بروجردی:چندروزه می‌توانیم غنی‌سازی را بالا ببریم/تحریم‌ها برگردد ماندن در برجام توجیهی ندارد علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست خبری با خبرنگاران خارجی و ایرانی در دمشق با اشاره به تجاوز اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه اظهار داشت: آمریکا، انگلیس و فرانسه برای متشنج نگه داشتن منطقه دست به […]

بروجردی:چندروزه می‌توانیم غنی‌سازی را بالا ببریم/تحریم‌ها برگردد ماندن در برجام توجیهی ندارد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست خبری با خبرنگاران خارجی و ایرانی در دمشق با اشاره به تجاوز اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه اظهار داشت: آمریکا، انگلیس و فرانسه برای متشنج نگه داشتن منطقه دست به تجاوز به سوریه زدند تا بتوانند حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورند. آمریکا و متحدانش اکنون که شاهد حاکمیت و موفقیت نظامی سوریه علیه تروریسم هستند اقدام به حملات موشکی علیه این کشور زدند.

وی افزود: آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی بارها تجاوز به حریم هوایی سوریه داشتند که جمهوری اسلامی بشدت این جنایت ها را محکوم و آن را نقض آشکار قوانین و مقررات بین المللی می داند. سوریه یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل است و هرگونه حضور نظامی بدون هماهنگی با این کشور اشغالگری محسوب می شود و طبیعتا هرچه سریعتر متجاوزان باید خاک این کشور را ترک کنند.جمهوری اسلامی معتقد است که امنیت پایدار در سوریه یک امر بسیار ضروری است زیرا ثبات در این کشور گره با صلح و امنیت جهانی خورده است.

بروجردی تاکید کرد: تخلفات مکرر ترامپ در مورد قرارداد هسته ای جمهوری اسلامی (برجام) نشان دهنده غیر قابل اعتماد بودن آمریکا در صحنه بین المللی است. جمهوری اسلامی محدودیت هایی را در برجام پذیرفت با این هدف که تحریم ها به طور کامل برطرف شود. در شرایطی که تحریم ها یک بار دیگر برقرار شود، طبیعی است که هیچ توجیهی برای افکار عمومی ملت، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه راه، وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ظرف چند روز می تواند به میزانی که نیاز دارد غنی سازی اورانیوم را بالا ببرد البته خط قرمز ما بمب هسته ای است که مخالفت جدی آن براساس ان پی تی و فتوای رهبر معظم انقلاب است. سیاست ترامپ عملا پایه های ان پی تی را در جهان سست خواهد کرد که این نشان از بی اعتمادی جهان به آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی کلاهک هسته ای در اختیار دارد گفت: آمریکا اگر واقعا نگران بمب هسته ای است سراغ رژیم صهیونیستی برود که بدون داشتن هرگونه تعهد بین المللی با بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای امنیت خاورمیانه و جهان را تهدید می کند.سیاست رئیس جمهوری آمریکا در انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس را محکوم می کنیم و این عمل نه تنها مقابله با امت اسلامی است بلکه اهانت به همه ادیان آسمانی است.

وی افزود: بیت المقدس پایتخت ابدی فلسطین است و این کشور روزی بدون تردید آزاد خواهد شد و ما شاهد بازگشت حاکمیت به صاحبان اصلی این سرزمین خواهیم بود. زیاده خواهی های ترامپ در ابعاد مختلف سبب درگیری اقتصادی با چین و همین طور بحران در روابط سیاسی و اعمال تحریم ها علیه روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت شده که این امر سبب بحران در آمریکا خواهد شد.

۹۷سال سخت دستگاه دیپلماسی/ غربی‌ها با ما دوست نیستند

ایرنا نوشت:

محمدجواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی‌وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت دیپلماسی و سیاست خارجی کشور در سال 97 بیان کرد: فکر می‌کنم سال 97 سال سختی برای دیپلماسی ما خواهد بود. به‌ویژه درباره تصمیمی که قرار است ترامپ برای ماندن یا خروج از برجام بگیرد. دیدیم که او حتی تحمل نظر غیرموافق و نه مخالف خود، مانند آقای تیلرسون را هم ندارد.

جمالی همچنین درباره رویکرد و روشی که کشورهای غربی در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌اند، بیان کرد: در سطح اروپا، حرکت‌هایی که انگلستان انجام می‌دهد، حمله‌ای که به سفارت ما صورت گرفت، استقبالی که از محمد بن سلمان انجام شد، موضع‌گیری‌هایی که در رابطه با یمن داشتند و… نشان‌دهنده موضع غیردوستانه غربی‌ها نسبت به کشور ما است. در سطح منطقه‌ای عربستان با تمام قوا وارد جنگ دیپلماتیک با ما شده است، بحرین و برخی دیگر از کشورها همین وضعیت را دارند. همچنین برخی از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان حقوق بشر به کشور فشار می‌آورند؛ این‌ها درمجموع پیام مثبتی برای ما ندارند.

این نماینده مجلس درباره دلایل رویکرد کشورهای غربی علیه کشورمان گفت: بالاخره ما مانع از تحقق اهداف آن‌ها در منطقه شده‌ایم و تقریباً سد راه تسلط امریکا و اسراییل در منطقه هستیم. مانع تجزیه کشورهایی مانند سوریه و عراق شدیم و به‌عنوان پشتیبان اصلی محور مقاومت محسوب می‌شویم.

29214