نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای نگهداری و مراقبت از هویت تاریخی ایران نباید از هیچ اقدامی خودداری کرد

به گزارش ندای گیلان،جبار کوچکینژاد در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی توسط سارقان به سرقت رفته و در این میان آثار باستانی کهن ایرانی نیز به جهت کشف اشیاء تخریب می‌شوند، گفت: متأسفانه موضوع سرقت آثار باستانی از سال‌های گذشته مطرح بوده و هم اکنون نیز این موضوع ادامه دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به تعدد بناهای تاریخی و تعداد نیروهای تحت اختیارش نمی‌تواند حفاظت و حراست از آثار باستانی را به خوبی انجام دهد، اظهار کرد: برای کاهش سرقت اشیاء تاریخی نیازمند بکارگیری نیروهای مردمی هستیم و در این راستا باید فرهنگ‌سازی درستی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تعرض سارقان به اماکن تاریخی علاوه بر سرقت اشیاء، موجب از بین رفتن بناها و سایر میراث فرهنگی می‌شود، افزود: بیشترین میزان اموال کشف شده و به سرقت رفته از طریق قاچاقچیان به خارج از مرزهای کشورمان منتقل شده و توسط دلالان خریداری می‌شود.

کوچکینژاد با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه شاهد برپایی موزه و برگزاری نمایشگاه‎‌های مختلف در کشورهای اروپایی مانند فرانسه هستیم که آثار باستانی ایرانی مسروقه در آنها خودنمایی می‌کنند، ادامه داد: این آثار از جمله اشیایی هستند که توسط سارقان به خارج از کشور منتقل شده اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای نگهداری و مراقبت از هویت تاریخی ایران نباید از هیچ اقدامی خودداری کرد، افزود: به عنوان مثال در استان گیلان و منطقه قلعه رودخان به دلیل نبود امنیت کامل شاهد سرقت آثار تاریخی زیادی بوده ایم لذا باید توجه به این امر در دستورکار مسئولان باشد.

رییس فراکسیون «میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد» مجلس شورای اسلامی خاطرشان کرد: خوشبختانه قوانین موجود برای برخورد با سارقان اشیاء تاریخی کافی است و برای جلوگیری و کاهش سرقت آثار تاریخی نیازمند ارائه راهکارهای عملی هستیم.

خانه ملت 553