پس از بارش پیاپی باران در بسیاری از نقاط استان و شناورشدن دسترنج یکساله کشاورزان گیلانی در آب، حالا باز آسمان ساز ناسازگاری را کوک کرده و هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید از شنبه هفته آینده خبر می دهد و کشاورزانی که امیدی به جبران خسارت های خود ندارند نظاره گر پایان باز درام رگبار باران و خوشه های طلایی برنج هستند.

به گزارش ندای گیلان،پس از بارش پیاپی باران در بسیاری از نقاط استان و شناورشدن دسترنج یکساله کشاورزان گیلانی، حالا باز آسمان ساز ناسازگاری را کوک کرده و هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید از شنبه هفته آینده خبر می دهد و کشاورزانی که امیدی به جبران خسارت های خود ندارند نظاره گر پایان باز درام رگبار باران و خوشه های طلایی برنج هستند.

مدیرکل هواشناسی گیلان امروز گفت: بر اساس نقشه های هواشناسی آسمان گیلان تا اواخر وقت فردا ابرناک است.

وی با اشاره به اینکه افزایش ابر، وزش باد و رعد و برق از مهم‌ترین پدیده‌های جوی پیش بینی شده برای استان است، افزود: بر اساس پیش بینی وضع هوا، سامانه خنک و بارشی از صبح شنبه وارد گیلان می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان  با اشاره به نفوذ جریانات نسبتا ناپایدار به استان، گفت: بارش رگبار باران و آبگرفتگی مزارع دور از انتظار نیست و شالیکاران باید تمهیدات لازم را پیش بینی کنند.

بارش های بی سابقه و پی در پی باران درحالی است که هرساله در این ایام برداشت برنج از مزارع شمال کشور صورت می گیرد و حالا مزارع برنجی که پیشتر در تیرماه از کم آبی دچار خسارت شده اند این بار با خوابیدگی روبه رو شده و در خطر نابودی قرار گرفته اند.

گفتنی است خوابیدگی برنج موجب می شود هزینه برداشت برنج برای کشاورزان تا چند برابر افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت تمام شده محصول نیز افزایش یابد. در هفته های اخیر اما، علاوه بر خوابیدگی بارش های باران پیاپی ادامه داشته و امکان برداشت خوشه های طلایی و رسیده این محصول استراتژیک برای کشاورزان فراهم نیست. خوابیدگی و تداوم بارش ها موجب پوسیدگی ساقه ، شکستگی و رنگی شدن دانه های برنج می شود.

با پوسیدگی ساقه برنج های درو شده ای که در مزرعه وجود دارد، امکان بهره برداری از کاه و کلش آن برای تغذیه احشام فراهم نیست و به این صورت بخش دامداری استان نیز با چالش تهیه نهاده مواجه خواهد شد.

از سویی دیگر در آب ماندن خوشه های برنج موجب می شود در هنگام تبدیل شلتوک به برنج، دانه های برنج دچار شکستگی شده و رنگ سفید برنج به رنگ های تیره تغییر شکل دهد که این موضوع علاوه بر کاهش کیفیت ، موج کاهش قیمت برنج شده و کفاف هزینه های تولید را برای کشاورزان نخواهد داد.

از سال ها پیش انتقادها نسبت به عدم بیمه مناسب محصولات کشاورزی در استان مطرح بوده و تا کنون بحث ها و پیگیری ها در این خصوص به نتیجه مثبتی منتهی نشده است.درحالی که کشاورزان گیلانی هرساله با پرداخت حق بیمه، محصولات خود را در برابر مخاطرات بیمه می کنند؛ در هنگام دریافت هزینه خسارت،مبلغ واریزی آنقدر ناچیز است که کشاورزان را از بیمه کردن محصولات خود برای سال آینده منصرف می کند.

درحالی که ۴۸ درصد اقتصاد  گیلان وابسته به بخش کشاورزی بوده و ۲۸ درصد اشتغال این استان نیز در این بخش است ؛عدم توجه به پوشش بیمه مناسب، بالا بودن هزینه های تولید، واردات بی رویه محصولات خارجی،عدم آبرسانی مناسب به مزارع در یکی از پرآب ترین استان های کشور، عدم توزیع به موقع کود و نهاده ها،نبود سیاست گذاری مناسب برای ترویج کشت های مجدد، عدم برندسازی و بازاریابی و… دست به دست هم داده تا در زمین های کشاورزی استان جای برنج و سایر محصولات، ویلا سبز شود!