رئیس پلیس فتای گیلان از افزایش ۲۵ درصدی جرائم سایبری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد و گفت: مردم مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سرهنگ امیرحسین نقی‌مهر در گفت وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: جرایم مالی و کلاهبرداری در حوزه فضای سایبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در گیلان ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب بانکی و جرایم سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه را از مهمترین جرایم مالی استان در سال جاری عنوان کرد و افزود: تماس به عنوان فرد برنده در صدا و سیما، بانک‌ها و فروشگاه، خرید از سایت‌های و ارسال پیامک حاوی لینک جعلی از جمله کلاهبرداری‌هایی است که در گیلان برای آن‌ها تشکیل پرونده شده است.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: با وجود همه توصیه‌ها و هشدارهایی که ارائه شده متأسفانه هنوز افرادی هستند که با تماس مجرمان مبنی بر اینکه برنده شده‌اند، خیلی راحت اطلاعات اولیه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

سرهنگ نقی مهر ضمن هشدار در خصوص ارسال لینک‌های آلوده توسط کلاهبرداران، گفت: پیامک حاوی لینک جعلی نیز به این صورت است که با کلیک کردن روی آن، کلاهبردار دسترسی کاملی به مخاطبان و پیامک‌های این فرد پیدا کرده و او را به درگاه بانکی جعلی با ترفند دریافت پول بسیار ناچیز و انجام فیشینگ ترغیب می‌کند.

رئیس پلیس فتا گیلان با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه مراکز دولتی با شماره‌های شخصی با شما تماس نمی‌گیرند، اضافه کرد: هر فردی که با شماره شخصی تماس گرفت و خبر برنده شدن شما در مسابقه یا قرعه‌کشی را اعلام کرد، حائز توجه نیست و همچنین پیامک‌های تحت عنوان ابلاغیه قضائی با پیش شماره شخصی و درخواست پول نیز جزو مواردی است که به منظور کلاهبرداری استفاده می‌شود.

سرهنگ نقی‌مهر تصریح کرد: شهروندان در صورت بروز مشکل و مواجهه با جرایم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir و شماره گیری ۰۹۶۳۸۰ مرکز امداد و فوریت‌های سایبری از مشاوره و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی خود اقدام کنند.