آخوندی گفت:من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم

به گزارش ندای گیلان،”عباس آخوندی” در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً  این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قرائت آیه  “وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ” گفت:در 3 ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه “هفت خوان” دامغان که جان 49 نفر از هموطنان مان را گرفت  و همچنین حادثه غم انگیز و تاسفبار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن 4 هموطن و شهادت 16 تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار “مهندس طلوعی مقدم” بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه “مبارک آباد” به افتخار شهادت نائل شد.

ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی نیازمند بازاندیشی است

آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.از طرف دیگر ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می کنم. همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه، از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند، نیز تقدیر و تشکر می کنم.

آخوندی تصریح کرد: به طور حتم استیضاح حق نمایندگان است، من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.

نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم

وی ادامه داد: قطعاً توجه به پسوند دینی در حوزه مردم سالاری دارای اهمیت است که قاعدتاً باید ساختار و محتوای آن را از بقیه دموکراسی ها جدا کنیم. آیاتی که خوانده شده ما را متوجه این معنی می سازد که ما نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم و از خداوند درخواست دارم که تا پایان به عمل به آنها موفقیت بدارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران به اجرا می گذاریم که صفت ویژه و ممتاز آن رعایت ادب است به طوری که حافظ در این رابطه می فرماید:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی، من 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم به طوری که یک بار در روز رأی اعتماد و 3 باز نیز نمایندگان مجلس علنی از پاسخ به سوالات قانع شدند و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس گذشته توانستم اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنم. از این رو من این موفقیت ها را ناشی از سیاستگذاری درست، مدیریت، سختکوشی، پرکاری، صداقت و همکاران و خودم می دانم و امیدوارم که برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه ایران است، برای شما نمایندگان این دوره نیز قانع کننده باشد.

آخوندی افزود: شاید برای شما جالب باشد که معمولاً استیضاح وقتی به جریان می افتد که پاسخ به سوالات در نوبت های پیشین قانع کننده نباشد، حال نکته قابل توجه این است که چه در دوره قبل و چه دوره جدید من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم، ولی در این عرصه شِکوه و اعتراضی نیست، از این رو هر وقت استیضاحی در یک وزارتخانه مطرح می شود معمولا توجه کارمندان و پرسنل به این مسئله معطوف می شود، از این رو در شرایط کنونی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه آن حدود 67 هزار کارمند مشغول فعالیت هستند و ما با ده ها مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم، از این رو وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، بخشی از فعالیت های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می گیرد،اما با این وجود تا آنجا که توان داشتم، تلاش کردم که موضوعاتی مانند بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرد.