مقام مسئول در جهاد کشاورزی گیلان گفت:در سال گذشته 14 هزار هکتار از اراضی گیلان به تولید ارقام پرمحصول برنج اختصاص داشت که این میزان امسال به 24 هزار هکتار رسید.

به گزارش ندای گیلان،آقازاده توجه بیشتر به معیشت مردم و کشاورزان را یکی از راه‌های جلوگیری از فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری اراضی استان گیلان اعلام کرد و افزود: شرایط بازرگانی محصول برنج در حال حاضر نامناسب است از طرفی به علت اقتصادی نبودن و عدم صرفه، کشاورزان نیز اقدام به فروش زمین‌های زراعی خود می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سا‌زمان جهاد کشاورزی گیلان نیز تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویژه در استان را خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی شالیزاری گیلان در دستور کار قرار بوده و همچنان هم است از طرفی مجوزهای لازم برای ساخت و ساز بر روی این اراضی هم صادر نمی‌شود.

قاسم جوادزاده با بیان اینکه ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان به تولید محصول برنج اختصاص دارد درصد کشت ارقام پرمحصول برنج در استان را چیزی حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۱۴ هزار هکتار از اراضی گیلان به تولید ارقام پرمحصول برنج اختصاص داشت که این میزان امسال به ۲۴ هزار هکتار رسید.

وی کشت ارقام باکیفیت نظیر هاشمی بومی، دم سیاه، علی کاظمی در ۹۰ درصد از شالیزارهای گیلان را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه درصد رسیدگی مزارع برنج استان هم به ۸۰ درصد رسیده است ابراز داشت: پیش‌بینی ما از افزایش تولید برنج در گیلان حکایت داشت که بارندگی‌های اخیر در استان کمی این موضوع را تحت شعاع قرار داد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه چیزی حدود ۳۰ درصد از شالیزارهای استان به علت بارش شدید باران دچار ورس شده‌اند تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال یک برند منطقه‌ای به نام برند برنج گیلان با محوریت شالیکوبی‌های استان هستیم و تاکنون نیز اقدامات بسیار زیادی را برای تحقق این امر انجام داده‌ایم.