به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، عباسعلی کدخدایی در آخرین نشست خبری امسال خود با ارائه گزارشی از اقدامات شورای نگهبان در سال 96 افزود: از مجموع این مصوبات 27 مصوبه در مرحله اول و 17 مصوبه پس از رفع ایرادها تأیید شد و به 16 مصوبه نیز ایراد نهایی گرفته شد که دو […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، عباسعلی کدخدایی در آخرین نشست خبری امسال خود با ارائه گزارشی از اقدامات شورای نگهبان در سال 96 افزود: از مجموع این مصوبات 27 مصوبه در مرحله اول و 17 مصوبه پس از رفع ایرادها تأیید شد و به 16 مصوبه نیز ایراد نهایی گرفته شد که دو مصوبه همچنان در دستور کار شورا است.
وی شمار اساسنامه های دریافتی از هیأت وزیران در سال 96 را 14 اساسنامه اعلام و اضافه کرد: از این تعداد 12 اساسنامه تأیید و به دو مورد ایراد وارد شد.

کدخدایی شمار نامه های دریافتی از دیوان عدالت اداری را نیز 83 نامه دانست و افزود: با توجه به نامه های دریافتی از سال گذشته که فقها درباره آن اظهارنظر کردند در مجموع شمار نامه های بررسی شده از دیوان عدالت اداری به 94 نامه رسید.

وی همچنین با اشاره به تحقق وعده تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی تا پیش از سال جدید گفت: این مصوبه در دو ماده، 11 بند و چند تبصره به تصویب رسید.
­سخنگوی شورای نگهبان  همچنین با تبیین بررسی لایحه بودجه 97 اظهار داشت: ایرادهای مربوط به لایحه بودجه در سه نوبت بررسی و به مجلس اعلام شد.
کدخدایی افزود: این مصوبه ارسالی مجلس در مجموع 78 ایراد داشت که به مجلس فرستادیم و عمده اشکالات رفع شد و صرفاً یک اشکال باقی مانده که مربوط به بند 2 تبصره 11 درخصوص بازگشت زمین ها در شرایط خاص است که قانون اولیه آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط می شود که این ایراد همچنان باقی است.
وی اضافه کرد: این ایراد را نیز به مجمع فرستاده ایم که تصمیم بگیرد اما دیگر ایرادها برطرف شد که آن را به مجلس فرستادیم.
­سخنگوی شورای نگهبان بودجه امسال را در مقایسه با لوایح مشابه سال های پیش عدالت محورتر دانست و افزود: این قدم خوبی است که مجلس برداشت.
کدخدایی گفت: لایحه بودجه، برنامه و نظام مالی یک سال آینده محسوب می شود و لازم است درآمدها و هزینه ها با هم تطبیق داشته و واقعی باشند.
وی تاکید کرد: ضروری است اختیارات مسئولان اجرایی در چارچوب همین قانون تعریف شود و از حواشی بپرهیزند.
کدخدایی افزود: در این چارچوب بودجه امسال بهتر از سال های دیگر بود اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم دولت و مجلس در این مسیر اقدام کنند.
­
کدخدایی در آخرین نشست خبری امسال خود در پاسخ به پرسشی درخصوص موضوع جنسیت در معیارهای مربوط به رجل سیاسی اظهار داشت: بحث رجال را فعلاً و همچنان با همین واژه رجال طی کردیم و اگر به جمع بندی نهایی برسیم اعلام می کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی رؤسای جمهور پیشین کشورمان در پایان دوره نخست مسئولیت شان بنا به مصلحت تأیید صلاحیت شدند گفت: این پرسش تکراری است پیشتر گفته ام که اگر منظور از مصلحت مصالح عالی نظام است که ممکن است مصلحت تلقی شود اما در نهایت تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری براساس رأی گیری در شوراست که به هر نظری برسد قانونی است.
کدخدایی همچنین درباره بند 10 شاخص های رجل سیاسی در موضوع وابسته نبودن به گروه ها اظهار داشت: موضوع وابسته نبودن داوطلبان ریاست جمهوری در قانون انتخابات کنونی هم وجود دارد به این معنی که به گروه های غیر قانونی و ضد انقلاب وابسته نباشند و تعریف جدیدی برگرفته شده از همان مفهوم در قانون پیشین اما با تفسیر بیشتر است از جمله آنکه سوابق سوئی در وقایعی مانند فتنه 88 نداشته باشند.
­سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره توصیه به مجلس برای برگزاری جلسات علنی کمتر و نیز هزینه بالای جلسات علنی مجلس گفت: این موضوع مرتبط با حوزه اختیارات بنده نیست اما اعلام کرده بودم که وظیفه مجلس شورای اسلامی نظارتی است و عمدتاً قانونگذاری را در حوزه نظارت تعریف می کنند.
وی افزود: بر این اساس خواهش می کنیم به وظیفه نظارتی بیشتر دقت شود که خوشبختانه این کار آغاز شده است.
کدخدایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعیین سن متناسب با داوطلبان ریاست جمهوری طبق تعریف شورای نگهبان از معیارهای رجل سیاسی گفت: مقرر شد شرایط و معیارها با توجه به سیاست های کلی انتخابات از جانب شورای نگهبان اعلام شود و جزئیات آن از طریق مجلس و تصویب قانون باشد.
وی افزود: اما اینکه داوطلبان ریاست جمهوری چه سنی داشته باشند ممکن است متفاوت باشد چنانکه سن داوطلبان نمایندگی مجلس چند بار تغییر کرده و در اینجا نیز ممکن است تغییر کند.
کدخدایی اضافه کرد: ما در موضوع تعیین سن برای داوطلبان ریاست جمهوری وارد نشدیم و اجازه دادیم مجلس شورای اسلامی آن را تعیین کند اما صرفاً این معیار را که «سن» هم در شرایط ریاست جمهوری باشد مطرح کردیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر آقای ذوالنور درخصوص رد صلاحیت محمد خاتمی در شورای نگهبان در سال 80 تصریح کرد: شورای نگهبان می گوید کسی از طرف این شورا صحبت نکند همچنان معتقدیم دوستانی که به شورای نگهبان و نظام جمهوری اسلامی علاقمندند اگر می خواهند حرفی بزنند از طرف خودشان باشد و از طرف شورا بیان نشود.

کدخدایی در پاسخ به خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه چرا در این باره اظهارنظر نمی کنید، افزود: چون در جریان جزئیات این موضوع نبوده ام صحبتی نمی کنم ضمن اینکه شورای نگهبان، سخنگو و روابط عمومی خوبی دارد که می توانند به خوبی  حرف بزنند و کسی تردیدی در این باره ندارد.

­سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره اظهارات اخیر آیت الله جنتی در افتتاحیه چهارمین اجلاس خبرگان در موضوع هزینه های میلیاردی برغم نیازهای فراوان و اینکه آیا شورای نگهبان می تواند در کاهش یا افزایش بودجه دخالت و آن را تعدیل کند، تاکید کرد: قطعاً دبیر شورای نگهبان چنین برداشتی نداشته و مقصودش این است که اگر در جایی هزینه های اضافی است که منطبق با قوانین حاکم بر بودجه نیست از آن طریق اظهارنظر شود اعم از اظهارنظر شرعی یا قانونی نه اینکه شورا رأساً در کاهش یا افزایش هزینه ها اقدامی کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون حقوقی مجلس مبنی بر عملکرد مصلحت اندیشانه شورای نگهبان در بررسی مصوبه پیوستن ایران به معاهده پالرمو گفت: شورای نگهبان اساساً هنوز در این باره  اظهارنظری نکرده است.
خبرنگار در تکمیل این پرسش پرسید: پس علت تأخیر شورای نگهبان در اظهارنظر درباره این مصوبه مجلس ناشی از چیست؟
کدخدایی در پاسخ از این خبرنگار پرسید: آیا تأخیر، خارج از مهلت 10 روزه قانونی بوده است؟
­سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیت الله جنتی اظهارات تندی علیه دولت دارد و آقای واعظی توصیه کرده است که دبیر شورای نگهبان قبل از طرح دیدگاه هایش در تریبون ها، آن را مطرح کند، تصریح کرد: اولاً قرار شد پرسش ها مربوط به شورای نگهبان باشد در ثانی وظیفه اصلی خبرنگار این است که بدون حب و بغض و جانبداری سوال کند در حالی که شما تحلیل ارائه می کنید.
وی در عین حال گفت: مسئولان دولتی معمولاً دیدارهایی با آیت الله جنتی دارند و نکاتی درباره اقدامات بیان می شود با این حال اگر توضیحاتی داشته باشند ما استقبال می کنیم.
کدخدایی افزود: هر یک از مسئولان دولت اگر مایل باشند می توانند توضیح دهند تا اگر سوءتفاهمی ایجاد شده است رفع شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره منظور از سوءسابقه در شاخص های مربوط به رجل سیاسی شامل محکومیت قطعی قضایی است، تاکید کرد: تشخیص اعضای این شورا ملاک تلقی می شود و محکومیت ها در جای دیگری است که آن هم علاوه بر این است و بسیاری از موارد دیگر الزاماً منحصر به محکومیت ها نیست و به تشخیص اعضای این شورا مربوط می شود.
­در ادامه یکی از خبرنگاران با اشاره به اشتباه رنجبرزاده نماینده مجلس در تلفظ درست نام موزه لوور، پرسید هر وقت چنین اشتباهاتی روی می دهد نقدها به سمت شورای نگهبان است و می  گویند اگر سطح مجلس تنزل یافته ناشی از نتیجه تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس در این شورا است.
­سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: سطح سواد داوطلبان نمایندگی مجلس را قانون تعیین کرده که مدرک قانونی، کارشناسی ارشد تعیین شده است که آن هم تابع وزارت علوم هستیم و در دیگر موارد نیز شورا ورود نمی کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه بودجه 97 در این نهاد گفت : مجلس شورای اسلامی جز یک مورد تمامی اشکالات شورای نگهبان را اصلاح کرده است . کدخدایی افزود : این اشکال هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می شود
 از تایم : 0/06/25 ( سه نوبت به صورت رسمی ) تا 0/07/38 ( تعیین تکلیف بشود )
این را اضافه کنم که مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایقی پیش با هدف جلوگیری از زمین‌خواری سودجویان و تأکید بر احیای درست اراضی ایراد شورای نگهبان  به این بند از لایحه بودجه 97 را تأیید کرد .