مشاجره و اختلاف نظر برخی جمهوری خواهان و دونالد ترامپ از همان سال ۲۰۱۶ آغاز شد. اما اکنون، بحران کرونا و عملکرد مناقشه ‌برانگیز ترامپ برای مقابله با این بحران باعث کاهش محبوبیت او و همچنین تضعیف موقعیت جمهوری خواهان در آمریکا شده است.
ندای گیلان -خادم خراسان:دامنه اختلاف بین دونالد ترامپ و شماری از اعضای حزب جمهوری خو‌اه و حتی برخی از سناتورهای پرنفوذ این حزب در حال گسترش است. چنین پدیده‌ای دو هفته پیش از برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز آمریکا (سوم نوامبر) پدیده‌ای استثنایی است. اما آیا فیل‌ های (نماد حزب جمهوری‌خواه) ناراضی رئیس جمهور را زیر پا له می کنند؟
تورستن تایشمان، گزارشگر شبکه اول تلویزیون آلمان در واشنگتن  در این باره نوشته است که رابطه دونالد ترامپ با جمهوری خواهان از همان ابتدا نیز بدون مشکل نبوده است. او به چند مورد از روی ‌برتافتن سناتورهای جمهوری خواه از ترامپ اشاره کرده است.
به عنوان نمونه، سناتور «بن سس»، از ایالت نبراسکا در تماس تلفنی با شرکت‌کنندگان در انتخابات از عملکرد ترامپ در قبال متحدان و دشمنان آمریکا انتقاد کرده و گفته است که ترامپ با دیکتاتورها مماشات می‌کند، به رنج مسلمانان اویغور در چین بی توجه است و هیچ حمایتی از مردم و معترضان در هنگ‌کنگ از خود نشان نداده است.
نام سناتور جان کورنین هم در لیست منتقدان ترامپ دیده می شود. سناتور دیگری به نام «سوزان کالینز» حتی گفته است، تصمیم قطعی نگرفته که در انتخابات رای خود را به سود چه کسی به صندوق بیندازد. جدا از این ها، هفته گذشته «جان کلی»، رئیس پیشین ستاد کارکنان کاخ سفید و از مشاوران ارشد ترامپ هم در توصیف رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: «عمق فریبکاری وی (ترامپ) برای من بسیار عجیب است. وی ضعیف‌ترین و ناتوان‌ترین فردی است که من در تمام زندگی‌ام دیده‌ام.»
اکنون تحلیل گران می‌پرسند، چگونه است که دو هفته پیش از انتخابات، انتقادها از عملکرد دونالد ترامپ در صفوف حزب جمهوری خواه افزایش یافته است؟ مشاجره و اختلاف نظر برخی جمهوری خواهان و دونالد ترامپ از همان سال ۲۰۱۶ آغاز شد. اما اکنون، بحران کرونا و عملکرد مناقشه ‌برانگیز ترامپ برای مقابله با این بحران باعث کاهش محبوبیت او و همچنین تضعیف موقعیت جمهوری خواهان در آمریکا شده است. به‌ویژه آن دسته از نمایندگان حزب جمهوری خواه در کنگره که نگران انتخاب مجدد خود هستند، تصمیم گرفته‌اند تا با فاصله گرفتن از مواضع ترامپ، موقعیت خود را بیش از پیش به مخاطره نیندازند. تلاش گروهی از جمهوری خواهان حفظ اکثریت سنا بدون رئیس جمهوری ترامپ است.
وفادارترین اعضای کابینه  در تیررس انتقاد
اما تنها منتقدان هم حزبی رئیس جمهور آمریکا نیستند که کارزار انتخاباتی وی را با چالش مواجه کرده اند. خود دونالد ترامپ نیز با حمله به متحدان اصلی‌اش در حزب جمهوری خواه همچون بار، منوچین، مک کانل و پمپئو، در حال تیشه به ریشه زدن آرزوهایش است.
به گزارش هیل، ترامپ اوایل این ماه درباره دو نفر از وفادارترین اعضای کابینه خود یعنی ویلیام بار، دادستان کل دادگستری و مایک پمپئو وزیر امور خارجه به سبب آن چه وی متهم نکردن دشمنان سیاسی خود در اقدامات اشتباه توصیف کرد، ابراز نارضایتی کرد.
ترامپ به تازگی از استیون منوچین وزیر خزانه داری نیز انتقاد و ظاهراً  وی را متهم کرده است که پس از هفته‌ها مذاکره با نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا نتوانسته است درباره کمک مالی برای مقابله با ویروس کرونا نتیجه‌ای ارائه دهد. پمپئو و منوچین از اوایل دوره ریاست جمهوری ترامپ در کابینه وی خدمت کرده اند و آن‌ها از معدود مقامات عالی رتبه دولت هستند که از نخستین روز‌های ریاست جمهوری ترامپ توانسته اند در دولت دوام بیاورند.
به لیست باید انتقاد از میچ مک کانل را هم اضافه کرد. ترامپ در حالی خواستار یک بسته قدرتمند کمک‌های مالی برای مقابله با تاثیر ویروس کروناست که میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا آن را به طور جدی رد کرده است.