از ابتداي دولت سيزدهم تا كنون علاوه بر اينكه صدور مجوزهاي كسب و كار مشاغل خانكي در گيلان ۱۹۱ درصد افزايش پيدا كرده، اعطاي تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري ۱۳۶ درصد و پرداخت تسهيلات مشاغل خانگي نيز حدود ۷۷۵ درصد رشد داشته داشته است.

به گزارش ندای گيلان،اشتغالزايي و تثبيت اشتغال موجود هميشه يكي از دغدغه هاي مهم برنامه ريزان و مسئولان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نيز در دو تبصره ۱۸ و ۱۶، اعتباراتي براي حمايت از اشتغالزايي در نظر گرفته شده است.مجموع اعتبارات تبصره ۱۶ ، ۱۰۲ هزار ميليارد تومان است كه ۲۵ ميليارد تومان در اختيار كميته امداد امام خميني(ره)،  ۱۰ هزار ميليارد تومان در اختيار سازمان بهزيستي، ۵ هزار ميليارد تومان در اختيار صندوق نوآوري و شكوفايي و ۶۲ هزار ميليارد در اختيار استانداران قرار گرفته است.

در دولت سيزدهم تسهيلات تبصره ۱۸ از ۳۲ هزار ميليارد تومان به ۱۵۴ هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است.

در استان گيلان و در تسهيلات مروبط به اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز شاهد روند رو به رشد پرداخت تسهيلات اشتغالزايي هستيم، به طوري كه در مرداد سال ۱۴۰۰ ميزان تسهيلات پرداختي اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گيلان براي اشتغال روستايي و عشاير، ۱۸۵۷۷۰ ميليون ريال بوده كه اين رقم در پايان عملكرد يك ساله دولت سيزدهم به رقم ۴۳۸۵۰۰ ميليون ريال رسيده است كه نشانگر افزايش ۱۳۶ درصدي در ارايه تسهيلات است.

از نظر اعطاي تسهيلات مشاغل خانگي نيز رشد قابل توجهي ديده مي‌شود و با حدود ۷۷۵ درصد رشد ميزان اعتبارات مربوطه از ۵۷۹۴۰ ميليون ريال به ۵۰۷۲۴۵ ميليون ريال افزايش پيدا كرده است.

تسهيلات اعطايي مشاغل خانگي تا مرداد سال ۱۴۰۱ براي ۱۳۷۱ طرح با پيش بيني اشتغال ۲۶۹۳ نفر، اختصاص يافته است.

 از نظر حمايت از كسب و كار‌هاي خرد و ساماندهي اين كسب و كارها و حمايت از اقتصاد خانواده در مدت مذكور نيز شاهد افزايش ۱۹۱ درصدي در صدور مجوزها هستيم، به طوري كه در مدت زمان يك ساله دولت سيزدهم، مجوزهاي صادره براي كسب و كاره از ۱۳۸۹فقره به ۴۰۴۲ فقره رسيده است.

در همين مدت، در راستاي توانمند سازي فارغ التحصيلان دانشگاهي و آشنايي آنها با محيط كار واقعي و صنعت، ۴۴۲ نفر از دانش آموختگان دانشگاهي، مورد آموزش‌هاي علمي- مهارتي قرار گرفته اند. در راستاي ترويج فرهنگ كارآفريني و آموزش مفاهيم كارآفريني به فارغ‌التحصيلان دانشگاهي نيز توسط مراكز مشاوره خدمات كارآفريني داراي مجوز فعاليت، ۴۱ رويداد ترويجي كارآفريني در سطح استان گيلان برگزار شده است.

دولت سيزدهم با رويكرد توانمند سازي نيروي كار ايراني و جلوگيري از خروج ارز از كشور در سطح استان، اقدام به آموزش حدود ۹۰ نفر نيروي كار در مدت يك ساله نموده كه نتيجه آن جايگزيني ۹۰ نيروي متخصص ايراني به جاي نيروي كار خارجي است.

در همين مدت، دوره‌هاي آموزشي با موضوعات پيشگيري از اعتياد، سبك زندگي سالم، ارتقاء بهداشت روان، مراقبت‌هاي اجتماعي و پيشگيري از آسيب خشونت براي ۷۷۵ نفر با محوريت جامعه، كار و توليد برگزار شده است. در مدت يك ساله دولت سيزدهم، ۴ بنگاه اقتصادي مشمول تأسيس و راه اندازي خانه بهداشت كارگري مورد شناسايي قرار گرفته كه يك مورد آن منجر به تاسيس و راه اندازي شده است. از ديگر فعاليت‌هاي صورت گرفته در اين مدت، مي‌توان به،برگزاري ۸ جلسه واگذاري مسكن كارگري در قالب مصوبات ابلاغي، شناسايي ۶۰۴ نفر از نخبگان، مبتكران و نوآوران عرصه كار و توليد، نگهداري ۶۲ نفر از كودكان فرزند زنان كارگر در مراكز نگهداري در راستاي پياده سازي ماده ۷۸ قانون كار در جهت حمايت از مادران كارگر،         پياده سازي سند تغذيه سالم در محيط كار در ۹ بنگاه اقتصادي استان،برگزاري ۹ كارگاه آموزشي در راستاي اجراي طرح ياريگران در جامعه كار و توليد با هدف آموزش سبك زندگي سالم، شناخت مواد مخدر، مباني بيولوژيك اعتياد، ارتقاي مهارت‌هاي زندگي و چگونگي پيشگيري از آسيب اعتياد،برگزاري ۱۵ كارگاه آموزشي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي  و… اشاره كرد.

  • نویسنده : الیاس بشری