شوراهای اسلامی کار کشور که تا پایان این ماه مهلت ارائه گزارش جمع‌بندی بررسی‌های مربوط به سبد معیشتی کارگران را دارند، با در نظر گرفتن حداقل‌های یک زندگی گروه‌های خوراکی و غیرخوراکی را در استان‌ها و شهرستان‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اعضای کارگروه تعیین مزد سال 95 کارگران که متشکل از کارفرمایان،‌دولت و نمایندگان کارگری هستند با تفاهم بر سر ارائه تعریف درباره سبد هزینه‌های معیشت یک خانواده 4 نفره کارگری به دنبال مدل‌های علمی در این زمینه می‌گردند.

بر اساس این گزارش، شوراهای اسلامی کار کشور همانند سال‌های گذشته در کارگروه دستمزد فرم‌هایی را به استان‌های مختلف ارسال کردند که تا پایان بهمن ماه فرصت جمع‌بندی نهایی آن وجود دارد.

بر اساس این گزارش در گروه هزینه‌های مربوط به خوراکی‌ها که متوسط ماهیانه آن در نظر گرفته خواهد شد 15 گروه را شامل می‌شود که از جمله آن غلات و فرآورده‌های آن، انواع نان، انواع گوشت، ماهی، شیر و فرآورده‌های آن، تخم پرندگان، روغن‌ها و چربی‌ها، میوه‌ها و سبزی های تازه، خشکبار و آجیل، حبوبات، انواع کنسرو و فرآورده‌های سبزی، قند و شکر، انواع شیرینی و مربا (به جز شیرینی خشک)‌، چای، قهوه، کاکائو، انواع ادویه سس‌ها و سایر ترکیبات و آشامیدنی ها که دخانیات هم شامل آن می‌شود در این گروه قرار دارند که طبق فرم ارسال شده میزان مصرف، قیمت واحد و قیمت کل مد نظر خواهد بود.

همچنین هزینه‌های مربوط به سیر خوراکی‌ها که متوسط ماهیانه آن مد نظر خواهد بود شامل 10 گروه است که پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، کالا و خدمات و مسافرت از جمله این موارد است.

در ادامه این گزارش تصویر فرم‌های مربوط به دو گروه خوراکی و غیرخوراکی منتشر می‌شود که بر مبنای آن گزارش نهایی شوراهای اسلامی کار کشور آماده خواهد شد.

* گروه غیر خوراکی‌ها/ بررسی سبد هزینه‌های کارگران سراسر کشور

به گزارش فارس، گزارش‌های مربوط به تأمین هزینه‌های معیشت کارگران به گفته اعضای کارگروه تعیین مزد سال 95، بر عهده دو گروه کارگری و کارفرمایی است که مبنای تصمیم‌گیری در اسفندماه خواهد بود.

بر همین اساس اخیراً یک نماینده مجلس خط فقر را زیر حقوق کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده بود که شامل حداقل‌های یک زندگی است.

انتهای پیام/آ

http://fna.ir/Z1IQ81