صحبت‌های رئیس فدراسیون والیبال در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها چهارشنبه گذشته در حالی عنوان شد که یک روز قبل از آن آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را «خط قرمز» عنوان کرده بودند.

تابناک نوشت:

از چند روز دیگر مسابقات لیگ جهانی والیبال در گروه کشورمان استارت می‌خورد و ملی‌پوشان کشورمان در اولین گام باید در خاک آمریکا به مصاف تیم ملی این کشور بروند و چند روز بعدش، یعنی یازدهم خرداد ماه در دیدار برگشت و در آزادی میزبان آمریکایی‌ها باشند. به این ترتیب اولین دیدار خانگی تیم ملی کشورمان در لیگ جهانی را باید خط پایان ماراتن تعیین تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ دانست. ماجرایی که در چند سال گذشته حاشیه‌های فراوانی برای والیبال کشورمان ایجاد کرده و با حساسیت فدراسیون جهانی والیبال در این دوره باید برای آن پاسخ درستی پیدا کرد.

ایران در حالی سومین حضور خود در رقابت‌های مهم لیگ جهانی والیبال را استارت می‌زند که این بار بسیاری از بانوان ایرانی امیدوارند با برداشته شدن موانع مانند سال 91 به قبل اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را پیدا کنند. اتفاقی که بالافاصله بعد از بازی ایران و ژاپن در سال 1391 که مجوز حضور ایران در لیگ جهانی را امضا کرد به یکباره ممنوع اعلام شد و بعد از آن زنان تنها در حالت‌های گزینش شده، در قالب خبرنگار، عوامل اجرایی یا مهمانان خارجی حاضر در جایگاه ویژه اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را پیدا کردند. این ماجرا اگرچه در اولین دوره حضور ایران در لیگ جهانی بازتاب چندانی نداشت، اما تلاش‌های بانوان در دومین سال حضور ایران در لیگ جهانی برای ورود به ورزشگاه‌ها حاشیه‌هایی را به همراه داشت. در دیدار ایران برزیل برخی از زنان ایرانی که نتوانسته بودن برای حمایت از تیم ملی به ورزشگاه بروند با همراه داشتن پرچم برزیل و با جا زدن خود در قالب برزیلی‌های ساکن ایران راهی ورزشگاه‌ها شدند. حتی در مقطعی از حضور عوامل اجرایی زن هم در کنار زمین جلوگیری شد تا با پایان لیگ جهانی و در اجلاس جهانی فدراسیون والیبال در ایتالیا، این نهاد بین‌المللی از ایران بخواهد برای سال بعد مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را به صورت جدی حل کند وگرنه تبعاتی دامن والیبال ایران را خواهد گرفت.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک حامی مهم دیگر هم داشت. شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان که سال گذشته و در جریان لیگ جهانی بارها و بارها به زنان ایرانی این نوید را داد که مشکل حل شده اما هر بار و در آستانه بازی ناامید می‌شد. او حتی پیش از آخرین بازی ایران در لیگ جهانی سال گذشته در تهران، از طریق صفحه فیسبوکش به زنان این وعده را داد که می‌توانند بازی ایران و ایتالیا را در ورزشگاه ببینند اما سرانجام این امر هم محقق نشد. با این حال گزارش او در جلسه هیات دولت موجب شد تا رئیس جمهور گروهی را مسئول بررسی و حل این مشکل کند. بعدها که تهدید فدراسیون جهانی هم جدی شد این تیم کارش را با جدیدیت بیشتری دنبال کرد و مدیرانی از وزارت ورزش و وزارت کشور پیگیر این ماجرا بودند و هستند اما هنوز خروجی مشخصی از این ماجرا بیرون نیامده است.

تنها در مقطعی عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش و مسئول پیگیری این ماجرا در این وزارت خانه از حل شدن این موضوع خبر داده بود که کمی بعد وزارت کشور این موضوع را تکذیب کرد و اعلام کرد این ماجرا همچنان در حال بررسی است. به هرحال فرصت یکساله برای بررسی و تعیین تکلیف این ماجرا در حال پایان یافتن است و باید در روزهای آینده و نهایتا تا اولین بازی ایران در ورزشگاه آزادی، یعنی یازده روز دیگر تکلیف آن مشخص شود. محمدرضا داورزنی چند روز پیش از «حضور زنان در ورزشگاه‌های برگزاری لیگ جهانی و در چارچوب نظام» خبر دادو گفت: « ناظر ویژه فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برای نظارت بر میزبانی ایران در بیست و ششمین دوره لیگ جهانی به ایران خواهد آمد تا امکانات و مسائلی که ایران ملزم به رعایت آن‌ها برای این رقابت‌هاست را بررسی کند. وی ادامه داد: ما نهایت سعی‌مان را می‌کنیم که شرایط میزبانی را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا در مورد الزامات مشکلاتی نداشته باشیم و علاوه براین شرایط را درچارچوب نظام حفظ خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون والیبال با بیان این‌که ایران در گروه یک مسابقات لیگ جهانی، شرایط ویژه‌ای برای میزبانی دارد٬ عنوان کرد: FIVBدر گروه یک برای رعایت الزاماتی که قانون تعیین کرده، تاکید بیشتری دارد که چک‌لیست ناظران،  گزارشات ناظر و دبیرکل FIVB، داشتن ویدئوچک و سیستم HDتأثیر زیادی در میزبانی‌های بعدی بین‌المللی خواهد داشت. رئیس فدراسیون والیبال درمورد حضور بانوان در سالنهای والیبال گفت: ما برای رعایت همه الزامات FIVBتلاش می‌کنیم، البته این شرایط را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ می‌کنیم و به طورحتم این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند.»

صحبت‌های رئیس فدراسیون والیبال در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها چهارشنبه گذشته در حالی عنوان شد که یک روز قبل از آن آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را «خط قرمز» عنوان کرده بودند. ایشان روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس‌ و اعضای کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال فرمودند: « در مورد دعوت بانوان به ورزشگاه‌ها مسائلی وجود دارد و ما نمی‌توانیم هرکاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، انجام دهیم؛ خط قرمزهایی در آئین ما وجود دارد که باید آن را رعایت کرد و باید استقلال فرهنگی خود را در زمینه فرهنگی نیز حفظ کنیم.»

آخرین باری زنان ایرانی در ورزشگاه والیبال حاضر شده بودند به دیدار ایران وژاپن در شهریور ماه سال 1391 باز می‌گردد که حکم حضور ایران در لیگ جهانی را امضا کرد و بعد از آن دیگر زنان ایرانی نتوانستند راهی به ورزشگاه‌ها بیابند.

حضور زنان در ورزشگاه  ندای گیلان