ندای گیلان:فرماندار انزلی در نخستین جلسه شورای بهداشت سال ۹۴ همزمان با هفته سلامت بر لزوم افزایش کیفیت خدمات بهداشتی درمانی در جامعه به منظور دسترسی عادلانه همگان به خدمات سلامت تاکید کرد . عبدالصمد صفرنژاد عصر سه شنبه با اشاره به شعار امسال مبنی بر ‘ ایمنی غذا از مزرعه تا سفره ‘ خاطرنشان […]

ندای گیلان:فرماندار انزلی در نخستین جلسه شورای بهداشت سال ۹۴ همزمان با هفته سلامت بر لزوم افزایش کیفیت خدمات بهداشتی درمانی در جامعه به منظور دسترسی عادلانه همگان به خدمات سلامت تاکید کرد .

عبدالصمد صفرنژاد عصر سه شنبه با اشاره به شعار امسال مبنی بر ‘ ایمنی غذا از مزرعه تا سفره ‘ خاطرنشان کرد : باید با اطلاع رسانی و آموزش به تولید کنندگان محصولات خوراکی ، سلامت و ایمنی مواد غذایی را بالا برد.

وی خاطرنشان کرد : شبکه بهداشت شهرستان و مدیریت جهاد کشاورزی باید با اطلاع رسانی در خصوص مضرات استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی و آموزش و ترویج زراعت علمی ، کشاورزان را به حذف یا کاهش مصرف سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی ترغیب کنند .

فرماندار انزلی با اشاره به تلاشهای چشمگیر وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی برای ارتقای سلامت جامعه و گسترش عدالت در سلامت به شبکه بهداشت شهرستان توصیه کرد آموزشهای همگانی در زمینه پیشگیری از بیماری ها را به ویژه در مدارس ، با توجه به جمعیت هدف ارتقاء داده شود.

*
امنیت غذایی نیازمند حرکت اجتماعی فرهنگی

رییس شبکه بهداشت شهرستان انزلی نیز در سخنانی اظهار کرد : انتخاب مواد غذایی امن تر، تغذیه سالم تر و فعالیت بدنی منظم می تواند سلامت افراد جامعه را بهبود بخشد.

دکتر سید عارف عابدین نجفی با اشاره به این که مواد غذایی ناسالم باعث مرگ دو میلیون نفر درسال می شوند افزود : عمده این تعداد را هم کودکان تشکیل می دهند.

وی با بیان این که تهدیدات جدید برای ایمنی مواد غذایی به طور مداوم در حال ظهور و بروز هستند و تغییر در شیوه تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی و موارد دیگر احتمال شیوع آلودگی ها را افزایش داده است خاطرنشان کرد : موضوع تامین امنیت مواد غذایی بحث یک روزه نبوده بلکه باید حرکات اجتماعی و فرهنگی در جامعه صورت گیرد تا شاخص های ایمنی مواد غذایی ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد : هفته بهداشت فرصتی است تا به مسئولان دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت و سلامت و همچنین مصرف کنندگان، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و هر چیزی که در احساس امنیت و اعتماد به غذای سفره نقش دارد، هشدار داده شود.

رییس شبکه بهداشت انزلی تاکید کرد : موضوع ایمنی مواد غذایی همچنین بحث مشارکت بین بخشی را طلب می کند تا با مشارکت سایر ارگان ها، موضوع ایمنی مواد غذایی در جامعه نهادینه شود.

شهرستان انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر و غرب گیلان با ۱۳۸ هزار نفر جمعیت از مراکز مهم تجاری و گردشگری شمال کشور محسوب می شود.

سالانه صدها هزار نفر از نقاط مختلف کشور برای گذراندن تعطیلات نوروز و تابستان به این شهرستان سفر می کنند که این علاوه بر بحث فعالان حمل و نقل و کشتیرانی لزوم توجه به بهداشت و سلامت در این شهرستان را افزون می کند.

ایرنا