معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فومن با اشاره به این که برخی اصناف به ویژه مرغ فروشان و قصابان زباله های خود را در حاشیه خیابان رها می کنند، خواستار جدیت ادارات ناظر به ویژه شبکه بهداشت و دامپزشکی در مقابله با اقدامات آلوده کننده محیط زیست شد.

به گزارش ندای گیلان از فومن،جلسه کارگروه پسماند شهرستان فومن به ریاست مهندس علیزاده معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان و با حضور اعضای کارگروه، در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد.
علیزاده در این جلسه، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و همچنین با یادآوری هفته زمین پاک، که مامن و محل زندگی ماست، خواستار اقدامات جدی تری در حفظ و پاکداشت محیط زیست جهت بهره مردم امروز و نسل های فردا شد.
وی با اشاره به توقف برخی اقدامات فرهنگی و پاکسازی ها با کمک انجمن های مردم نهاد که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده، خواستار آگاهی و دقت نظر بیشتر تمام شهروندان و مسئولین در حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند در شرایط ویژه فعلی شد.
معاون فرماندار شهرستان فومن با بیان این که تصمیمات گرفته شده در کارگروه پسماند مستلزم اهتمام دستگاه های مسئول در اجراء است، بر پیگیری موضوعات و اجرای کامل مصوبات این کارگروه تاکید کرد و اداره محیط زیست شهرستان را به رصد نحوه اجرای مصوبات و گزارش به فرمانداری مکلف کرد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به مساله مدیریت پسماند و تفکیک از مبداء، خواهان پیگیری دائمی و مستمر دست اندرکاران به ویژه شهرداران و دهیاران و نظارت بر امر جمع آوری زباله در سطح روستاها شد.
علیزاده با انتقاد از عدم جمع آوری زباله در برخی روستاها، بر لزوم اهتمام دهیاران و همچنین تعاونی دهیاران بخش مربوطه در انجام هماهنگی جهت رسیدگی به مسائل مربوط به پسماند تاکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و تمرکز بر آموزش و فعالیت فرهنگی درخصوص مدیریت پسماند، سرانه تولید بالای زباله در ایران که از میانگین کشورهای دیگر بالاتر است را مورد توجه قرار داد و افزود: اولین رسالت ما، کاهش میزان تولید زباله توسط مردم است و با کمک اداره آموزش پرورش و حفاظت محیط زیست و با بهره گیری از بستر و ظرفیت مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه ها، مساجد و نماز جمعه می توان اقدامات سازنده ای انجام داد.
علیزاده ضمن تاکید بر اهتمام در تجهیز دهیاری ها جهت افزایش کارایی و بازدهی در جمع آوری و تفکیک زباله، برخورد قانونی با افرادی که در انجام وظایف خود اهمال می کنند را مورد تاکید قرار داد.
وی با اشاره به این که برخی اصناف به ویژه مرغ فروشان و قصابان زباله های خود را در حاشیه خیابان رها می کنند، خواستار جدیت ادارات ناظر به ویژه شبکه بهداشت و دامپزشکی در مقابله با اقدامات آلوده کننده محیط زیست شد.
علیزاده همچنین با بیان این که در ایام شیوع ویروس کرونا، نباید زباله های بهداشتی به ویژه دستکش و ماسک را در خیابان بیندازیم، بر لزوم توجه شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد.
در ادامه، اعضای کارگروه شامل بخشداران مرکزی و سردارجنگل، شهرداران فومن، ماسوله و ماکلوان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان به ارائه گزارش خود از وضعیت فعالیت دستگاه ها و دست اندرکاران در حوزه تفکیک زباله از مبداء پرداختند و نقطه نظرات و مسائل و مشکلات را به سمع و نظر یکدیگر رساندند.