استاندار گیلان با اشاره به پیشینه علمی،فرهنگی و ادبی گیلان و نقش انسان‌های بزرگی که با نگاه خود و احساس مسئولیت برای استان ارزش‌آفرینی کردند تصریح کرد: باید از دیدگاه این ستارگان درخشان بهره بیشتری برد و در راستای معرفی آنان تلاش کرد.

به گزارش ندای گیلان​،استاندار گیلان با اشاره به پیشینه علمی،فرهنگی و ادبی گیلان و نقش انسان‌های بزرگی که با نگاه خود و احساس مسئولیت برای استان ارزش‌آفرینی کردند تصریح کرد: باید از دیدگاه این ستارگان درخشان بهره بیشتری برد و در راستای معرفی آنان تلاش کرد.، مصطفی سالاری در مراسم آئین نکوداشت شصت سال فعالیت علمی و ادبی استاد محمد روشن در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء(ص) رشت اظهار داشت: محمد روشن و دیگر اساتید فرهیخته گیلانی از سرمایه‌های غنی و برترین ثروت هستند.
نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه باید به بنیان تمدن غنی فرهنگی استان گیلان توجه ویژه‌ای کرد عنوان کرد: فرهیختگان گیلانی و استادان بزرگوار ادبیات و علم و فرهنگ شکل‌دهنده تمدن غنی استان گیلان هستند.
وی با اشاره اینکه خداوند نعمت‌های بزرگی به استان گیلان داده است تصریح کرد: انسان‌های فرهیخته از مهم‌ترین ثروت‌های گیلانی هستند و طبیعت بی‌نظیر و موقعیت جغرافیایی عالی از دیگر موهبات الهی به مردم گیلان است.
سالاری با اشاره به اینکه باید از سرمایه‌های گیلان به‌درستی استفاده کرد گفت: می‌توان از مجموعه سرمایه‌های عظیم گیلان در راستای ایجاد رفاه و آسایش برای مردم بهره برد زیرا در تکریم این سرمایه‌ها موفقیت زیادی کسب نشده است.
استاندار گیلان با اشاره به پیشینه استان گیلان و انسان‌های بزرگی که با نگاه فاخر خود و احساس مسئولیت در گیلان ارزش‌آفرینی کردند تصریح کرد: باید از این جمع فرهیخته بیشتر بهره برد و در راستای معرفی آنان تلاش کرد.
وی با بیان اینکه استان گیلان سرشار از ظرفیت‌های گردشگری و تمدن غنی فرهنگ و هنر است خاطرنشان کرد: مرحوم محمد معین، استاد محمد روشن،هوشنگ ابتهاج و دیگر اساتید سرمایه‌هایی به‌شمار می‌روند که باید در حفظ آنان کوشا بود.
استاندار گیلان، با بیان اینکه خداوند همه مواهب الهی اعم از طبیعت زیبا و فرهنگ غنی و انسان های فرهیخته را به گیلان عنایت کرده است، گفت: انسان های فرهیخته بزرگترین ثروت هر جامعه هستند.
سالاری ادامه داد: کمتر کشوری در دنیاست که مانند گیلان از مواهب طبیعی بکر و موقعیت جغرافیایی بی نظیر مانند گیلان برخوردار باشد، اما متاسفانه نتوانسته ایم در تجمیع سرمایه ها موفق باشیم و با استفاده از این سرمایه های بی بدیل جامعه را به سطح مطلوبی از رفاه برسانیم لذا نیازمند همفکری فرهیختگان هستیم.
وی علت تاخیر خود برای شرکت در این مراسم را حضور در جلسه بررسی وضعیت آب بندان های استان اعلام کرد و با بیان اینکه گیلان مقام اول بارندگی را در کشور دارد، استفاده حداکثری از داشته های استان را امری ضروری خواند و گفت: گیلان با وجود بهره مندی از ظرفیت سد منجیل با مشکل کمبود آب در فصل کشاورزی مواجه هستیم؛ این در حالی است که در گذشته مردم با مهار و مدیریت روان آب ها از طریق احداث آب بندان نیاز آبی خود را تامین می کردند و سطح زیر کشت بیشتری داشتند و ما نیز باید مدیریت بهتری داشته باشیم.
استاندار گیلان ادامه داد: از 3 هزار آب بندانی که مردم گیلان از آن برای کنترل آب استفاده می کردند در حال حاضر کمتر از 2 هزار آب بندان داریم لذا باید آب بندان ها را احیا کنیم و در کنار سد منجیل به کشاورزی و دیگر تولیدات آبی از جمله آبزی پروری و سازه های گردشگری رونق ببخشیم.
سالاری با اشاره به وجود بیش از 50 رودخانه در گیلان، یادآور شد: رودخانه‌ها از نعمت‌های خداست که در صورت عدم استفاده بهینه و درست، میزان آسیب‌ها افزایش پیدا می‌کند.
نماینده عالی دولت در گیلان، تنوع فرهنگی و خوراک و پوشاک را از دیگر سرمایه های استان دانست که می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد و گفت: گیلان دارای مفاخر بسیاری است که باید به دنیا معرفی شوند و مهمترین این مفاخر نیروی انسانی فرهیخته است.
وی خواستار ایجاد پیوند میان بزرگان و فرهیختگان گیلان با بخش دولتی و اجرایی شد و عنوان کرد: وظیفه خودمان می دانیم که در راستای قدردانی و معرفی بزرگان فرهنگی و ادبی گیلان به جامعه نقش ایفا کنیم تا فرهنگ این سرزمین بهتر به جامعه معرفی شود.