کلید فیس‌بوک، روبات پرنده چتری، کفش‌های هوشمند و روباتی که ضربان قلب را تضمین می‌کند، از جمله برترین فناوری‌های هفته هستند.

به گزارش ندای گیلان از از سی‌نت، در این گزارش به بررسی این فناوری ها می‌پردازیم.

**کلید فیس‌بوک
شرکت فیس‌بوک برای محافظت از حساب کاربران خود در برابر هکرها، ابزار جدیدی را تولید کرده است که شباهت زیادی به یک کلید دارد. این کلید که Yubico نام دارد و با فناوری USB‌ کار می‌کند با قیمت 17 پوند عرضه شده و به عنوان دومین مرحله از فرآیند اعتبارسنجی حساب کاربری عمل می‌کند.
کلید Yubico‌ از طریق وب‌سایت آمازون به فروش می‌رسد و قابلیت محافظت از حساب کاربری فیس‌بوک را در برابر اشخاصی که برای دسترسی غیرمجاز به آن اقدام می‌کنند و همچنین در برابر حملات فیشینگ فراهم می‌کند. شرکت‌های Google، Dropbox و GitHub نیز کلیدهای امنیتی مشابهی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

**کفش‌های هوشمند
کفش‌های ورزشی هوشمند FeetMe Sport قابلیت ردگیری حرکات کاربر و ارائه توصیه‌های ورزشی را برای بهبود عملکرد کاربران دارد. این کفش هوشمند به یک برنامه موبایل متصل می‌شود و برنامه‌های ورزشی اختصاصی و همچنین مناسب‌ترین مسیر را برای فعالیت‌هایی مانند دویدن، تعیین می‌کند تا مانع آسیب رسیدن و جراحت کاربر شود. فناوری مورد استفاده در این کفش هوشمند در اصل برای محافظت از پاهای افراد مبتلا به دیابت توسعه یافته است.

**روباتی که ضربان قلب را تضمین می‌کند
محققان دانشگاه هاروارد روباتی ساختند که می‌تواند ادامه ضربان قلب اشخاصی را که در اثر سکته دچار ایست قلبی شده‌اند، تضمین کند. این روبات نرم مانند قابی برای قلب آسیب‌دیده عمل می‌کند و جریان خون را در بدن بیمار به گردش درمی‌آورد. آزمایش نمونه اولیه این روبات روی قلب خوک‌هایی که 45 درصد از کارآیی خود را ازدست داده‌اند، کاملا موفقیت‌آمیز بود و موجب بهبود گردش خون تا 97 درصد حالت طبیعی شد.

**روبات پرنده چتری
روبات موسوم به DJI Phantom 4 یک روبات پرنده است که با استفاده از فناوری‌های ردیاب می‌تواند کاربر را دنبال کرده و در زمان بارش باران چتری را بالای سر وی به حرکت درآورد. بدین ترتیب هنگام پیاده‌روی در باران دستان کاربر آزاد می‌شوند. این روبات قابلیت پرواز با سرعت 44 متر در ساعت را دارد اما عمر باتری آن تنها 30 دقیقه است. این روبات به قیمت 1299 پاوند عرضه خواهد شد.