از آنجائیکه ارتباط انسان و طبیعت ناگسستنی است و نیاز انسان به طبیعت و عناصر تشکیل دهنده آن در عصر تکنولوژی هر روز بیشتر از روز قبل احساس می گردد لذا این نیاز بشر را وادار می کند تا به طبیعت پناه ببرد که از این میان محیطهای طبیعی و بکر و دیدنی مزیتهای قابل توجهی را برای اکوتوریسم به همراه دارد.

نداي گيلان به نقل ازگیلانیان :کشور ایران با توجه به گوناگونی شرایط جغرافیایی و طبیعی و اقلیم، یکی از کشورهای منحصر بفرد دنیا در زمینه ارائه چهره های گوناگون در بخش اکوتوریسم است در نتیجه با توجه به ساختار جغرافیایی و طبیعی متنوع و منحصر بفرد و ویژه ای که دارد اشکال مختلف توریسم خصوصاً اکوتوریسم از قابلیت توسعه

بالایی برخوردار است. استان گیلان نیز با شرایط جغرافیایی و طبیعی خاص خود در ایران منحصر بفرد است و چشم انداز آن در همین مساحت کوچک از تنوعی عظیم برخوردار است  دانش جغرافیا گردشگری را در چارچوب کلی جغرافیای انسانی – اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد و در این رابطه محیط های طبیعی و انسانی و جاذبه های آن از جمله عواملی محسوب می شود که مورد ارزیابی قرار گرفته و هر یک بطور نسبی نقش خود را در توسعه و رونق این صنعت ایفا می نماید .

با شناخت محیط و استفاده بهینه از توان و ظرفیت های طبیعی مانند: دریا، دریاچه، تالاب، آبشار، جنگل، کشتزارهای طبیعی،مناطق کوهستانی، مراکز زیارتی، مکا نهای باستانی و فرهنگی م یتوان با جذب گردشگر به افزایش درآمدهای اقتصادی همت گمارد

 توریسم صنعتی است که در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه دولت های صنعتی قرار گرفته و به آن به عنوان یکی از پول سازترین صنعتها می نگرند. از طرفی احتیاجات روز افزون اوقات فراغت و گسترش محدوده ی جغرافیایی آن در طبیعت به شکل صومعه سرا 3کوتوریسم که یکی از شاخه های توریسم می باشد به خصوص در سالهای اخیر چشمگیر تر بوده و لزوم توسعه ی آن را بدیهی نموده است.

 شهرستان صومعه سرا با توجه به بهره وری از مناظر زیبای طبیعی و قابلیتهای فراوان اکوتوریستی یا طبیعت گردی می تواند به عنوان یکی از قطبهای گردشگری در ایران مطرح باشد و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی منطقه را سبب گردد.

تاکنون با توجه به همه ی قابلیتهای گردشگری منطقه اکوتوریستها بدون برنامه از امکانات طبیعی استفاده می بردند که همین مسئله می تواند از پیامدهای منفی توسعه ی اکوتوریسم می باشد زیرا منجر به آسیب زدن به اکوسیستم زنده ی آن، آلودگی محیط زیست، اصطکاکهای فرهنگی و اجتماعی با بومیان و مشکلات مربوط به ازدحام و ترافیک فصلی گردشگر می شود.

برای مبارزه با چنین معضلاتی می توان با شناخت امکانات و برنامه ریزی بهینه، زمینه ی بازدید اکوتوریستهای هدایت شده را در تمامی ایام سال به منطقه فراهم نمود. لذا پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه می شود:

ایجاد طرح جامع گردشگری در شهرستان صومعه سرا،رفع کمبود امکانات پذیرایی مانند رستورانها و غذاخوری ها، رفع کمبود امکانات زیر ساختی مانند آب، برق، تلفن در برخی نقاط جاذبه ها،رفع مشکلات مربوط به دفع به موقع زباله ها،راه اندازی راهنمایان توریستی و اطلاعات کافی در دسترس گردشگران،ایجاد کمپ های اردوگاهی برای اقامت گردشگران فصلی در منطقه،.ایجاد تأسیسات و امکانات ورزشی در مراکز توریستی منطقه در زمینه ورزش های آبی مثل شنا، ماهی گیری و شکار دررودخانه ها با نظارت اداره محیط زیست شهرستان،عریض نمودن جاده های مناطق اکوتوریستی ، واگذاری بخشی از مناطق طبیعی متعلق به منابع طبیعی به بخش خصوصی جهت ایجاد فضاهای لازم برای گردشگران،دادن وام های باسود کمتر جهت ایجاد فضاهای گردشگری،  انجام تبلیغات موثر در معرفی و شناسایی مناطق توریستی و اکوتوریستی شهرستان صومعه سرا