مشاور رئیس‌جمهور روسیه اعتراف کرد که مقام‌های نظامی اوکراین به طور مکرر با فرماندهان ارشد ناتو در خصوص اوضاع میدان نبرد در اوکراین دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش ندای گیلان، «میخائیلو پودولیاک» مشاور ارشد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تأیید گزارشی درباره دیدار اخیر «والری زالوژنی» ژنرال ارشد اوکراینی با فرماندهان ناتو اعتراف کرد که کی‌یف به طور منظم، فرماندهان نظامی غرب و ناتو را در جریان اوضاع میدان نبرد اوکراین قرار می‌دهد.

پودولیاک در گفت‌وگو با یک شبکه اوکراینی در این خصوص تصریح کرد: «دیدارهای زیادی شبیه به چنین دیداری وجود دارد». به گفته پودولیاک، استراتژی نظامی کی‌یف «انعطاف‌پذیر» باقی می‌ماند و مطابق با وضعیت میدانی تکامل می‌یابد.

وی در این خصوص گفت: «ستاد کل با توجه به آن‌چه در خط مقدم رخ می‌دهد، تنظیمات خود را انجام می‌دهد. بدیهی است که همواره در خصوص این تنظیمات با شرکای خود گفت‌وگو می‌کنیم تا تحویل تسلیحات بیشتر را تحقق بخشیم».

واکنش دفتر زلنسکی به دیدارهای میان مقام‌های نظامی اوکراین با فرماندهان ناتو در شرایطی مطرح شده است که روزنامه انگلیسی «گاردین»، روز شنبه هفته جاری گذشته کرد که ۱۱ روز پیش، برخی از نظامیان ارشد ائتلاف ناتو به یک مکان محرمانه در مرز لهستان-اوکراین سفر کرده اند تا با زالوژنی و کل تیم فرماندهی وی دیدار کنند.

طبق گزارش گاردین، هدف این نشست پنج ساعته، «کمک به از نو آراستن راهبرد نظامی اوکراین» در بحبوحه ضدحملات بسیار کند اوکراین علیه مواضع روسیه بوده است.مقام‌های اوکراینی و ناتو ظاهراً در خصوص طرح‌های زمستان و بعد از آن نیز بحث و گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش راشاتودی، ضدحملات کی‌یف که مدت‌ها برای آن تبلیغ کرده بود، اوایل ماه ژوئن علیه مواضع روسیه آغاز شد ولی تاکنون نتوانسته دستاورد چشمگیری را برای اوکراین رقم بزند و خسارات سنگین انسانی و تجهیزاتی را برای اوکراین به همراه داشته است.

روزنامه‌های آمریکایی نیویورک‌تایمز و وال استریت ژورنال اخیراً گزارش کردند که مقام‌های آمریکایی و انگلیسی با برنامه ریزان اوکراینی بر سر تاکتیک ها اختلاف نظر دارند.

در این گزارش‌ها آمده است که یکی از اعتراضات مقام‌های انگلیسی و آمریکایی این بوده است که ارتش اوکراین به جای تمرکز بر حمله متمرکز در یک مکان، مجهزترین یگان‌های خود را در خط مقدم متفرق کرده است.

پس از تأیید واشنگتن، دانمارک و هلند هفته گذشته وعده دادند که جنگنده F-۱۶ ساخت آمریکا را به اوکراین بفرستند. مدت‌هاست که این جنگنده‌ها در «لیست آرزوهای» کی‌یف قرار دارند و این کشور امیدوار است بتواند با این جنگنده‌ها در ضدحملات خود علیه روسیه پیروز شود.

روسیه به طور مکرر هشدار داده است که تسلیحات غرب، مسیر درگیری در اوکراین را تغییر نواهد داد و تنها ناتو را به تقابل آشکار با مسکو نزدیک‌تر می‌کند.

دولت زلنسکی اما با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند./فارس