در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک پدافند غیر عامل سال 98، شناسایی تهدیدات حوزه سلامت استان و ارایه راهکار های مناسب برای مقابله با آن ها مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ندای گیلان،صبح امروز( یکشنبه)؛  جلسه کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت بیولوژیک پدافند غیرعامل استان با حضور مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان   و اعضای  کارگروه، در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

در این جلسه دکتر فردین مهرابیان -معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و قائم مقام رییس دانشگاه در کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت بیولوژیک،  با اشاره به این موضوع که امروز یکی از خطوط مقدم و حساس حوزه پدافند غیر عامل، دفاع در برابر تهدیدهای مختلف است، اظهار داشت: با توجه به حساسیت و دربرگیری شرح وظایف پدافند غیر عامل، نیل به اهداف راهبردی در این زمینه‌ مستلزم همدلی و همراهی همه نهادهای متولی می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه،  شناسایی آسیب پذیری ها، بهره گیری به موقع از امکانات، شناسایی توانمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری  را برای رسیدن به اهداف مورد نظر  موثر دانست و  خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب پذیری در مقابل تهدیدات، تقویت فرهنگ عمومی بهداشت و پیشگیری، برگزاری کارگاههای آموزشی هدفمند با به کارگیری روشهای نوین آموزشی و توجه به شاخص های پیامدی، ضروری است.

دکتر مهرابیان افزود: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با شناخت و درک صحیح از اهداف و ماموریت پدافند غیر عامل با تمام ظرفیت در این راه استوار است و برنامه های خود را منطبق با اولویت های این اداره کل هماهنگ می کند.

وی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزا در استان گیلان ابراز داشت: شیوع بیماری های ویروسی در این فصل از سال، مختص استان گیلان نیست و در اکثر نقاط کشور شاهد این مورد از بیماری هستیم.   خوشبختانه با رصد و مقایسه صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت آخرین وضعیت گیلان وضعیت پایدار اعلام شده و گیلان در مقایسه با سایر استان های کشور در موقعیت قابل قبولی در حوزه درمان و اقدامات پزشکی قرار دارد.  ولی باید با تلاش مضاعف، تبعات و مشکلات این بیماری را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

دکتر مهرابیان بهترین راهکار مقابله با شیوع این بیماری را رعایت موازین بهداشتی و پیشگیری دانست و تاکید کرد: خوشبختانه با وجود همه محدودیت های موجود، در زمینه تامین داروی مورد نیاز و واکسن هیچ مشکلی در استان  وجود ندارد و  در این زمینه  نظارت های مستمر در سطح استان صورت می گیرد.

در ادامه مهندس شاهکویی- مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان با تقدیر از تلاش های مجموعه دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان در زمینه‌ همکاری با اداره کل پدافند غیر عامل اظهار داشت: اداره کل پدافند غیرعامل با  تاکید مقام معظم رهبری و با بصیرت صحیحی که از تهدیدات موجود وجود دارد، تشکیل شده است.

وی شرح وظایف گسترده  پدافند غیر عامل را مجموعه اقدامات غیرمسلحانه در برابر هر نوع تهدیدی ذکر کرد و افزود: شورای پدافند غیرعامل به ریاست استاندار، جلسات خود را به صورت فصلی برگزار کرده و پس از اخذ نظرات کارشناسی ۱۲ کارگروه تخصصی خود، در مورد مسائل مختلف، سیاست گذاری مد نظر را صورت می دهد.

شاهکویی با بیان این موضوع که تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در دستور کار استانداری قرار دارد ، ادامه داد: با توجه به شرح وظایف گسترده پدافند غیرعامل، تحقق اهداف مورد نظر نیازمند همکاری همه نهادها و سازمانها می باشد و انتظار می رود که هر سازمان، با شناسایی و انعکاس کارشناسی شده تهدیدهای موجود در حوزه خود به اداره کل پدافند غیرعامل، نقش خود را در این زمینه  به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

دکتر پیمان اسدی- رییس مرکز فوریت های پزشکی استان و دبیر  کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت بیولوژیک نیز  در خصوص  شرح وظایف و اعضای  کارگروه  توضیحاتی ارایه داد.

در ادامه معاونت بهداشتی و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان گزارش عملکرد خود را در راستای اهداف پدافند غیر عامل ارائه کردند.

 سپس اعضای حاضر در جلسه به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در پایان جلسه،  احکام اعضای کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک پدافند غیر عامل  استان به آن ها تفویض شد