مرور تجربه‌های یک کارآفرین موفق؛ تلاش برای سازندگی با اتکا به توان جوانان مستعددر سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور و دشواری‌های ناشی از تحریم، هستند جوانانی که با امید و انگیزه تلاششان را ادامه می‌دهند و باور دارند که باید با افتخار در همین آب و خاک فعالیت‌های اقتصادی شان را دنبال کنند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،امین تقی پور دهکاء یکی از این جوانان موفق است که مجموعه تحت مدیریتیش، هفته گذشته نیز به عنوان رتبه برتر همایش کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور معرفی و تقدیر شد. به این بهانه با او به گفتگو نشستیم و از تجارب این جوان کارآفرین در این عرصه شنیدیم.

هر کسی به یه شیوه‌ای مسیر رسیدن به اهدافش رو طی میکنه، برای هر انسانی زندگی کردن یک معنا و مفهومی داره و هیچ انسانی نیست که با تلاش و برنامه ریزی به جایی نرسیده باشه، اما مساله‌ای که بسیار حائز اهمیت هست مساله خودشناسیست، بنده معتقدم تا زمانیکه هر کسی قبل از هر آغازی به شناخت خودش نرسیده باشه نمیتونه شناخت درستی نسبت به مسیر پیش روی خودش داشته باشه، در واقع اینطور باید بگم که مسیر به خودی خود ساخته نمیشه بلکه این ما هستیم که اونو می‌سازیم؛ و در نتیجه این توانایی ما که حاصل تسلط به خودمون هست تعیین کننده یک مسیر درست یا درست‌تر هست.

لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من خودم را در دو بخش معرفی می‌کنم. بخش اول معرفی معمول و مرسوم است؛ امین تقی پور دهکاء هستم ۴۰ ساله اهل گیلان. اما در معرفی بخش دوم باید بگویم که یک جوان ایرانی هستم و از وقتی خودم را شناختم در این آب و خاک با وجود بسیاری از مشکلات تلاش کردم کار‌های بزرگی انجام بدهم و به اهدافم دست یابم؛ طبیعتا بخشی از این اهداف شخصی بوده، اما اهداف بزرگتری هم داشتم و سعی کردم اتفاقاتی را در حوزه اقتصاد و اشتغالزایی کشور رقم بزنم.

شاید برای مخاطبان جالب باشد که بدانند شما به عنوان یک کارآفرین موفق، از کجا شروع کردید و به کجا رسیدید.

خاطرم هست از همان دوران کودکی و وقتی ۱۰ ساله بودم، میخواستم استقلال مالی و اجتماعی داشته باشم و این برایم خیلی مهم بود. به لحاظ مالی اوضاع خیلی خوبی نداشتیم و من هم با اینکه بچه بودم، اما نسبت به شرایط به یک درکی رسیده بودم و در کنار دیگر اعضای خانواده، کار‌های زیادی انجام دادم که شاید کسی حتی حاضر نباشد به آن فکر کند. اما تلاش کردم و آرام آرام شرایط را تغییر دادم و امروز در وضعیتی متفاوت با آن سال‌ها قرار دارم.

برنامه ریزی و هدفگذاری چقدر در موفقیت شما موثر بوده است؟

این روز‌ها خیلی‌ها در این مورد صحبت می‌کنند، سمینار‌ها و همایش‌های زیادی در این خصوص برگزار می‌شود، مطالب زیادی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار هست و کتاب‌های زیادی هم در این باره چاپ شده، بنظرم همه این‌ها عالی است، اما یک چیزی وجود دارد که خیلی درباره آن صحبت نمی‌شود. به نظر من هدف گذاری و برنامه ریزی مساله مهمی هست، اما مساله مهم دیگر، اقدام است. اگر شما برنامه ریزی و هدف گذاری خوبی داشته باشید، اما هیچ اقدام موثری انجام ندهید، قطعا نتیجه‌ای نمی‌گیرد. من معتقدم حتی یک هدف کوچک و یک برنامه ریزی کوتاه مدت اولیه اگر با اقدام موثر بدون توقف همراه شود، نتیجه بهتری دارد.

همه فعالیت‌های شما در استان گیلان بوده که زادگاه شماست. دلیل این موضوع چیست و چرا آن را به دیگر استان‌ها توسعه نداده اید؟

استان گیلان شاید به ظاهر استان برخورداری است، اما نرخ بیکاری در این استان بالاست و بسیاری از جوانان این منطقه از بیکاری رنج می‌برند. برای من و همکارانم در هلدینگ آرش که شامل شرکت انبوه ساران آرش، آرش مال و استارتاپ آرش مارکت است، بسیار مهم بود که بتوانیم در ایجاد اشتغال پایدار برای هم استانی هایمان کار موثری بکنیم و این موضوع را در اولویت قرار بدهیم. علاوه بر آن، باور داشتیم که ورود سرمایه گذاران به این استان و به ویژه منطقه آزاد انزلی باعث خواهد شد پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان ما بیشتر معرفی شود و بتوانیم با جذب بیشتر سرمایه گذاران، هم به توسعه استان کمک کنیم و هم برای نیروی جوان همین منطقه اشتغالزایی داشته باشیم.

حوزه فعالیت شما در منطقه آزاد انزلی است. چرا این منطقه را انتخاب کرده اید؟
منطقه آزاد انزلی هنوز در آغاز شکفته شدن پتانسیل‌های بی شمار خودش است و ما این فرصت را داشتیم که در یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین مناطق آزاد کشور کسب و کار خودمان را توسعه دادیم. منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدور نوستراک بعنوان یکی از مهمترین مسیر‌های تجاری جهان قرار گرفته است که اروپا را به ایران متصل می‌کند.

همچنین مسیر ریلی که در آستانه تکمیل و بهره برداری است حلقه اتصال شمالی‌ترین نقطه ایران به جنوبی‌ترین نقطه خواهد بود و این یعنی منطقه آزاد انزلی یکی از مهمترین درگاه‌های تجاری کشور خواهد بود.

نظر شما درباره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور ما چیست؟

معتقدم تمام مناطق آزاد کشور به درواز‌های مهمی برای تبادلات تجاری و فرهنگی تبدیل خواهند شد و با تقویت ارتباطات بین المللی، اقتصاد کشور نیز استفاده بیشتری از این مناطق خواهد کرد. طبیعتا تجارت آزاد که محدودیت‌های کمتر و مسیر تسهیل شده تری داشته باشد مورد استقبال سرمایه گذاران است و بنظرم این اتفاق در این کشور ما از درگاه مناطق آزاد شکل خواهد گرفت و چشم انداز بسیار خوبی را برای این مناطق متصورم.

در مسیر تحقق اهداف مجموعه اقتصادی تان، از حمایت‌های دولتی هم استفاده کردید؟

شخصا کمتر تمایلی به این موضوع داشتم و معتقدم که کسب و کارم را باید به نوعی پیش ببرم که استقلال و انعطاف پذیری خودش را داشته باشد. هرچند که طبیعتا این رویکرد باعث مواجهه ما با چالش‌های مالی بواسطه فراز و نشیب‌های اقتصادی هم شده است، اما سعی مان این بوده که به توان خودمان تکیه کنیم. ما حتی می‌توانستیم برای برخی طرح‌ها و برنامه هایمان از تسهیلات و اعتباراتدولتی استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و ترجیح دادیم هرچند با سرعت کمتر، اما با سرمایه خودمان کار را ادامه بدهیم.

شرایط اقتصادی کشور در عملکرد فعالان بخش خصوصی مانند شما چه تاثیراتی داشته است؟

قطعا نمی‌شود گفت که تاثیری نداشته است. کسب و کار ما در همین کشور است و طبیعی هست که هر اتفاقی بصورت ناگهانی و یا غیر قابل پیشبینی در مباحث اقتصادی کلان، تمام کسب و کار‌ها را به نوعی تحت تاثیر قرار می‌دهد. قطعا ثبات اقتصادی مساله مهمی برای هر مدیری است و ترجیح می‌دهد در فضایی سرمایه گذاری کند که مطمئن باشد. اما یک موضوع مهم دیگر این است که به هر حال ما در این مرز و بوم فعالیت می‌کنیم و انتخاب خودمان هم بوده است که اینجا بمانیم. به همین خاطر با اینکه همیشه پیشنهاداتی از سطرفمت کشور‌های دیگر برای سرمایه گذاری در آنجا داشته ایم، اما انتخاب ما همین آب و خاک بوده و به این تصمیم افتخار می‌کنیم و هیچ بهانه‌ای را هم برای متوقف شدن نمی‌پذیریم. به عقیده من فراز و فرود‌های اقتصادی در هر کشوری وجود داره و شاید در ایران شدن آن بیشتر است، اما این موضوع جدیدی نیست و همیشه وجود داشته است. حالا در این شرایط به جای اینکه از کشورمان برویم یا بینشینیم و نظاره گر باشیم، یک انتخاب دیگر هم این است که با تلاش مسیرمان را داده دهیم و متوقف نشویم.

چقدر به کار تیمی و گروهی باور دارید؟

در عصر و دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هیچ فعالیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بصورت فردی قابل انجام نیست و ما هم به این مهم باور داریم. در مجموعه ما هم اساس کار بر فعالیت تیمی منسجم شکل گرفته است و واحد‌های مختلف شرکت تعامل خوبی با هم دارند. ما اعتقادی به مدیر پروری نداریم و بیشتر تمرکز روی پرورش رهبران کار‌ها است، چون معتقدیم مدیران فقط وظایف دیکته شده را پیش می‌برند، اما رهبران، خلق ارزش و خلق نوآوری دارند. سلسله مراتب هم در شرکت ما ما متفاوت‌تر از شرکت‌های دیگر است و علاوه بر ساختار سازمانی، یک ساختار ارتباطی توسعه یافته هم بین کارکنان جریان دارد و من یکی از دلایل موفقیت گروهمان را در همین همدلی و یکپارچگی می‌بینم.

استفاده از فناوری‌های روز در کسب و کار شما مورد توجه بوده است؟

با توجه به سرعت تغییرات این حوزه در سطح جهان، هرگز نمی‌شود آن را نادیده گرفت، بخصوص که حوزه فعالیت ما در مناطق آزاد، شکل و قالب بین المللی تری به خود گرفته است و باید سطح استانداردهایمان را افزایش دهیم. مجموعه ما نه امروز بلکه از سال‌ها پیش روی این زیر ساخت‌های خود در این حوزه کار کرده و نتیجه اش هم این شده است که توانستیم سهم بیشتری از بازار را به دست بیاوریم. در دوران پاندمی کرونا شاهد بودیم شرکت‌هایی که روی زیرساخت‌های تکنولوژی خود کار کرده بودند سهم کسب و کار‌های قدیمی و سنتی را گرفتند و از نظر مالی و اعتبار قدرتمندتر شدند. ما هم با تشکیل تیم فناوری اطلاعات خود از سال‌ها قبل سعی کرده ایم که در این مسیر پیشگام باشیم.

برای کسانی که تازه قصد راه اندازی یک کسب و کار را شروع کنند چه پیشنهادی دارید؟

اگر بخواهم یک فرمول ساده و غیر پیچیده را عنوان کنم باید بگویم هیچ چیزی مهمتر از اقدام و عمل نیست، به شما اطمینان میدم که اگر جرات قدم برداشتن نداشته باشید هرگز نمی‌توانید حتی یک کسب و کار کوچک راه بیاندازید. اگر در مورد افراد و شرکت‌های موفق هم تحقیق کنید متوجه می‌شوید که با کمترین امکانات و کوچکترین مکان و ناچیزترین سرمایه شروع کرده اند، اما بدون توقف تلاش کردند. بار‌ها زمین خوردن و دوباره بلند شدن و ادامه دادند، چون انگیزه و اراده کافی و پشتکار زیاد داشتند.

پس اول یک ایده خوب، دانش، تخصص و بعد انگیزه، پشتکار و عمل، حتی با کوچکترین قدم ها.

آینده کسب و کار‌ها در این شرایط اقتصادی چگونه می‌بینید؟

اگر برای شروع یا ادامه یک کسب و کار دنبال شرایط خیلی ایده آل باشیم، نمی‌شود هچ آینده‌ای را متصور بود، اما اگر انگیزه و پشتکار لازم وجود داشته باشد، هیچ شرایط سختی نمیتواند مانع شما برای رسیدن به اهدافتان شود. منظورم این نیست که در حال حاضر در شرایط اقتصادی مناسبی هستیم یا اینکه بستر‌های آماده‌ای داریم، اما در همین شرایط هم استارت‌آپ‌های زیادی هستند که با یک ایده کوچک، یک تیم منسجم، هدف گذاری و حرکت، سهم بزرگی از بازار را نصیب خود کرده اند.

به عنوان یک فعال موفق بخش خصوصی، انتظارات شما از دولت و دستگاه‌های اجرایی چیست؟

خیلی ساده باید بگویم که اگر واقعا هدفشان اعتلای این مملکت است، به گونه‌ای حرکت کنند که چرخه اقتصاد این مملکت متوقف نشود. در کنار آن، اگر واقعا یک بنگاه اقتصادی را شناسایی می‌کنند و متوجه می‌شوند که جان و مال و فکرش را برای سازندگی و تولید در کشور پای کار آورده است، لااقل حمایت معنوی از او داشته باشند که با روحیه قوی کارش را ادامه دهد.

توجه به مسئولیت اجتماعی چه جایگاهی در کسب و کار شما داشته است؟

شاید صحبت درباره فعالیت‌های اجتماعی و انسان دوستانه، نوعی خودنمایی دیده شود، اما شخصه معتقدم که کار‌های خوب را باید نشر داد تا فراگیر شود. ما در این خصوص کمپینی به نام «خوبی رو دنبال کن» را راه انداخته ایم و سال هاست که در حال توسعه آن هستیم. در این کمپین توسط یک تیم مستقر در شرکت افرادی را که در حوزه‌های مختلف نیاز به حمایت ما دارند شناسایی میکنیم و در حوزه‌های درمانی، تحصیلی، تشکیل زندگی، تامین کمک هزینه و مایحتاج معیشتی کمک حالشان می‌شویم.