فریبرز منصورقناعی با اشاره به برگزاری کنفرانس سمینار یک‌روزه بازآموزی رفلاکس «سوزش سردل» در هفتم خرداد ماه جاری در سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش درمانی رازی رشت، اظهار کرد: این کنفرانس به مناسبت هفته سلامت گوارش برگزار شد.

ندای گیلان:فریبرز منصورقناعی با اشاره به برگزاری کنفرانس سمینار یک‌روزه بازآموزی رفلاکس «سوزش سردل» در هفتم خرداد ماه جاری در سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش درمانی رازی رشت، اظهار کرد: این کنفرانس به مناسبت هفته سلامت گوارش برگزار شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این کنفرانس ادامه داد: هدف از برگزاری کنفرانس مذکور افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری شایع «رفلاکس» و کاهش مراجعات مردمی به پزشک به دلیل داشتن این بیماری است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان درباره علایم بیماری رفلاکس تصریح کرد: درد در ناحیه فوقانی شکم، حالت تهوع به ویژه در صبحگاه، درد در ناحیه قفسه سینه، درد و سوزش در زیر دنده‌ها، سرفه‌های مزمن و باد گلو «آروغ زدن‌های مکرر» از جمله علایم این بیماری است.

وی با اشاره به دلیل بیماری رفلاکس، افزود: دلیل بیماری رفلاکس به درستی مشخص نیست اما مواردی از جمله فشارهای عصبی، غذاهای تند و تیز و پر ادویه، غذاهای بسیار چرب، پرخوری، خوردن میوه‌های ترش، چای مانده و غلیظ، پوشیدن لباس‌های تنگ و … موجب بروز علایم رفلاکس یا تشدید آن می‌شود.

منصورقناعی با بیان اینکه بیماری رفلاکس خطرناک نیست، متذکر شد: رفلاکس آزار دهنده است اما خطرناک نیست و افراد مبتلا به آن در بیشتر اوقات نیاز به مصرف دارو دارند و در بیش از نیمی موارد لازم است دارو برای مدت طولانی مصرف شود.

وی اضافه کرد: این بیماری می‌تواند همراه با دیگر بیماری‌های گوارشی شایع مانند زخم‌های معده، اثنی‌عشر به ویژه روده تحریک‌پذیر همراه باشد و همراهی روده تحریک‌پذیر که خود را با نفخ و اجابت مزاج نامرتب و دردهای پراکنده شکم نشان می‌دهد همراه با رفلاکس بسیار شایع است.

این مسئول با تصریح بر اینکه رفلاکس و روده تحریک‌پذیر دو بیماری مجزا هستند، خاطرنشان کرد: کسانی که به صورت همزمان به رفلاکس و روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند باید بدانند که اینها دو بیماری مجزا بوده و درمان رفلاکس علایم بیماری روده و بیماری تحریک‌پذیر «نفخ و بدکار کردن شکم و دردهای پراکنده شکم» را از بین نمی‌برد.

وی درباره درمان و بهبود بیماری رفلاکس متذکر شد: پرهیز از پرخوری، پرهیز از خوردن غذاهای پرحجم، پرچرب و پرادویه، نوشیدن چای تازه کمرنگ، پرهیز از خوردن قهوه‌های غلیظ و شکلات، پرهیز از مصرف نان‌هایی که خمیرشان به خوبی برشته نمی‌شود، ورزش کردن و کنترل استرس و فشار عصبی از جمله مواردی است که به بهبود بیماری رفلاکس کمک می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان ادامه داد: افرادی که مدت طولانی دچار علایم رفلاکس بوده و کسانی که دچار درد قفسه سینه هستند و اشخاصی که رنگ مدفوع آنها سیاه رنگ شده، باید به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که دچار کاهش وزن بی‌دلیل می‌شوند و افرادی که سابقه بیماری‌های بدخیم در افراد خانواده خود را دارند با داشتن علایم اعلام شده باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.