رئیس سازمان چای کشور گفت:مقرر شده که چای خشک از فهرست اقلام کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند خارج شود و از این پس واردات چای با ارز مبادله ای نیمایی انجام شود.

حبیب جهانساز در گفتگو با خبرنگار ندای گیلان در لاهیجان و در خصوص واردات چای خارجی با ارز 4200 تومانی اظهار داشت: بنا بر مصوبه ستاد اقتصادی دولت و اخبار واصله از خبرگزاری ها مقرر شده که چای خشک از فهرست اقلام کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند خارج شود و از این پس واردات چای با ارز مبادله ای نیمایی انجام شود و قدرت رقابت چای داخلی با چای وارداتی افزایش یابد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد:سال گذشته تعداد 151 کارخانه طرف قرارداد با سازمان داشته اند و انتظار می رود که با توجه به بازگشایی مجدد چند کارخانه غیرفعال و با احتساب کارخانجات تازه تاسیس، تعداد کارخانجات فعال افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاخیر برخی از کارخانه داران در پرداخت بهای برگ سبز چای به کشاورزان با بیان اینکه در سال 1397 طی تمهیداتی، تضمین های لازم از کارخانجات گرفته شد گفت: در سال گذشته  کارخانجات قبل از دولت کلیه قدرالسهم خود را به چایکاران پرداخت کردند و امسال نیز با تمهیداتی اتخاذ شده انتظار می رود شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

رئیس سازمان چای کشور در ادامه با اشاره به اینکه بیمه باغات چای نیز مانند سایر محصولات کشاورزی توسط صندوق محصولات کشاورزی استان گیلان انجام می گیرد گفت:  مهلت زمانی بیمه باغات چای تا پایان نیمه اول اردیبهشت تمدید شده است.

جهانساز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ندای گیلان در خصوص پیش بینی میزان تولید چای در سالجاری اظهار داشت: میزان تولید برگ سبز در سال گذشته به مقدار 112600تن بوده و در سالجاری نیز با توجه به تداوم شرایط آب و هوایی مناسب و عملیات بهزراعی انجام شده در باغات ، پیش بینی می شود که میزان چای خشک تولیدی نسبت به سال گذشته افزایش یابد.