برخی اظهارنظرهای خوش‌بینانه نیز وجود داشت که بر اساس آن گفته می‌شد اگر نرخ دلار به همین شکل کاهش یابد، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ادامه می‌یابد، اما حالا گفته می‌شود که با توجه به نزولی بودن قیمت‌ها، خریداران بیش از قبل نسبت به خرید خودرو تردید دارند.

ندای گیلان-ندا جعفری:اوایل دی ماه امسال بود که شورای رقابت از مصوبه‌ای رونمایی کرد که براساس آن قیمت ۱۸ مدل خودرو از چارچوب قیمت‌گذاری خارج خواهد شد.از همان ساعات نخست انتشار این خبر بازار راکد خودرو با شوک افزایش قیمت‌ها روبه رو شد و انتقادات زیادی در چرایی این مصوبه به شورای رقابت مطرح شد و در حالی که قرار بود اول بهمن ماه قیمت تعدادی از خودروها افزایش پیدا کند رضا شیوا رییس شورای رقابت طی نشستی اعلام کرد: این قضیه فعلا منتفی است و با توجه به شرایط بازار ، درشورا تصمیم گرفته شد تا رفتاری هیجان‌انگیز در بازار خودرو انجام نشود و محصولات ایران خودرو و سایپا طی سه‌ماهه پایانی سال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشند. به گفته شیوا نه خودروهای کم تیراژ و نه پرتیراژ تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت و در این سه ماه بازار رصد می‌شود و اگر لازم باشد جلسه شورای رقابت برگزار می‌شود درغیر این صورت جلسه خودرویی تا پایان سال برگزار نخواهد شد.

افت نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار خودرو

در این میان طی روزهای گذشته و پس از کاهش نرخ ارز هر روز شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار بودیم؛ به گونه‌ای که این کاهش قیمت در بخش خودروهای خارجی بسیار مشهودتر از خودروهای ایرانی بود. ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو به گونه‌ای بود که حتی برخی اظهارنظرهای خوش‌بینانه نیز وجود داشت که بر اساس آن گفته می‌شد اگر نرخ دلار به همین شکل کاهش یابد، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ادامه می‌یابد، اما حالا گفته می‌شود که با توجه به نزولی بودن قیمت‌ها، خریداران بیش از قبل نسبت به خرید خودرو تردید دارند، به شکلی که فروشنده در بازار وجود دارد اما این روزها دیگرخریداری نیست. کارشناسان بازار خودرو خبر از رکود این بازار می‌دهند و می‌گویند: با افت قیمت ارز در هفته‌های گذشته، مشخص بود که دیگر نمی‌توان همچون ماه‌های گذشته به خودروسازان اجازه افزایش قیمت‌ها را داد؛ هر چند این روزها معاملات در بازار در حد صفر است و خریداران با احتمال افت بیش از پیش نرخ ارز و در نتیجه کاهش قیمت‌های خودرو، دست از خرید کشیده‌اند، اما این انتظار می‌رود با این نرخ ارز قیمت خودروهای داخلی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان دیگر ریزش داشته باشد، اما آنچه شاهد آنیم این است که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه همچنان شاهد نوسان در این بازار هستیم و قیمت‌ها کمی افزایش هم داشته است. علی‌رضا پورحسنی، عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو در این خصوص به «اعتماد» گفت: در حال حاضر خرید و فروش خودرو محدود شده است و مردم چندان رغبتی برای خرید ندارند زیرا همه امیدوارند تا گشایش‌هایی به لحاظ اقتصادی با بازگشتن امریکا به برجام و لغو ممنوعیت واردات خودرو به وجود بیاید. پورحسنی با اشاره به تغییرات سیاسی در امریکا افزود: خوشبینی‌های به وجود آمده در بازار باعث شد تا قیمت دلار طی هفته گذشته تا مرز ۲۱ هزار تومان افت کند هر چند همه به این ریزش امید داشتند اما اواخر هفته مجدد دلار تا کانال ۲۲ و ۲۳ هزار تومان بالا رفت. این عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو کمی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در حالی که هفته قبل به واسطه نرخ ارز قیمت خودرو بین ۴ تا ۵ میلیون تومان افت کرده بود مجددا قیمت خودرو این هفته افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که قیمت پراید که به زیر ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود در حال حاضر به ۱۰۴ میلیون تومان، تیبا از ۱۲۰ میلیون تومان به ۱۲۳ میلیون تومان، پ‍ژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۸۰ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان، پژو تیپ ۵ به ۲۴۵ میلیون تومان، سمندLX از ۱۷۰ میلیون تومان در هفته گذشته به محدوده ۱۸۰ میلیون تومان، سراتو ۷۹۰ میلیون تومان و ساندرو به ۴۱۰ میلیون تومان رسیده است. پورحسنی در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی قیمت خودرو تاثیری در بازار آزاد خواهد داشت؟ تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود اجازه افزایش قیمت‌ها را به خودروسازان نداده‌اند و بعید است تا پایان سال هم این اتفاق بیفتد اما به محض تغییرات قیمت در خودروسازی‌ها قیمت خودرو در بازار آزاد هم افزایش خواهد یافت. همه این مسائل باعث شده تا هیچ افزایشی در قیمت خودرو دست‌کم تا پایان امسال متصور نباشیم، مگر اینکه نوسان‌های ارزی مانع شود. این عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو به دلیل این موضوع اشاره کرد و گفت: علت اصلی این موضوع این است که خودروسازان تولیدات به روز خود را راهی بازار نمی‌کنند و همیشه تعهداتی برای فروش خودرو دارند و الزام بر تحویل تعهدات قبلی‌شان باعث این افزایش قیمت می‌شود.

کرولا و هایلوکس بیشترین انتخاب در آفریقا

به گزارش اعتماد پورحسنی با اشاره به آمار فروش خودرو در کشورهای دیگر و مقایسه آن با ایران گفت: آمار فروش دو خودروی تویوتا کرولا و تویوتا هایلوکس در آفریقا از همه خودروها بالاتر بوده و در ایران بیشترین فروش خودرو مربوط به پراید بوده این در حالی است که مسلما این انتخاب برای این تعداد از مردم نیست و این خودرو به آنها تحمیل شده است. این عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو گفت: عدم رقابتی بودن و سخت‌گیری‌های گمرکی و عوارض‌های سنگین باعث این انتخاب شده است. این در حالی است که در دنیای امروز به دنبال تولید خودروهای هیبریدی و برقی و بدون راننده هستند اما در ایران هنوز بر سر نرخ‌گذاری و مدل فروش خودرو بحث می‌شود. بر اساس این گزارش؛ پیش از جلسه رضا شیوا در خصوص نرخ‌گذاری‌های جدید ۱۸ خودرو، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح ساماندهی بازار خودروی کشور خبر داده و گفته بود در حال چکش‌کاری در کمیسیون صنایع و معادن هستند و در کمیسیون صنایع مجلس با نرخ‌های ارایه‌شده از سوی شورای رقابت مخالفت شده و گفته بود مجلسی‌ها به ‌هیچ‌وجه موافق گرانی خودرو در شرایط کنونی نیستند. او گفته بود که در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گران کردن خودرو اصلا به‌صلاح مردم و کشور نیست؛ چرا که همین قیمت امروز خودرو هم خیلی بیشتر از قیمت واقعی آن است و اصلا هیچ تناسبی با کیفیت و امکانات خودروهای تولیدی خودروسازان ندارد.