چهل و نهمین نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی و اعضای مرکزی سازمان در رشت برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان،به مناسبت هفته بسیج، چهل و نهمین نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان با حضوردکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی و اعضای مرکزی در دفتر سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان برگزار شد.

دکتر ارسلان سالاری – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تبریک هفته بسیج و قدردانی از زحمات تمامی بسیجیان به ویژه رییس و اعضای بسیج جامعه پزشکی گیلان، در این نشست گفت: امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با قدمت بالای سی ساله خود از کمبود بسیاری از امکانات اولیه زیرساختی برای ارایه خدمات بهداشتی درمانی رنج می برد. وی ادامه داد: این کاستی ها که به نوعی همه ما در ایجاد آنها دخیل هستیم، یک روزه به وجود نیامده، بلکه میراث سال های متمادی بوده و هر روز نیز بر آن افزوده شده است.

تراز منفی دانشگاه بالغ بر 300میلیارد  تومان است

دکتر سالاری با بیان اینکه دانشگاه با بدهکاری 650 میلیاردی مواجه است، تصریح کرد: اگر تمامی مطالبات دانشگاه از سوی سازمان های بیمه گر پرداخت شود تا با آن بدهی های خود را بپردازیم، باز هم بالغ بر 300 میلیارد بدهی خواهیم داشت که ما به ازای آن چیزی وجود ندارد، اگر با همین وضعیت، پیش برویم و فکری برای اصلاح فرایندها صورت نگیرد، قطعاً 300 میلیارد دیگر نیز بر بدهی های دانشگاه افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: برای برون رفت از این وضعیت نامطلوب، نیاز به خود گذشتگی و ایثار در تمامی بدنه دانشگاه است تا با همدلی و تعامل بیش از پیش برای بهبود وضعیت تلاش کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطرنشان کرد: اگر چه تحریم های ناجوانمردانه و شرایط اقتصادی موجود، وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی را تحت الشعاع خود قرار داده است، اما وضعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان از لحاظ توسعه زیرساخت ها، گسترش فضاهای آموزشی و درمانی، تامین تجهیزات تشخیصی، تکمیل سایت دانشگاه و… در وضعیت بدی قرار دارد.

وی ادامه داد: استان گیلان تنها استانی است که نتوانسته از ظرفیت طرح تحول سلامت برای بهبود وضعیت زیر ساخت های خود استفاده کند، در حالی که بسیاری از دانشگاه هایی که سال ها بعد از علوم پزشکی گیلان تشکیل شده اند، امروز از نظر بهبود زیر ساخت ها، وضعیت مطلوبتری از گیلان دارند.

دکتر سالاری با بیان اینکه، تنها دانشگاهی هستیم که نتوانسته ایم طرح تحول سلامت شهری را در استان راه اندازی کنیم، اظهار داشت: برای اینکه پزشکان و کادر درمانی بتوانند خدمات مناسب ارایه کنند، نیاز به زیر ساخت و امکانات مناسب دارند. در حالی که امروز بسیاری از مراکز آموزشی درمانی گیلان، فرسوده و از حداقل های امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی از جمله سی تی اسکن و MRI بی بهره اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: گاهی باید از خود بگذریم تا بتوانیم محیط و جامعه ای را که در آن مشغول فعالیت هستیم، اصلاح کنیم. وی ادامه داد: من با الهام از تفکر بسیجی، کار عملیاتی خود را جهت بهبود وضعیت موجود در دانشگاه علوم پزشکی گیلان شروع کرده ام و از همه دلسوزان و اعضای بسیج جامعه پزشکی گیلان می خواهم تا در این مسیر سخت و دشوار در کنار من باشند.

دکتر سالاری با اشاره به آمار ارایه شده رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان، یاد آور شد: بیش از نیمی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیجی هستند، اگر تفکر بسیجی در دانشگاه نهادینه شود، قطعا سایر عزیزانی که عضو بسیج نیستند نیز با آن همراه خواهند شد. وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کارهایی که در گذشته با هزینه های کم و درشرایط عادی قابل انجام بود، در دانشگاه انجام نشده و امروز همان کارها را باید در شرایط سخت و با هزینه های بیشتر انجام دهیم که این مهم بدون دلسوزی و از خودگذشتگی قابل انجام نیست.

دکتر سید ابراهیم پور عباس – رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان نیز ضمن تقدیر از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای حضور در نشست اندیشه ورز این سازمان، گفت: باعث مباهات است که جنابعالی در مراسم معارفه، خود را بسیجی و سرباز ولایت معرفی کردید و به بسیجی بودن خود افتخار می کنید، امروز در جمع ما حضور دارید. وی ابراز امیدواری کرد همه ما توفیق آن را داشته باشیم تا پایان عمر شاخصه اصلی بسیج که همان شاخصه خدمت به اسلام و مسلمین است را با خود به همراه داشته باشیم.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: اگر چه در گذشته، حضور بسیج در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی دانشگاه علوم پزشکی وجود نداشت و یا کم رنگ بود، انتظار داریم تا با حضور جنابعالی که دارای سابقه طولانی در  بسیج هستید، این حضور پر رنگ و قابل لمس باشد.

دکتر پور عباس گفت: سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان بیش از ده هزار نفر عضو دارد که از این تعداد، نزدیک به هزار نفر دارای مدرک دکترا، 400 نفر کارشناسی ارشد، 4616 نفر کارشناس، 1295  نفر کاردانی و مابقی پایین تر از کاردانی هستند. وی ادامه داد: با سازماندهی این افراد، سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان توانسته است از زمان تاسیس تا کنون، خدمات و فعالیت های امدادی و درمانی قابل قبولی را در استان انجام دهد.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: 7522 تیم بهداشتی، درمانی(فوق تخصصی، تخصصی، عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و مشاوره) آموزشی، فرهنگی، تک تخصصی، بیمارستان صحرایی و ثابت، طرح شهید دکتر رهنمون و تیم های اعزامی به مدارس توسط سازمان با حضور 54460 نفر پزشک، پیرا پزشک، تعداد 568304 نفر بیمار را در مناطق محروم استان و 120153 نفر بیمار را در مطب ها، درمانگاه ها و … به صورت رایگان ویزیت کردند و بالغ بر یک میلیارد و نهصد میلیون تومان دارو و اقلام بهداشتی رایگان هزینه شد.

وی ادامه داد: کارهای زیادی با مشارکت اعضای بسیج جامعه پزشکی گیلان از جمله کارهای فرهنگی ، سیاسی، اردویی، ورزشی و … در داخل و خارج استان انجام شده است.  انتظار ما این است تا با همکاری و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی گیلان از این پس، این اقدامات بیش از پیش نمود پیدا کند تا مردم از ثمرات آن بهره مند شوند.

در ادامه هر یک از اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص نهادینه کردن تفکرات بسیجی در دانشگاه علوم پزشکی به عنوان خانه اصلی اعضای بسیج جامعه پزشکی گیلان، پرداختند.