناوری خواهیم بود.

رئیس جمهور گفت: دولت سیاست حمایت از صادرات ، رفع موانع تولید و ارائه تسهیلات را برای رسیدن به اهداف ادامه خواهد داد و به آن پایبند است.
آقای روحانی در نخستین همایش بین المللی صنعت و تجارت ، رفع تحریم را در ورود فناوری به کشور مهم دانست و خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات چند سال اخیر کشور ما واردات کم فناوری بود چرا که فناوری در اقتصاد حرکت های جدیدی ایجاد می کند.

آقای روحانی در ادامه به موضو ع مهم اشتغال اشاره کرد و با یاد آوری افزایش نرخ جمعیت در دهه 60 و ورود متولدان آن دوران به بازار کار در دهه 80  افزود: در این دهه باید شرایطی برای ورود جمعیت این دوره فراهم می شد اما در حالی که درآمد بسیار بالای نفتی داشتیم که

گاهی اوقات هر بشکه نفت به 143 دلار نیز نزدیک می شد متاسفانه اشتغال تقریبا صفر بود.

وی تصریح کرد: مثلا از سال 85 تا 90 عده ای سرکار رفتند و عده ای نیز بیکار شدند و در نهایت این فرصت استثنایی برای ایجاد اشتغال از دست رفت.

رئیس جمهور گفت: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد از یک طرف با رکود و تورم و از یک طرف نیز با تغییر ترکیب نیروی اشتغال یعنی دانشگاهیان و بانوان مواجه شد بنابراین برای این قشر باید اشتغال ایجاد کرد که تصمیم ما نیز برای رسیدن به این مهم و نیز توسعه و رونق

پایدار بوده و هست و حتی به وزرای مربوطه نیز گفتم که در ایجاد اشتغال روی صنایع پایین دست صنایع بزرگ تمرکز کنید که این حرکت نیز آغاز شد.

وی یادآور شد: ‌در سال 92 و 93 برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال به مجلس لایحه دادیم و مصوباتی در دولت گذرانیدیم اما در تابستان 93 کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات و همچنین فاصله ای برای برداشته شدن تحریم ها بوجود آمد اما تلاش ما بر این است که همان مسیر

را برای رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال  و صادرات غیر نفتی ادامه دهیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ممکن است تولیدگران بپرسند رقابت سالم و آزادی وجود دارد یا در رقابت تنها قدرت های اقتصادی هستند و یا اینکه دیگران هم رقیبند.

روحانی افزود: کارآفرینان نیز ممکن است سوالی داشته باشند که سیاست های دولت با ثبات می ماند و قوه قضاییه هم از سرمایه گذاری سالم حمایت می کند و یا قوه مقننه در پی قوانینی است که مشکلاتی برای ما ایجاد نکند و اگر من کارآفرین ، معروف و توانمند شدم کسی به من نمی

گوید چرا تا این اندازه زود  و سریع وضعت بالا رفت.

وی گفت: ممکن است بپرسند من برای فعالیت اقتصادی امنیت دارم و اگر تابستان شد انرژی همیشه وجود دارد یا می گویید که برای برق ، تولید را در تابستان و برای گاز، تولید را در زمستان کاهش بده .

رئیس جمهور ادامه داد: سوال دیگر ممکن است  این باشد که دولت فضای سالم تعامل با جهان را ادامه می دهد؟ به گونه ای که اگر منابع داخلی برای حمایت از آنان کافی نبود از منابع خارجی استفاده شود و آیا مسیر دروازه صادرات باز می ماند.

آقای روحانی در پاسخ به طرح این پرسش ها گفت: دولت موظف است پاسخی شفاف دهد و رئیس جمهور نیز موظف است به وعده هایی که به مردم داده عمل کند و  به پرسش ها پاسخ دهد و به کارآفرینان اعتماد کند به ویژه اینکه حمایت مقام معظم رهبری و قوای سه گانه پشت سر

تولید است اتفاقا ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه نظام پشت سرتولید خواهد بود.

وی افزود: سیاست ما سیاست صادرات است و ما متعهد به  هر گونه همکاری و حمایت برای رفع موانع و همچنین ارائه تسهیلات لازم برای رسیدن به اهداف هستیم.

رئیس جمهور از تدوین بسته سیاستی اقتصادی جدید برای 6 ماهه دوم امسال خبرداد.

آقای روحانی در بخش پایانی سخنانش در نخستین همایش بین المللی صنعت و تجارت گفت: تیم اقتصادی را تابستان فراخواندم تا تاخیر در اجرای توافق هسته‌ای را بررسی و بسته سیاستی جدیدی را برای 6 ماهه دوم امسال به منظور ایجاد رونق اقتصادی تدوین کند.

رئیس جمهور افزود: این کار انجام شده است و در دو هفته گذشته جلسات مستمری برای نهایی کردن این بسته داشتیم و ابعاد مختلف این بحث را بررسی کردیم.

آقای روحانی گفت: در روزهای آینده سرفصل های اصلی سیاست های جدید را اعلام خواهم کرد سیاست هایی که در 6 ماهه دوم امسال حرکت خوبی در رونق اقتصادی ایجاد خواهد کرد و تیم اقتصادی جزییات آن را به اطلاع مردم خواهد رساند.

رئیس جمهور افزود: با اجرای این سیاست ها شاهد تحرک مثبتی خواهیم بود تا بتوانیم رشد اقتصادی مثبت را ادامه دهیم.

آقای روحانی گفت: کشورمان به علت داشتن امنیت، انرژی، جوانان تحصیلکرده، سیاست پایدار و  درایت رهبری معظم انقلاب، مسیری روشن و پررونق خواهد داشت و از رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و توسعه برخوردار خواهد بود.